Conceptual references for the approach to Health and Food and Nutrition Education at School

Authors

  • Ernesto Elías De La Cruz Sánchez Universidad Pedagógica Experimental Libertador

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(1).1-17

Keywords:

health, nutrition, food, food culture, malnutrition, food pedagogy, education

Abstract

Today, educating the public about health, nutrition, is a priority issue for countries, and so it is referred by organizations such as WHO, PAHO, and FAO, among others. With that in mind, in this paper nutritional and health concepts, like issues with education, the transdisciplinary and salutogenic approaches, are first analyzed, under a social model that has the school as a center of promotion and development. Secondly, are highlight the evolution of the concept of nutrition and its association with food from the biological-social-environmental three-dimensionality that are required; in the framework of sustainable-sustainable approaches linked to quality of life. Without leave the effects of malnutrition as disease inflicted by fetal malnutrition and CNCDs as a potential epigenetic cause. Finally, are boarding diverse perspectives that the food fact assumes in our society, the food culture. Its social learning and how can interweave these scenarios in a true pedagogy of food where the vision of health-food is articulated as our interdisciplinary knowledge and Achieve Food and Nutrition Education as a transversal and integral concept that generates new ways of development, quality of life and well-being from childhood.

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Author Biography

Ernesto Elías De La Cruz Sánchez, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Profesor en Biología y Ciencias Generales (UPEL); Postgrado en Evaluación Educacional; Magister en Ciencias de la Educación (UBA) y Doctor en Educación (UPEL); Posdoctorado en Educación Latinoamericana (RIEAC-UPEL). Jefe del Departamento de Ciencias Naturales y Matemática, IPMJM Siso Martínez (2003-2006). Coordinador de la Línea de Investigación en Educación Alimentaria y Nutricional (2010-actualmente); autor-coautor de 4 libros, 6 capítulos de libros y 23 artículos publicados en el tema de la Educación Alimentaria y Nutricional (últimos 10 años). Miembro de la línea de Investigación “Estudio y Evaluación de la Creatividad” del Doctorado en Educación (UPEL).

http://educacionan.blogspot.com/

ernestodelacruz0203@yahoo.es

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Published

2020-08-06

How to Cite

De La Cruz Sánchez, Ernesto Elías. 2020. “Conceptual references for the approach to Health and Food and Nutrition Education at School”. Revista de Comunicación y Salud 10 (1):1-17. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(1).1-17.

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