Social and communicative changes through medical and pharmaceutical advertising in Bilbao historical newspapers, 1885-1936
DOI:
https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2019.9(2).27-46Keywords:
advertising; pharmaceutical & medical products; health; consumption; Bilbao.Abstract
Throughout the last decades of the 19th Century and first decades of the 20th Century, advertising became a key communicative tool that contributed to social transformations in urban Spain. This paper studies social and communicative changes arisen in the country at that time, by analyzing a sample of medical and pharmaceutical advertisements published and collected in Bilbao's historical newspapers, included those of highest circulation in the city. The research intends to determinate both the audiences and the innovations that happened within the sector at that time.
Downloads
References
Barker, H. (2009). Medical advertising and trust in late Georgian England. Urban History, 36, 379-398. doi: https://doi.org/10.1017/S0963926809990113
Bermejo Berros, J. (Coord.) (2005). Publicidad y cambio social. Contribuciones históricas y perspectivas de futuro. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
De Andrés del Campo, S. (2005). Estereotipos de género en la publicidad de la Segunda República Española. Granada: Universidad de Granada.
De Bruc, C. (1873). Formulario médico de las familias. Valencia: Librería de Juan Mariana y Sanz, Editor.
Eguizábal, R. (2009). Industrias de la conciencia: una historia social de la publicidad en España (1975-2009). Barcelona: Península.
Fernández Poyatos, Mª. D. (2011). La publicidad de salud en la prensa ilustrada de finales del siglo XIX. Questiones Publicitarias, 16, 108-124.
Fresquet Febrer, J. L. (2011). La introducción del ‘606’ en España contada por la prensa diaria. El Argonauta español, http://journals.openedition.org/argonauta/122
González Bueno, A. et al. (1995). La industria farmacéutica en España (1919-1933): una visión desde el Registro de especialidades farmacéuticas. En Aceves Pastrana, P. (Ed.), Las ciencias químicas y biológicas en la formación del Nuevo Mundo. Estudios de historia social de las ciencias químicas y biológicas, 2 (pp. 373-383). México.
González Mesa, I. M. (2010). El espejo mágico: la sociedad española de la III República según la publicidad de la revista Crónica (1931-1936). Revista Mediterránea de Comunicación, 1, 195-212.
Marchamalo, J. (1996). Bocadillos de delfín. Anuncios y vida cotidiana en la España de la postguerra. Madrid: Grigalbo.
Montero Díaz, M. (2011). Mujer, publicidad y consumo en España. Una aproximación diacrónica. Anagramas, 18, 83-92.
Rodríguez Martín, N. (2007): (2008). Jóvenes, modernas y deportistas: la construcción de nuevos roles sociales en la España del primer tercio del siglo XX a través de la publicidad. En Nicolás, E. y González, C. (Eds.), Ayeres en discusión. Temas claves de Historia Contemporánea hoy. Murcia: Editum.
Rodríguez Martín, N. (2015). Cuando Carmen va de compras. Clases medias y sociedad de consumo en el Madrid del primer tercio del siglo XX. En Beascoechea Gangoiti, J. Mª. y Otero Carvajal, L. E. (Eds.), Las nuevas clases medias urbanas. Transformación y cambio social en España, 1900-1936, (pp. 170-185). Madrid: Catarata.
Sáiz Valdivielso, A. C. (2000). Bilbao, periódicos y periodistas. Bilbao: Fundación Bilbao 700.
Seoane, Mª C. y Saiz, Mª D. (1996). Historia del periodismo en España. 3. El siglo XX: 1898-1936. Madrid: Alianza.
Suñé Arbussa, J. M. y Valverde López, J. L. (1985). Del remedio secreto a la especialidad farmacéutica: evolución legal en España. En Puerto Sarmiento, F.J. Farmacia e industrialización. Homenaje al Doctor Guillermo Folch Jou (pp. 83-93). Madrid: Editorial Española de Historia de la Farmacia.
Urquijo Goitia, M. (2005). De la prensa evangelizadora al Factory System de la comunicación (Bilbao, 1868-1937). Bidebarrieta, 16, 111-140.
VV.AA. (1992). Una historia de la publicidad en España: Reflejos de más de un siglo de Nestlé. Barcelona, Sociedad Nestlé.
VV.AA. (2013). Bebés. Usos y costumbre sobre el nacimiento. Catálogo de la exposición temporal. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Disclaimer: As of 2023, RCyS is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Articles from 2011 to 2022 are under a Creative Commons CC BY 4.0 License that allows copying and redistributing the material in any medium or format, remixing, transforming and building upon the material for any purpose, including commercial.
We also inform that RCyS is adhered to the Declaration of Berlin.