Communication Climate, Motivation and Job Satisfaction in a Primary Care Process in Colombia

Authors

  • Edilson Bustamante Universidad de Antioquia. Medellín

DOI:

https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2013.3(1).35-49

Keywords:

internal communication; communication climate; work motivation; job satisfaction; primary care

Abstract

The En Familia process has been carried out by the Health Program of the Universidad
de Antioqu ia in Colombia, which focuses on the pro motion of primary care and on
prevention, and includes a team of employees specialized in over 15 different fields.
This st udy explo res the relation betw een int ernal c om mu nication (communication
climate) and the components of employee motivation and job satisfaction, which are
indicators of the effort made by the process regarding its internal audience so as to
promote, from within, the work carried out with the beneficiary families. A descriptive
cross sect i onal study wa s cond ucted with a sample compo sed of 66 out of the 91
employees hired during the first semester of 2010. A questionnaire designed by the
researche r wa s used. T he results show that the re l ation bet we en com mu nication ,
motivation and job satisfaction is implicit, since none of the terms are discriminated
against or biased, but are referred to in an integrated manner. The following elements
are also of note: the role carried out by le aders, f ace to face com mu nication ,
integra tion, encourag em ent and training, identif ication, and the impa ct o f internal
communication, motivation and job satisfaction on external work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, Horacio. (2005). Comunicación organizacional interna: proceso, disciplina y técnica. España: Netbiblo.
Balkundi, Prasad y Harrinson, David. (2006). Ties, Leaders and Time in Teams: Strong
Inference about Network Structure´s Effects on Team Viability and Performance. Academy of
Management Journal. Vol. 49, nº 1, pp. 49-68. doi: 10.5465/AMJ.2006.20785500.
Bannel, Yves. (1989). Comunicación y marketing interno: la revolución empresarial de hoy. Madrid: Gramar.
Barney, Jay B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantages. Journal of
Management. Vol. 17, nº 1, pp. 99-120. doi: 10.1177/014920639101700108.
Bartoli, Annie. (1992). Comunicación organizacional: la organización comunicante y la comunicación organizada. Barcelona: Ediciones Paidós.
Berceruelo, Benito. (2011). Comunicación interna en la empresa: claves y desafíos. España: Wolters Kluwer.
Bustamante, Edilson. (2012). La promoción de la salud desde la comunicación interna. Revista de Comunicación y Salud. Vol. 2, nº 2, pp. 79-90.
Choi, Jin Nam y Kim, Myung Un. (1999). The Organizational Application of Groupthink and its Limitations in Organization. Journal of Applied Psychology. Vol. 84, nº 2, pp. 297-306. doi: 10.1037/0021-9010.84.2.297.
Clampitt, Phillip G. y Downs, Cal W. (1987). Communication Satisfaction: A Review of the Literature. Monografía inédita. University of Kansas. Kansas.
Costa, Carmen. (2011). La comunicación en el hospital: la gestión de la comunicación en el ámbito sanitario. Sevilla: Comunicación Social, ediciones y publicaciones.
Daly, John A. y Korinek, J. (1982). Organizacional Communications: A Review Via Operationalizations. En Greenbaum, Howard H. y Falcione, Raymond L. (Eds.). Organizational Communication: Abstracts, Analysis, and Overview. Beverly Hills: Sage Publications.
Dennis, Harry S. (1974). A Theoretical and Empirical Study of Managerial Communications Climate in Complex Organizations. Tesis doctoral inédita. Purdue University. Indiana.
Ferrer, Joan (2000). La comunicación interna y externa en la empresa. Barcelona: Edición Privada.
García, Claudia; Pacas, Kenny y Ramírez, Linda Ruth. (2006). Estudio expost facto sobre la motivación y la satisfacción laboral. Monografía inédita. Universidad de El Salvador. El Salvador.
Gelinier, Octave. (1980). La nueva dirección de la empresa. Madrid: APDO.
Goodman, R. y Ruch, R. (1981). In the Image of the CEO. Public Relations Journal. Vol. 37, nº 2, pp. 14-19.
Guzley, Ruth M. (1992). Organizational Climate and Communication Climate: Predictors of Commitment to the Organization. Management Communication Quarterly. Vol. 5, nº 4, pp. 379-402. doi: 10.1177/0893318992005004001.
Hernández, David. (2008). La relación entre el sistema formal de comunicación interna, el clima de comunicación y la identificación de los empleados en las organizaciones. Tesis doctoral inédita. Universidad de Barcelona. España.
Ley 647/2001, de 28 de febrero, del Carácter Especial del Régimen de las Universidades Estatales u Oficiales. Congreso de la República de Colombia.
Ley 100/1993, de 23 de diciembre, del Sistema General de Seguridad Social en Salud. Congreso de la República de Colombia.
Lingán, Jéssica (2003). Implicaciones conceptuales y metodológicas de la comunicación estratégica en la gestión de la imagen corporativa interna de los servicios sanitarios. El caso del hospital Valle del Hebrón. Tesis doctoral inédita. Universidad Autónoma de Barcelona. España.
Marqués, María del Pilar. (2009). Influencia de las redes sociales en el rendimiento de las organizaciones: un estudio del sector sanitario. Tesis doctoral inédita. Universidad de León. España.
Organización Mundial de la Salud. (1986). Carta de Otawa para la promoción de la salud. Disponible en http://www.paho.org/spanish/hpp/ottawachartersp.pdf. Recuperado el 1 de agosto de 2012.
Organización Mundial de la Salud. (1978). Declaración de Alma-Ata sobre Atención Primaria de Salud APS. Disponible en http://whqlibdoc.who.int/publications/9243541358.pdf. Recuperado el 1 de agosto de 2012.
Pincus, J. David. (1986). Communication Satisfaction, Job Satisfaction, and Job Performance. Human Communication Research. Vol. 12, nº 3, pp. 395-419. doi: 10.1111/j.1468-2958.1986.tb00084.x.
Postmes, Tom; Tanis, Martin y De Wit, Boudewijn. (2001). Communication and Commitment in Organization: A Social Identity Approach. Group Processes and Intergroup Relations. Vol. 4, nº 3, pp. 227-246. doi: 10.1177/1368430201004003004.
Quintanilla, Ismael. (1988). Psicología y marketing. Evaluación de la conducta del consumidor y otras extensiones. Valencia: Promolibro.
Romeo, Marina. (2005). Hacia la comunicación global, marketing interno. En Almerana, Jaume (Coord.). Comunicación interna en la empresa. Barcelona: Editorial UOC.
Smidts, Ale; Pruyn, Ad T.H. y Riel, Cees. (2001). The Impact of Employee Communications and Perceived External Prestige on Organization Identification. Academy of Management Journal. Vol. 49, nº 5, pp. 1.051-1.062. doi: 10.2307/3069448.
Somoza, Fernando. (1993). Director de comunicación. España: Ediciones Edipo. Toro, Fernando. (2009). Clima organizacional. Una aproximación a su dinámica en la empresa latinoamericana. Medellín: Centro de Investigación en Comportamiento Organizacional (CINCEL).
Welsch, Harold P. y LaVan, Helen. (1981). Interrelationships between Organizational Commitment and Job Characteristics, Job Satisfaction, Professional Behavior and Organizational Climate.

How to Cite

Bustamante , Edilson. 2013. “Communication Climate, Motivation and Job Satisfaction in a Primary Care Process in Colombia”. Revista de Comunicación y Salud 3 (1):35-49. https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2013.3(1).35-49.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)