Social and communicative changes through medical and pharmaceutical advertising in Bilbao historical newspapers, 1885-1936

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2019.9(2).27-46

Keywords:

advertising; pharmaceutical & medical products; health; consumption; Bilbao.

Abstract

Throughout the last decades of the 19th Century and first decades of the 20th Century, advertising became a key communicative tool that contributed to social transformations in urban Spain. This paper studies social and communicative changes arisen in the country at that time, by analyzing a sample of medical and pharmaceutical advertisements published and collected in Bilbao's historical newspapers, included those of highest circulation in the city. The research intends to determinate both the audiences and the innovations that happened within the sector at that time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Montero, Universidad del País Vasco

Catedrático de Historia Contemporánea y ex Rector de la Universidad del País Vasco. Es director del Grupo de Investigación Demografía Histórica e Historia Urbana. Es autor, entre otros, de El sueño de la libertad. Mosaico vasco de los años del terror, Oviedo, Ediciones Nobel, 2018 (XXIV Premio Internacional de Ensayo Jovellanos de Ensayo).

Nuria Rodríguez-Martín , Universidad de Málaga

Doctora Contratada en la Universidad de Málaga. Es Licenciada en Ciencias de la Información y Doctora en Historia por la UCM. Ha sido Lectora de español en la Universidad Paris-Sorbonne e Investigadora Juan de la Cierva en la Universidad del País Vasco.

References

Balandrón Pazos, A. J., Correyero-Ruiz, B. y Villalobos Montes, Mª. M. (2007). Mujer y publicidad en los felices años veinte: un análisis de contenido de la revista ilustrada Blanco y Negro. Comunicación y pluralismo, 3, 117-139.

Barker, H. (2009). Medical advertising and trust in late Georgian England. Urban History, 36, 379-398. doi: https://doi.org/10.1017/S0963926809990113

Bermejo Berros, J. (Coord.) (2005). Publicidad y cambio social. Contribuciones históricas y perspectivas de futuro. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

De Andrés del Campo, S. (2005). Estereotipos de género en la publicidad de la Segunda República Española. Granada: Universidad de Granada.

De Bruc, C. (1873). Formulario médico de las familias. Valencia: Librería de Juan Mariana y Sanz, Editor.

Eguizábal, R. (2009). Industrias de la conciencia: una historia social de la publicidad en España (1975-2009). Barcelona: Península.

Fernández Poyatos, Mª. D. (2011). La publicidad de salud en la prensa ilustrada de finales del siglo XIX. Questiones Publicitarias, 16, 108-124.

Fresquet Febrer, J. L. (2011). La introducción del ‘606’ en España contada por la prensa diaria. El Argonauta español, http://journals.openedition.org/argonauta/122

González Bueno, A. et al. (1995). La industria farmacéutica en España (1919-1933): una visión desde el Registro de especialidades farmacéuticas. En Aceves Pastrana, P. (Ed.), Las ciencias químicas y biológicas en la formación del Nuevo Mundo. Estudios de historia social de las ciencias químicas y biológicas, 2 (pp. 373-383). México.

González Mesa, I. M. (2010). El espejo mágico: la sociedad española de la III República según la publicidad de la revista Crónica (1931-1936). Revista Mediterránea de Comunicación, 1, 195-212.

Marchamalo, J. (1996). Bocadillos de delfín. Anuncios y vida cotidiana en la España de la postguerra. Madrid: Grigalbo.

Montero Díaz, M. (2011). Mujer, publicidad y consumo en España. Una aproximación diacrónica. Anagramas, 18, 83-92.

Rodríguez Martín, N. (2007): (2008). Jóvenes, modernas y deportistas: la construcción de nuevos roles sociales en la España del primer tercio del siglo XX a través de la publicidad. En Nicolás, E. y González, C. (Eds.), Ayeres en discusión. Temas claves de Historia Contemporánea hoy. Murcia: Editum.

Rodríguez Martín, N. (2015). Cuando Carmen va de compras. Clases medias y sociedad de consumo en el Madrid del primer tercio del siglo XX. En Beascoechea Gangoiti, J. Mª. y Otero Carvajal, L. E. (Eds.), Las nuevas clases medias urbanas. Transformación y cambio social en España, 1900-1936, (pp. 170-185). Madrid: Catarata.

Sáiz Valdivielso, A. C. (2000). Bilbao, periódicos y periodistas. Bilbao: Fundación Bilbao 700.

Seoane, Mª C. y Saiz, Mª D. (1996). Historia del periodismo en España. 3. El siglo XX: 1898-1936. Madrid: Alianza.

Suñé Arbussa, J. M. y Valverde López, J. L. (1985). Del remedio secreto a la especialidad farmacéutica: evolución legal en España. En Puerto Sarmiento, F.J. Farmacia e industrialización. Homenaje al Doctor Guillermo Folch Jou (pp. 83-93). Madrid: Editorial Española de Historia de la Farmacia.

Urquijo Goitia, M. (2005). De la prensa evangelizadora al Factory System de la comunicación (Bilbao, 1868-1937). Bidebarrieta, 16, 111-140.

VV.AA. (1992). Una historia de la publicidad en España: Reflejos de más de un siglo de Nestlé. Barcelona, Sociedad Nestlé.

VV.AA. (2013). Bebés. Usos y costumbre sobre el nacimiento. Catálogo de la exposición temporal. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Published

2019-12-01

How to Cite

Montero, Manuel, and Nuria Rodríguez-Martín. 2019. “Social and communicative changes through medical and pharmaceutical advertising in Bilbao historical newspapers, 1885-1936”. Revista de Comunicación y Salud 9 (2):27-46. https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2019.9(2).27-46.

Issue

Section

Articles