Blog in food and nutrition education. A communication and education tool to promote integral health

Authors

  • Albino José Rojas Piñango Universidad Pedagógica Experimental Libertador
  • Ernesto Elías De La Cruz Sánchez Universidad Pedagógica Experimental Libertador
  • Beatriz Elena Ramírez Hernández Universidad Pedagógica Experimental Libertador

DOI:

https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2018.8(1).111-126

Keywords:

blog; communication; health; food, nutrition; teacher training; education; pedagogy.

Abstract

Blogs, with they edu-communicative use, have been intensely spread on the web in recent years, as they allow establishing a constant and direct communication between the actors, through their reflections, opinions and comments, expressing their concerns and issues of major interest. A key issue is food and nutrition in the field of teacher training at the Universidad Pedagógica Experimental Libertador, for which a blog has been developed since 2015. (educacionan.blogspot.com). It accompanies the research, teaching, extension and community service processes of our students. The work presents a description of the blog as a teaching resource and the characterization of health in Venezuela and the construction of this proposal. As a result of its follow-up, it stands out: it used the Blogger-Google tool for its design, the publication of 170 posts, 100,000 visits, 127 followers, the most consulted page refers to strategies and resources for teaching food education, The audience is located mainly in the USA, Venezuela, Mexico and Colombia. The Open Site Explorer and Woorank, indicate its good quality, presented authority, objectivity, updating, accuracy of sources, aesthetics, good navigability, accessibility and positioning in social networks. They recommend subscribing to Facebook and Twitter. Being an ideal online resource for students and teachers in their permanent training, on priority issues in the field of food and nutrition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, G. (2008). La definición de salud de la organización Mundial de la Salud y la interdisciplinariedad. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(1), 93-107.

De la Cruz, E. (2008). La alimentación. Un acto por repensar, reflexionar y
redefinir desde la perspectiva educativa. Integración Universitaria. Revista
del instituto Pedagógico de Miranda. 8(2), 23-40. Recuperado de https://www.academia.edu/6942297/LA_ALIMENTACI%C3%93.

De la Cruz, E. (2013). Reto y compromiso de la educación alimentaria y nutricional en el siglo XXI. Aportes para su atención permanente desde la perspectiva cultural, socioeconómica y educativa. En: De Tejada y col. Educación Nutricional para un desarrollo sostenible. Caracas: FEDEUPEL.

De la Cruz, E. (2017). La alimentación y nutrición. Referentes de identidad social y patrimonio cultural. Revista CliC. Conocimiento libre y Licenciamiento, 15(8), 129-
138. Recuperado de https://convite.cenditel.gob.ve/revistaclil(indez.oho/revistaclic/article/view/888.

FAO (2014). Segunda Conferencia Internacional sobre Nutrición. Roma, 19-21 de noviembre. Documento final de la Conferencia. Marco de Acción. Recuperado de http://www.fao.org/3/a-ml542s.pdf

Fundación Bengoa (2010). Faro Nutricional. Recuperado de http://www.fundacionbengoa.org

Instituto Nacional de Nutrición (2008). Sistema de Vigilancia Alimentaria y Nutricional Anuario 2008. Caracas: Instituto Nacional de Nutrición

Mejia, V. (2016). Ventajas del blog. Recuperado de http://tecnologia9854.blogspot.com/2016/05/el-uso-del-blog-como-herramienta-para.html

Ministerio del Poder Popular para la salud. (2015). Anuario de Mortalidad 2005-2113. Dirección General de Epidemiología. Dirección de Informática y Estadística de Salud.

Organización Mundial de la Salud (2004). Estrategia Mundial sobre Régimen Alimentario, Actividad Física y Salud. Recuperado de http://www.who. int/dietphysicalactivity/strategy/eb11344/strategy_spanish_web.pdf

Osorio, R. (2016). El uso del blog como herramienta. Recuperado de http://usodelblogcomoherramienta.blogspot.com/

Palacio, M. (2016). El uso del blog como herramienta para compartir información… Recuperado de http://tecnooctavo2.blogspot.com/2016/05/uso-del-blog-como-herramienta-para_16.html

Parada, Y. (2014). El uso del blog como recurso didáctico para la enseñanza
de computación e informática en el instituto universitario de la policía
científica iupolc. Revista Multidisciplinaria Dialógica, 11. Recuperado de http://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialogica/article/view/1738

Perea, Rogelia (2002). La educación para la salud. Reto de nuestro tiempo. Educación XXI, 4, 15-40.
Recuperado de http://espacio.uned.es:8080/fedora/get/bibliuned.EducacionXXI-F118F1B1-20B0-6C6D-8F91-9988F26282B4/PDF

Rojas Villada, J. (2016). La tecnología, innovación y evolución. Recuperado de http://latecnologiainnovacioevolucionblogspot.com/2016/05

Sainz, M., López, C. y Van den Boom, A. (2001). Educación para la Salud: Alimentación
y Nutrición escolar. Recuperado de http://www.ceapa.es/files/publicaciones/File00117.pdf

Universidad Politécnica de Madrid (2014). Guía sobre el uso educativo de los blogs. Publicación del Gabinete de Tele-Educación. (2014). Recuperado de http://serviciosgate.upm.es/docs/asesoramiento/Blog_educativo.pdf

Published

2018-12-01

How to Cite

Rojas Piñango, A. J. ., De La Cruz Sánchez, E. E. ., & Ramírez Hernández, B. E. . (2018). Blog in food and nutrition education. A communication and education tool to promote integral health. Revista De Comunicación Y Salud, 8(1), 111–126. https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2018.8(1).111-126

Issue

Section

Articles