Promoting Health through Internal Communication

Authors

  • Edilson Bustamante Edilson Bustamante Universidad Autónoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2012.2(2).79-90

Keywords:

health promotion; internal communication; health communication

Abstract

Health promotion is a task that must be undertaken by all individuals and communities.
The people and professionals who work within the health sector are called upon to be
its constant advocates. This means that all employees of the health sector have to be
knowledgeable, skilled, motivated and integrated to achieve this goal.
The current situation shows that different health care scenarios do not work under the
principles included in the Ottawa Charter for Health Promotion. This leads to re-think,
firstly, the importance of developing the philosophy behind the work carried out in the
area of health promotion, and secondly, the work which is done from the inside, regarding
internal audiences, so that each organization can find a strategic partner in each
of its employees so as to achieve its health objectives.
Based on organizational theories that have revealed what an important role internal
communications play in meeting an organization’s objectives, and taking into account
that health promotion is still a work in progress, it is argued that internal communications
within the health sector can help achieve this purpose through a policy-of internal
communications- that has health promotion as its main goal.
This is how this article develops the model of the "six Is" of internal communication for
the promotion of health, which includes: identification, information, integration, image,
instruction and research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, Horacio. (2005). Comunicación organizacional interna: proceso, disciplina y técnica. España: Netbiblo.
Barranco, Francisco J. (1993). La comunicación interna en la empresa. En Barranco, Francisco J. (Ed). Planificación estratégica de recursos humanos: del marketing interno a la planificación. Madrid: Pirámide.
Berceruelo, Benito. (2011). Comunicación interna en la empresa: claves y desafíos. España: Wolters Kluwer.
Costa, Carmen. (2011). La comunicación en el hospital: la gestión de la comunicación en el ámbito sanitario. Sevilla: Comunicación social, ediciones y publicaciones.
Costa, Joan. (1995). Comunicación corporativa y revolución de los servicios. Madrid: Editorial Ciencias Sociales.
García, Jose Antonio y López, Carmen. (2009). Medios de comunicación, publicidad y adicciones. EDAF: Madrid.
Grunig, James y Hunt, Todd. (2003). Dirección de relaciones públicas. Barcelona: Ediciones Gestión 2000 S.A.
Gumucio, Alfonso. (2010). Cuando el doctor no sabe: comentarios críticos sobre promoción de la salud, comunicación, participación. Revista Culturas Contemporáneas. Vol. 16, n. 31, pp. 67-93.
Hernández, David. (2008). La relación entre el sistema formal de comunicación interna, el clima de comunicación y la identificación de los empleados en las organizaciones. Tesis doctoral inédita. Universidad de Barcelona. España.
Kickbusch, Ilona. (1986). Promoción de la salud: una perspectiva mundial. En Organización Panamericana de la Salud, publicación científica 557. Promoción de la Salud, una antología.
Washington: OPS.
Lingán, Jessica. (2003). Implicaciones conceptuales y metodológicas de la comunicación estratégica en la gestión de la imagen corporativa interna de los servicios sanitarios. El caso del hospital Valle del Hebrón. Tesis doctoral inédita. Universidad Autónoma de Barcelona. España.
Marqués, María del Pilar. (2009). Influencia de las redes sociales en el rendimiento de las organizaciones: un estudio del sector sanitario. Tesis doctoral inédita. Universidad de León. España.
Martín, Fernando. (2010). Comunicación empresarial e institucional. Madrid: Universitas.
Obregón, Rafael; Arroyave, Javier y Barrios, Marta. (2010). Periodismo y comunicación para la gestión de riesgo en la subregión andina: discursos periodísticos y perspectivas para un enfoque prospectivo y preventivo. Revista Folios. N. 23, pp. 105-135.
Obregón, Rafael y Waisbord, Silvio. (2010). The Complexity of Social Movilization in Health Communication: Top-Down and Bottom-Up Experiences in Polio Eradication. Journal of Health
Communication. Vol. 15, supplement 1, pp. 25-47.
Ongallo, Carlos. (2007). Manual de comunicación: guía para gestionar el conocimiento, la información y las relaciones humanas en empresas y organizaciones. Madrid: Dykinson.
Organización Mundial de la Salud. (1998). Promoción para la salud. Glosario. Disponible en http://www.bvs.org.ar/pdf/glosario_sp.pdf . Recuperado el 20 de enero de 2012.
Organización Mundial de la Salud. (1986). Carta de Otawa para la promoción de la Salud. Disponible en http://www.paho.org/spanish/hpp/ottawachartersp.pdf Recuperado el 20 de enero de 2012.
Organización Mundial de la Salud. (1978). Declaración de Alma-Ata sobre Atención Primaria de Salud APS. Disponible en http://whqlibdoc.who.int/publications/9243541358.pdf. Recuperado el 20 de enero de 2012.
Romeo, Marina. (2005). Hacia la comunicación global, marketing interno. En Almerana, Jaume (Coord). Comunicación interna en la empresa. Barcelona: Editorial UOC.
Sanz de la Tajada, Luis Ángel. (2002). Estratégies de comunicación i imatge empresarials. España: UOC.
Schein, Edgar. (1988). La cultura empresarial y el liderazgo. Barcelona: Plaza & Janés.
Somoza, Fernando. (1993). Director de comunicación. España: Ediciones Edipo.
Waisbord, Silvio. (2010). Cuando la salud es titular: dengue, gripe AH1N1 y ciclos mediáticos epidémicos. Revista Folios. N. 23, pp. 93-103.

How to Cite

Bustamante, E. . (2012). Promoting Health through Internal Communication. Revista De Comunicación Y Salud, 2(2), 79–90. https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2012.2(2).79-90

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.