Marketing, communication and social mobilization: science without frontier in the promotion in health
DOI:
https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2011.1(1).107-118Keywords:
social marketing; communication; mobilizationAbstract
Changes in contemporary public health thinking also involve modifications in society as
a whole. To achieve them, it is necessary to apply strategies based on the development
of medical science and on technological advances, with an interdisciplinary focus on
communication, mobilization and social marketing.
Communication, when included in the marketing strategy, leads to the adequate integration
of social mobilization and participation and boosts its effect and impact. That is why we
must insist on not dividing our efforts according to different disciplines and why we
must approach healthcare problems with one integrated strategy, therefore uniting all
social sciences by giving them an integrated focus which will allow changes in the way
we think of health and the way we achieve it, which will include the individual, public
forces and society.
Several examples present the possibilities of social marketing as an appropriate strategy
to be used while planning and carrying out interventions to bring about and modify health
related conducts, since it represents an improvement over traditional strategies used
for social change, precisely because it includes social communication and mobilization.
Pursuing scientific support is necessary in order to teach healthcare professionals how
to approach current public health problems by using other methods, techniques and
tools which will allow discourse to become action, promises to become reality, treatment
to become prevention and disease to become health and wellbeing.
Downloads
References
Buchanan, David; Sasiragha, Reddy y Zafar, Hosain. (1994). Social Marketing: A Critical Appraisal. Health Promotion Internacional. Vol 9, nº 1, pp. 49-57.
Fundación W. K. Kellogg. (2001) [1989]. Manual de comunicación social para la promoción de la salud en adolescentes. Washington DC: Oficina Sanitaria Panamericana. Organización Mundial de la Salud.
González Pérez, Ubaldo. (2002). El concepto de calidad de vida y la evolución de los paradigmas de las ciencias de la salud. Revista Cubana Salud Pública. Vol. 28, nº 2, pp. 157-175.
Hastings, Gerard y Haywood, Amanda. (1994) Social Marketing: A Critical Response. Health Promotion Internacional. Vol 69, nº 1, pp. 59-63.
Jenkins, C. David. (2005). Mejoremos la salud a todas las edades. Un manual para el cambio de comportamiento. Washington DC: Organización Panamericana de la Salud. Publicación científica y técnica nº 590.
Mckee, Neill. 1992 [1982]. Social Communication and Social Marketing in Developing Communities. Chicago: University of Chicago Press. Disponible en http://www.bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/edicion/media/ [recuperado el 23 de febrero de 2010].
Oficina Sanitaria Panamericana. Organización Mundial de la Salud. (2001). Mensaje del Director. En Informe Anual del Director. Promoción de la Salud en las Américas. Washington DC: Oficina Sanitaria Panamericana. Organización Mundial de la Salud. Disponible en http://www.paho.org/Spanish/D/DO302_prelim.pdf [Recuperado el 23 de febrero de 2010].
Organización Mundial de la Salud. (1986). Carta de Ottawa para la Promoción de la Salud. Conferencia Internacional auspiciada por la OMS y la Asociación Canadiense de Salud Pública. Toronto, Canadá: Organización Mundial de la Salud. Disponible en http//www.wilkipedia.org/wilki/Carta_de_Otawa. [Recuperado el 23 de febrero de 2010].
Organización Mundial de la Salud. (2005). Carta de Bangkok. VI Conferencia Mundial de Promoción de Salud. Ginebra: Organización Mundial de la Salud. [Serie en Internet]. Disponible en http://www.who.int/healthpromotion/conferences/6gchp/BCHP_es.pdf [Recuperado el 23 de febrero de 2010].
Organización Mundial de la Salud. (2004) Objetivos de Desarrollo del Milenio relacionados con Salud. Ginebra: Organización Mundial de la Salud. Disponible en: http://www.who.int/mdg/es/[Recuperado el 23 de febrero de 2010].
Organización Mundial de la Salud. (2003). Convenio Marco para el Control del Tabaco. Ginebra: Organización Mundial de la Salud, WHA 56.1. Disponible en http://www.paho.org/Spanish/ DD/PUB/sa56r1.pdf [Recuperado el 02/04/10].
Sanabria Ramos, Giselda. (2004) Participación social en el campo de la salud. Revista Cubana de Salud Pública. Vol. 30, n° 3, pp. 1-11.
Suárez Lugo, Nery. (2004) [2001]. Marketing en salud: una perspectiva teórico-práctica. Colombia: Editorial CATORSE.
Suárez Lugo, Nery. (2007). Enfoque social de la mercadotecnia sanitaria. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.
Suárez Lugo, Nery. (2008). Mercadotecnia en el Sistema Nacional de Salud de Cuba. 2005. Revista Cubana de Salud Pública. Vol. 34, n° 1, pp. 1-11.
Suárez Lugo, Nery. (2004). Tabaco o salud: una decisión social. Revista Horizontes Sanitarios. Vol. 3, n° 2, pp. 12-21.
Suárez Lugo, Nery; Caraballoso Hernández, Magaly y Rodríguez Cuélez, Delvis. (2008). Legislación para el control del tabaquismo en Cuba. Revista Cubana Salud Pública. Vol. 34, n° 3.
Suárez Lugo, Nery. (2007). Evaluación de la Estrategia de Mercadotecnia Social del Condón en Cuba. Revista Cubana de Salud Pública. Vol. 33, n° 1, pp. 1-9.
Starfield, Barbara.; Hyde, John.; Gérvas, Juan. y Heath, Iona. (2008). The Concept of Prevention: A Good Idea Gone Astray. Journal of Epidemiology and Community Health. Vol. 62, nº 7, pp. 580-583.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Disclaimer: As of 2023, RCyS is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Articles from 2011 to 2022 are under a Creative Commons CC BY 4.0 License that allows copying and redistributing the material in any medium or format, remixing, transforming and building upon the material for any purpose, including commercial.
We also inform that RCyS is adhered to the Declaration of Berlin.