Basis for the informative treatment of drugs in mass media

Authors

  • Carlos A. Ballesteros Herencia Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(1).43-66

Keywords:

mass media, journalism, professional ethics, deontology, drugs, prevention

Abstract

The social responsibility of the media extends to all matters it reports on, such us drug use, a widespread social phenomenon with a regular presence in the press. Therefore, this research tried, firstly, to describe the media representation of drugs and, secondly, to expose how drugs should be informatively treated in a responsible manner from a double deontological and preventive point of view. For this purpose, the scientific and informative literature on this topic was analyzed, finding that the informative treatment of drugs has been mostly criticized by those who have studied it in the last five decades. The media offers information that is sometimes sensationalist and usually not verified, since a single source, mostly institutional, tends to be used, which is easily accessible to the journalist. In addition, mass media have been accused of spreading stereotypes, an imprecise, if not mistaken, image of this phenomenon and even playing a counter-preventive role. Despite this, the important collaboration of journalists and the media has been highlighted, as these are the main source of information on drugs for the general population. The emergence of the Internet has added a new field of research on communication and drugs of multiple formats, channels and content, where the general population, youth, institutions and media professionals coexist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos A. Ballesteros Herencia, Universidad de Valladolid

Carlos A. Ballesteros Herencia es doctor en Ciencias de la Información (2012), licenciado en Periodismo (1995) y grado en Ciencias del Deporte (2011). Profesor en el grado de Periodismo de la Universidad de Valladolid. Gusta de analizar estadísticamente los marcos informativos (news frames), el engagement digital, la aplicación de las tecnologías a las campañas electorales y la responsabilidad de los medios de comunicación ante las drogas. Ha sido responsable de Comunicación de UPA-Castilla-La Mancha y director de La Voz de Albacete y El Espectador Crítico.

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0002-8990-7949

Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=ntT2zsIAAAAJ&hl=en

ResearchID: D-9772-2016

Research Gate: Carlos_Ballesteros9

Academia.edu: uva-es.academia.edu/Carlos_Ballesteros

References

Al-Khaja, K.A.J., Al-Khaja, A.K., Sequeira, R.P. (2018). Drug information, misinformation, and disinformation on social media: a content analysis study. Journal of Publich Health Policy. 39(3), 343-357. doi: http://doi.org/10.1057/s41271-018-0131-2

Ballesteros, C. A. (2012). Los marcos informativos del cannabis en la prensa española: aplicación de las teorías del" framing" y de la" agenda-setting" (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Ballesteros, C. (2014). El enmarcado informativo del cannabis: un estudio cuantitativo exploratorio desde la teoría del framing. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social "Disertaciones", 7(1), 67-103.

Ballesteros, C., Dader, J.L. y Muñiz, C. (2015). Los marcos informativos del cannabis en la prensa española. Evidencia empírica desde la teoría del framing. Zer-Revista de estudios de comunicación, 20(38), 67-85.

Becoña, E. (2002) Bases científicas de la prevención de drogodependencias. Madrid: Ministerio del Interior. Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas.

Berjano, E., Gracia, E., García, F. y Musitu, G. (1990). Imagen de las drogas en los medios de comunicación social. En G. Musitu (Coord). Procesos psicosociales básicos (pp.189-94.). Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

Berrio, J. L. (2000). Medios de comunicación y drogas. En X. Arana, A. Vega, A. y I. Markez (Eds.). Drogas: cambios sociales y legales ante el tercer milenio (pp. 219-234). Madrid: Dykinson.

Bobes, J. y Calafat A. (eds.) (2000). Monografía Cannabis. Adicciones, 12 (2). Recuperado de 2007 desde http://www.mir.es/pnd/observa/pdf/cannabis.pdf

CIS (2020). Tres problemas principales que existen actualmente en España. Recuperado de http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Indicadores/documentos_html/TresProblemas.html

Col.legi de Periodistes de Catalunya (1992). Código Deontológico. Barcelona.

Commision (1947). A free and responsible press. A General Report on Mass Communication: Newspapers, Radio, Motion Pictures, Magazines, and Books. The Commission on freedom of the press. Chicago: The University of Chicago. Recuperado de http://www.archive.org/download/freeandresponsib029216mbp/freeandresponsib029216mbp.pdf

Costa, P.O. y Pérez, J.M. (1989). Droga, televisión y sociedad. Madrid. Plan Nacional sobre Drogas.

Cuesta, U. y Menéndez, T. (2010). Drogas, comunicación y nuevas tecnologías de la información. Observatorio de drogodependencias de Castilla-La Mancha, (6), 93-104.

Del Olmo, R. (1997). Los medios de comunicación social y las drogas. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (9), 119-124. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/634168.pdf

Diezhandino, P. (2009). Criterio noticioso. El quehacer periodístico ante el desafío digital. Madrid: Pearson.

FAPE (2017). Código Deontológico. Recuperado de http://fape.es/home/codigo-deontologico/

Froján, M.J., Rubio, R. y Peris, B. (1993). La imagen de la droga en la prensa española. Un análisis de la información publicada entre 1988 y 1992. Revista española de drogodependencias, 3, 191-204.

García, J.A., Gásquez, M. y García, A. (2011). Importancia de la credibilidad de las fuentes mediáticas en materia de drogas. Miguel Hernández Communication Journal, 2, 173-196.

García, B., Menor J. y Perales, A. (1987). La imagen de la droga en la prensa española. Madrid: Plan Nacional sobre Drogas.

Gayo, A. (2013). El papel de los medios de comunicación: más fuentes, más rigor, más debate... menos riesgos. En D. Martínez y J. Pallarés (Eds), De riesgos y placeres. Manual para entender las drogas (p. 143-154). Lleida: Editorial Milenio.

GEC (2004). Informe sobre el cánnabis 2004: Análisis de situación y propuestas de actuación. Madrid: Grupo de Estudios sobre el Cánnabis.

Gobierno Vasco (1994). La opinión pública vasca ante la legalización de la venta de drogas. San Sebastián: Administración de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Secretaría de la Presidencia del País Vasco.

González, N. (1992). Estudios sobre droga y medios de comunicación en España. Comunicación y sociedad, 5(1-2), 79-101. Recuperado de https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/35540

González-Zorrilla, C. (1987). Drogas y control social. Revista poder y control, 2, 49-65.

Gountas, S., Ciorciari, J., Gountas, J. y Huddle, S. (2014). An investigation of the EEG correlates associated with viewing alcohol and drug related behaviours on social media. En 17th World Congress of Psychophysiology of the International Organization of Psychophysiology, (pp. 251-251). Hiroshima: Elsevier. doi: http://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2014.08.956

JCYL (2008). Código de Buenas Prácticas para el tratamiento informativo en materia de drogodependencias. Valladolid: Junta de Castilla y Léon. Comisionado Regional para la Droga.

Junta Internacional de Fiscalizacion de Estupefacientes (1995). Eficacia de los tratados de fiscalización internacionales de drogas. Nueva York: Naciones Unidas. Recuperado de https://www.incb.org/documents/Publications/AnnualReports/AR1994/E-INCB-1994-1-Supp-1-s.pdf

MacBride, S. (1988). Un solo mundo, voces múltiples. Comunicación e información en nuestro tiempo. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Mackey, T.K., Liang, B.A., Strathdee, S.A. (2013). Digital Social Media, Youth, and Nonmedical Use of Prescription Drugs: The Need for Reform. Journal of Medical Internet Research, 15(7). doi: http://doi.org/10.2196/jmir.2464

Martín, J. (2010). Buenas prácticas de los medios de comunicación en materia de drogas. Red Iberoamericana de ONG que trabajan en Drogodependencias (RIOD). Recuperado de https://riod.org/wp-content/uploads/2017/05/11.-2010-Buenaspr%C3%A1cticas-de-los-MMCC-en-materia-de-drogas-RIOD-web.pdf

Martínez, J. (2000). El discurso social sobre drogas. (Tesis Doctoral). Universidad de Murcia, España.

Megías, E. (Dir.) (2001). Los valores de la sociedad española y su relación con las drogas. Madrid: Fundación La Caixa.

Moles, A. (1986). Théorie structurale de la communication et société. París: Éditions Masson.

Oliva, M.P. (1986). Los medios de comunicación social ante las drogodependencias. Comunidad y Drogas, 1, 65-73.

Ministerio de Sanidad (2018) Plan de Acción sobre Adicciones 2018-2020. Plan Nacional sobre Drogas. Recuperado de http://www.pnsd.mscbs.gob.es/pnsd/planAccion/docs/PLAD_2018-2020_FINAL.pdf

Mukherjee, S.K., Kumar, J., Jha, A.K., y Rani, J.R. (2019). Role of Social Media Promotion of Prescription Drugs on Patient Belief-system and Behaviour. International Journal of e-collaboration, 15(2), 23-43. doi: http://doi.org/10.4018/IJeC.2019040102

OMS (1994). Glosario de términos de alcohol y drogas. Madrid: Ministerio de Sanidad.

ONU (1998) Sesión Especial de la Asamblea. Organización de las Naciones Unidas. Recuperado de http://www.pnsd.mscbs.gob.es/delegacionGobiernoPNSD/relacionesInternacionales/ONU/declaracion/home.htm

Núñez, F., Paricio, P., y Rodríguez, C. (2012). ‘Framing’ y morfología en el tratamiento Periodístico de las drogas. Index Comunicación, (2), 13-36. Recuperado de: http://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/v iew/25/25

Pantoja, L. y Abeijón, J.A. (coord.) (2004). Los medios de comunicación y el consumo de drogas. Avances en drogodependencia. Bilbao: Universidad de Deusto.

Paricio, P., Núñez, F. y Rodríguez, C. (2011). Fuentes, temas y encuadres en la información sobre drogas en la prensa española. El caso de El País, El Mundo, ABC y La Razón. Revista de Comunicación, 10, 71- 101.

Paricio, P., Núñez, F. y Rodríguez, C. (2012). Comunicación, prevención del consumo de drogas y opinión pública: El tratamiento informativo de las drogas en ABC, El País y El Mundo (2009-2010). En M.D. Cáceres y A. Lucas (Eds.), Crisis y cambios en la sociedad contemporánea: comunicación y problemas sociales (pp. 109-127). Madrid: Fragua.

Perales, A. y Del Pueyo, B. (2019). El tratamiento de las drogas en los medios de comunicación. Proyecto Hombre: revista de la Asociación Proyecto Hombre, 98, 24-29. Recuperado de http://archivo.proyectohombre.es/revista-proyecto/el-tratamiento-de-las-drogas-en-los-medios-de-comunicacion/

PND (2000). Medios de comunicación y drogodependencias. Actuar es posible, 9. Madrid: Plan Nacional sobre Drogas. Ministerio de Sanidad.

PND (2009) Estrategia Nacional sobre Drogas. 2009-2016. Plan Nacional sobre Drogas. Recuperado de http://www.pnsd.mscbs.gob.es/pnsd/estrategiaNacional/docs/EstrategiaPNSD2009-2016.pdf

PND (2015). Plan de Comunicación del Plan Nacional sobre Drogas. Prioridades de los mensajes, las poblaciones diana y canales comunicativos a utilizar para prevenir el consumo de sustancias psicoactivas. Plan Nacional sobre Drogas. Recuperado de http://www.pnsd.mscbs.gob.es/pnsd/planAccion/plan/productos/pdf/Accion_3_documento_consenso.pdf

PND (2017). Estrategia Nacional sobre Drogas 2009-2016. Informe de la evaluación final. Ministerio de Sanidad. Plan Nacional sobre Drogas. Recuperado de http://www.pnsd.mscbs.gob.es/pnsd/estrategiaNacional/docs/2017_Informe_Evaluacion_Final_Estrategia_Nacional_sobre_Drogas_2009_2016.pdf

PND (2019). Estadísticas 2019. Alcohol, tabaco y drogas ilegales en España. Ministerio de Sanidad. Recuperado de http://www.pnsd.mscbs.gob.es/profesionales/sistemasInformacion/informesEstadisticas/pdf/2019OEDA-ESTADISTICAS.pdf

Rekalde, A. y Romaní, O. (2002). Los medios de comunicación social ante el fenómeno de las drogas: un análisis crítico. San Sebastián. Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.

RTVE (2011). Manual de Estilo de RTVE. Recuperado de http://manualdeestilo.rtve.es/cuestiones-sensibles/5-16-tabaco-alcohol-y-otras-drogas/

Santos, M.T. y Camacho, I. (2017). El tratamiento del cannabis en la prensa española. Cuadernos.Info, 40, 153-171. https://doi.org/10.7764/cdi.40.980

Serena, F. (2010). Cuando los medios de comunicación hablan de drogas. En II Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología (pp. 303-305). Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Taffe, (2015) Drug abuse scientists should use social media to engage the public because their primary translational product is information. Drug and Alcohol Dependance, 154(1), 315-319. doi: http://doi.org/10.1016/j.drugalcdep.2015.05.012

Unesco (1973). Reunión de especialistas sobre los métodos para evaluar la acción de los grandes medios de información contra el uso indebido de estupefacientes, informe final. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000003404_spa.locale=es

Usó, J.C. (1995) Drogas y Cultura de masas (España 1855-1995). Madrid: Taurus.

Vega, A. (1996). ¿Los medios de comunicación educan sobre las drogas? Comunicar, 6. Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C06-1996-23

VVAA (1991). Medios de comunicación en el “problema drogas” y la percepción de soluciones. Madrid: Plan Nacional sobre Drogas.

Warren, C. (1979). Géneros periodísticos informativos. Barcelona, ATE.

World Health Organizatión (2018). Global status report on alcohol and health 2018. Recuperado de https://apps.WorldHealthOrganizatión.int/iris/bitstream/handle/10665/274603/9789241565639-eng.pdf

World Health Organizatión (2019). Global report on trends in prevalence of tobacco use 2000–2025. Recuperado de https://fundadeps.org/wp-content/uploads/2020/02/Informe-OMS-consumo-tabaco-nivel-mundial.pdf

Published

2020-08-06

How to Cite

Ballesteros Herencia, Carlos A. 2020. “Basis for the informative treatment of drugs in mass media”. Revista de Comunicación y Salud 10 (1):43-66. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(1).43-66.

Issue

Section

Articles