Coronavirus through El Mundo and La Vanguardia’s headlines
DOI:
https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).503-524Keywords:
Digital media, headlines, news, coronavirus, pandemic, health, COVID-19Abstract
The coronavirus has become a pandemic that has condemned more than 3.000 million people to confinement in the world. In Spain, the virus affects more than 200.000 persons and has caused the death of more than 22.000. The purpose of this investigation is to reflect the role of newspapers during the first month's news coverage of Covid-19 in our country. For this reason, we have carried out an analysis of the elements of first reading, such as headlines and other elements that make up the titling groups, published in El Mundo and La Vanguardia, the two digital newspapers that have the largest number of readers. Starting from the hypothesis that the information related to the new virus is not very informative and somewhat sensational, we have used the case study as a research method to analyze a total of 2.513 headlines published between February 24 and March 24. Despite the fact that most of the headlines are informative, there is a writing style focused on the spread of the virus, deaths and the negative repercussions it is having in areas as far removed from health as economic, cultural and sports. So both newspapers focus on sensational aspects instead of trying to explain what is happening to citizens and explain the complexity of the phenomenon.
Downloads
References
AIMC (2019). Estudio AIMC Q Panel Diarios y suplementos-2019. Recuperado de https://www.aimc.es/otros-estudios-trabajos/aimc-q-panel/diarios-suplementos-asociados/
AMI (2017). Libro blanco de la Información. Madrid: Asociación de Medios de Información.
Alonso-González, M. (2018): La comunicación científica en la prensa digital española: radiografía de sus fuentes informativas. Communication Papers, 7(13), 9-26. doi: 10.33115/udg_bib/cp.v7i13.21984
Amoedo, A. (2019). Digital News Report. Reuters. Recuperado de http://www.digitalnewsreport.es/2019/los-algoritmos-influyen-tanto-como-la-marca-de-los-medios-para-llegar-a-las-noticias-en-internet/
Armentia Vizuete, J. I. y Caminos Marcet, J. M. (2009). Redacción informativa en prensa. Barcelona: Ariel Comunicación.
Barrio, I., González, J., Padín, L., PeraL, P., Sánchez, I. y Tarín, E. (2012). Modelos de Investigación Educativa. Madrid: Universidad Autónoma
Benaissa, S. (2019). Medios impresos versus digitales: de la lectura agónica de periódicos a los nuevos consumos de información digital. El argonauta español, 16. doi: 10.4000/argonauta.3855
Bleich, E.; Stonebraker, H.; Nisar, H. y Abdelhamid, R. (2015). Media Portrayals of Minorities: Muslims in British Newspaper Headlines, 2001–2012. Journal of Etnic and Migration Studies, 41(6), 942-962. doi: 10.1080/1369183X.2014.1002200
Costa-Sánchez, C. (2011). Tratamiento informativo de una crisis de salud pública: Los titulares sobre gripe A en la prensa española. Revista de Comunicación de la SEECI, 25, 29-42. doi: 10.15198/seeci.2011.25.29-42
Cué, C. (19 abril, 2020). El Gobierno dejará salir a los niños desde el 27 de abril y hará una desescalada paulatina por zonas. El País. Recuperado de https://elpais.com/espana/2020-04-18/el-gobierno-dejara-salir-a-los-ninos-desde-el-27-y-hara-una-desescalada-paulatina-por-zonas.html
Díaz Rojo, J. A. (2009). La polémica, las “buenas noticias” y las “malas noticias” como valores noticiosos predominantes en el discurso sobre la salud en tres diarios nacionales españoles. Tonos, Revista electrónica de Estudios Filológicos, 17. Recuperado de https://www.um.es/tonosdigital/znum17/secciones/estudios-4-malasnoticias.htm
Fernández Gil, J.R (2010). Fuentes de análisis para el estudio de la prensa diaria. Anales de Documentación, 13, 135-158. Recuperado de https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/107101
Fontcuberta, M.d.M. (1996). La noticia. Pistas para percibir El Mundo. Barcelona: Bosch.
Hassan, Y. (1 noviembre, 2002). Introducción a la Usabilidad. [Mensaje en un blog] Recuperado de http://www.nosolousabilidad.com/articulos/introduccion_usabilidad.htm
Imbert, G. (1999). La hipervisibilidad moderna: el nuevo mito televisivo. En La hipervisibilidad televisiva: Nuevos imaginarios / nuevos rituales comunicativos. Madrid: Universidad Carlos III, 1999. Recuperado de http://turan.uc3m.es/uc3m/inst/MU/Imbert4.htm
INE (28 enero, 2020). Encuesta de población activa. EPA. Cuarto trimestre 2019. Recuperado de en :https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176918&menu=ultiDatos&idp=1254735976595
MSCBS (26 marzo, 2020). Enfermedad por coronavirus, Covid-19. Información científica-técnica. Centro de Coordinación de Alertas y Emergencias Sanitarias. Secretaría General de Sanidad y Consumo. Ministerio de Sanidad. Recuperado de https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov-China/documentos/20200326_ITCoronavirus.pdf
La Vanguardia (10 abril, 2020). La Vanguardia, líder en Cataluña y tercero en España. La Vanguardia. Recuperado de https://www.lavanguardia.com/vida/20190410/461574046748/la-vanguardia-egm-abril.html
Lafraya, C. (14 marzo, 2020). El teletrabajo se impone en las empresas: respuesta rápida para atajar al coronavirus. La Vanguardia. Recuperado de https://www.lavanguardia.com/economia/20200314/474114767539/coronavirus-teletrabajo-espana-covid-19.html
López, X. y Túñez, M. (1995). Redacción en prensa: La noticia. Santiago de
Compostela: Lea.
Mediavilla, K. (4 mayo, 2010). Titulares interpretativos. Comunicación y Política. [Mensaje en un blog] Recuperado de http://koldomediavilla.blogspot.com/2010/05/titulares-interpretativos-comunicacion.html
Navas, M. E. (30 marzo, 2020). Un enemigo increíblemente astuto: por qué el virus que causa del Covid-19 se propaga con tanta eficacia entre los humanos. BBC. Recuperado de https://www.bbc.com/mundo/noticias-52069525
Núñez Ladeveze, L. (1991). Manual para periodismo. Madrid: Ariel.
OMS (13 marzo, 2020). Coronavirus disease 2019 (Covid 19). Situation Report, 53. Recuperado de https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200313-sitrep-53-covid-19.pdf?sfvrsn=adb3f72_2
Reglamento sanitario internacional. Recuperado de https://www.who.int/ihr/revisionprocess/revision/es/
Oliva Marañón, C. (2011). Análisis lingüístico de los titulares de prensa en internet. En Un nuevo léxico en la red. (pp.53-69). Sevilla: Dykinson.
Peña, D. (28 marzo, 2020). Estos son los 12,6 millones de personas que han seguido trabajando durante el confinamiento. Nius. Recuperado de https://www.niusdiario.es/economia/empleo/coronavirus-estado-alarma-quien-trabaja-casi-trece-millones-personas-por-sectores_18_2921370322.html
PRNoticias (30 diciembre, 2019). ¿Cuál es el balance de la prensa digital en 2019 según comScore? PRNoticias. Recuperado de https://prnoticias.com/prensa/prensa-pr/20176790-comscore-balance-periodicos-online
Pou Amérigo, M. J. (2000). Los titulares de prensa y los nuevos servicios de información por correo electrónico y teléfono móvil. Comunicación, 7. Recuperado de en https://webs.ucm.es/info/emp/Numer_07/7-4-Comu/7-4-07.htm
RTVE (30 enero, 2020). La OMS declara la emergencia internacional por el coronavirus de Wuhan. RTVE. Recuperado de https://www.rtve.es/noticias/20200130/oms-declara-emergencia-internacional-coronavirus-wuhan/1997920.shtml
Ruiz Acosta, M. J. (1992). Los titulares en prensa: estudio de su evolución y lenguaje. Lenguaje informativo y filmográfico, pp. 79-84. Recuperado de https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/40151/pliegos1_7.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Thomas, G. (2011). A typology for the case study in social science following a review of definition, discourse and structure. Qualitative Inquiry, 17(6), 511–521. doi: 10.1177/1077800411409884
Zorrilla, Barroso, J. M. (2002). El titular de la noticia: estudio de los titulares informativos en los diarios de difusión nacional (Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Recuperado de https://eprints.ucm.es/1865/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Comunicación y Salud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Disclaimer: As of 2023, RCyS is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Articles from 2011 to 2022 are under a Creative Commons CC BY 4.0 License that allows copying and redistributing the material in any medium or format, remixing, transforming and building upon the material for any purpose, including commercial.
We also inform that RCyS is adhered to the Declaration of Berlin.