Need to train caregivers of people in situations of dependency: communication and response from the UCM

Authors

  • Miguel Ángel Carretero Díaz Universidad Complutense de Madrid
  • Almudena Escuela Universitaria de Turismo Iriarte

DOI:

https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2019.9(1).19-38

Keywords:

communication, caregivers, dependence, emotion, training

Abstract

Recently, the need to provide care for people with different degrees of dependency and vulnerability is growing, and they are living longer, mainly due to two reasons: scientific advances in the field of health and family, work and social changes. This care is usually given by family members -mainly women- who must work 24 hours a day in the solitude of their homes, without speaking, without communicating and often without receiving feedback that encourages them to follow. It is a difficult and prolonged task, with little recognition, although it can also awaken unsuspected facets that enrich the caregiver. Logically they perform their invaluable work with more will, interest and dedication than knowledge, because no one has clearly indicated how to perform it. Consequently, from a public university such as the Complutense University of Madrid, an educational institution with a clear vocation for service, a training offer for these caregivers emerges with the clear objective of alleviating this growing need.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artaza, I. y Ramos, P. (2018). Estudio de investigación sociosanitaria sobre cuidadores de personas mayores dependientes. Sociedad Española de gerontología, Fundación Envejecimiento y Salud. Madrid: LINDOR.

Barrientos, A. (2019). Tesis Doctoral: El desarrollo de la Inteligencia Emocional en los estudios del Grado en Turismo en la Universidad de La Laguna (Tenerife). Universidad Camilo José Cela. Madrid.

Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.

BOE nº 299, de 15/12/2006. Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependencia favoreciendo su desarrollo. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es/l/2006/12/14/39/con

Bransford, J. & Schwartz, D. (1999). Rethinking transfer: A simple proposal with multiples implications. En A. Iran-Nejad y P. D. Pearson (eds.), Review of research in education, 24, 61-100.

Encuesta Nacional de Salud (2017). Recuperado de https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176783&menu=resultados&idp=1254735573175

Encuesta Nacional de Salud. (2017). Nota Técnica. Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. Gobierno de España. Recuperado de https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/encuestaNacional/encuestaNac2017/ENSE2017_notatecnica.pdf

Informe Mundial sobre la Discapacidad (2011). Recuperado de https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_es.pdf?ua=1

Instituto Nacional de Estadística (2016). Proyecciones de población. Recuperado de https://www.ine.es/prensa/np994.pdf

Kleinginna, P. & Kleinginna, A. (1981). A categorized list of emotion definitions, with suggestions for a consensual definition. Motivation and emotion, 5(4), 345-379.

Martínez Pérez, A. (2010). El síndrome Burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión. Revista de Comunicación Vivat Academia, Año XIII, 112, 42-80. doi: http://dx.doi.org/10.15178/va.2010.112.42-80

Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. Gobierno de España. Recuperado de https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/encuestaNacional/encuestaNac2017/ENSE2017_notatecnica.pdf

Moriel-Corral, L., Pizarro, N., Hernández-Hernández, H. y Bonilla-Loyo, E. (2012). Empoderamiento de enfermería como profesión y sujeto social: caso
chihuahua. Revista de Comunicación de la SEECI, XVI(2), 30-38. doi: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2012.27.30-38

Rivas, J. y Ostiguín, R. (2011). Cuidador: ¿concepto operativo o preludio teórico? Revista Enfermería Universitaria ENEO-UNAM, 8(8), 1.

Ruíz López, P., Pullas Tapia, P., Parra Parra, C.A. y Zamora Sánchez, R. (2017). La doble presencia en las trabajadoras femeninas: equilibrio entre el trabajo
y la vida familiar. Revista de Comunicación de la SEECI, XXI(44), 33-51. doi: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2017.44.33-51

Salomon, G. y Perkins, D. (1989). Rocky roads to transfer: Re-thinking mechanisms of a neglected phenomenon. Educational Psychologist, 24, 113-142.

Santos, M., Sotelino, A. y Lorenzo, M. (2015). Aprendizaje-servicio y misión cívica de la universidad Una propuesta de desarrollo. Barcelona: Octaedro.

Suberviola-Ovejas, I. (2011) Competencia emocional y rendimiento académico en el alumnado universitario. Revista de Comunicación Vivat Academia, 117E, 1-17. doi: http://dx.doi.org/10.15178/va.2011.117E.1-17

Watzlawick, P., Beavin, J. y Jackson, D. (1997). Teoría de la comunicación humana. Barcelona: Herder.

Woolfolk, A. (2010). Psicología educativa. México: Pearson.

Published

2019-06-01

How to Cite

Carretero Díaz, Miguel Ángel, and Almudena. 2019. “Need to train caregivers of people in situations of dependency: communication and response from the UCM”. Revista de Comunicación y Salud 9 (1):19-38. https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2019.9(1).19-38.

Issue

Section

Articles