Administrative and Organizational Communication Audit: the Case of the Telemedicine Program in Mexico

Authors

  • Janet García González Instituto Nacional de Salud Pública. Cuernavaca
  • Ingrid Karina Rodas Castillejos Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

DOI:

https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2011.1(2).19-31

Keywords:

organizational communication; telemedicine; managerial audit

Abstract

Telemedicine is the response which has been given to the progress made in healthcare technologies. However, communication and administrative activities play a key role in the implementation and management of the telemedicine program carried out in Mexico by the health services of the state of Puebla. This paper will describe the program in its entirety, using a managerial audit model, applied to the current administration’s situation and that of its organizational communications.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agramante, Mier y Terán, Norberto. (1978). Curso de teoría de la administración. México: Ecasa.
Alvira Martín, Francisco. (1991). Metodología de la evaluación de programas. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Ansoff, Igor H. (1965). Corporate Strategy: an Analitytic Aproach for Growth and Expansion. New York: Mc Graw Hill.
Attkinsson, Clifford et. al. (1999). Administración de hospitales: fundamentos y evaluación del servicio hospitalario. México: Trillas.
Buch, Tomás. (1999). Sistemas tecnológicos. Buenos Aires: Aique.
Cervantes Abreu, Salvador. (1982). Dinámica de la auditoría administrativa. México: Ediciones contables y administrativas.
Chiavenato, Idalberto. (1986). Introducción a la teoría general de la administración. México: Mc Graw Hill.
Cohen, Ernesto et al. (2006). Evaluación de proyectos sociales. México: Siglo XXI Editores.
Chaudhry, B. et al. (2006). Systematic Review: Impact of Health Information Technology on Quality, Efficiency, and Costs of Medical Care. Annals of Internal Medicine. Vol. 144, nº 10, pp. 742-752.
Fernández Arena, José Antonio. (1992). La auditoría administrativa. México: Diana.
Garrido, Francisco Javier. (2001). Comunicación estratégica. Barcelona: Gestión 2000.
Koontz, Harold, y Weihrich, Heinz. (2004). Administración, una perspectiva global. México: Mc Graw Hill.
Leonard, William P. (1991). Auditoría administrativa. México: Diana.
Lucas Marín, Antonio. (1997). La comunicación en la empresa y en las organizaciones. Barcelona: Bosch Casa Editores.
Reyes, Agustín. (1968). Administración moderna. México: Editorial Limusa.
Rodríguez Valencia, Joaquín. (1991). Sinopsis de la auditoría administrativa.México: Editorial Trillas.
Rossi, Peter H. y Freeman, Howard. (1989). Evaluación, enfoque sistemático para programas sociales. México: Editorial Trillas.
Santillana, Juan Ramón. (1994). Conoce las auditorías. México: Ecasa Editores.
Shea, Steven; Weinstock, Ruth y Starren, Justin. (2006). Randomized Trial Comparing, Telemedicine Case Management. Journal of the American Medical Informatics. Vol. 13, nº 1, pp. 40-51. doi: 10.1197/jamia.M1917
Solivérez, Carlos E. (1991). Ciencia, técnica y sociedad. Buenos Aires: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Editores.
Steiner, George. (1999). Introducción al pensamiento administrativo. México: Editorial Trillas.
Villafañe, Justo. (1998). Imagen positiva, gestión estratégica de la imagen de las empresas. Madrid: Pirámide.
VV.AA. (2001). Dirección de comunicación empresarial e institucional. Barcelona: Gestión 2000.

How to Cite

García González , Janet, and Ingrid Karina Rodas Castillejos. 2011. “Administrative and Organizational Communication Audit: the Case of the Telemedicine Program in Mexico”. Revista de Comunicación y Salud 1 (2):19-31. https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2011.1(2).19-31.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)