From the research to the documentary “Eviction and Health”: a methodological model for qualitative results dissemination.

Authors

  • Manuela López Doblas Escuela Andaluza de Salud Pública
  • Alina Danet Danet Universidad de Jaén
  • María Isabel Tamayo Velázquez Escuela Andaluza de Salud Pública
  • Vinita Mahtani-Chugani Unidad de Investigación HUNSC y Gerencia de Atención Primaria. Tenerife
  • Amets Suess Schwend Escuela Andaluza de Salud Pública

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(3).33-51

Keywords:

Qualitative research, scientific communication and dissemination, audiovisual media, science in the arts, arts-based knowledge translation, arts-based research

Abstract

The objective of this article is to describe the process of transferring scientific research to a documentary, on the basis of a methodological model with an application for qualitative health research. The methodology of Arts-Based Knowledge Translation was used, in order to transfer the scientific results from a primary research (qualitative study of self-perceived health with 58 individuals in process of mortgage-related eviction) to an artistic format. This led to the creation of a documentary collecting participants’ experiences as well as opinions from representatives of citizen platforms and the research team. The qualitative results exposed in the Documentary “Eviction and Health” show participants’ experiences during the eviction process, changes in their self-perceived health, life habits, drug consumption, social and family relationships. Furthermore, it describes their interaction with citizen platforms or Public Administration, as well as their proposals. The process of transferring qualitative results to an audiovisual format led to a proposal of artistic transformation, including 10 phases: 1. decision-making on the artistic format, 2. production team selection, 3. definition of objectives, 4. identification of target audiences, 5. selection of participants, 6. script adaptation from a scientific to an artistic format, 7. interviews recording, 8. post-production: final editing, 9. triangular validation and 10. media dissemination/ distribution strategy. Conclusion. The application of this methodological model contributed to guarantee the internal validation, credibility and reliability, to resolve potential methodological and ethical problems, and to reduce limitations and biases during the process of Arts-Based Knowledge Translation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuela López Doblas, Escuela Andaluza de Salud Pública

Manuela López Doblas es Licenciada en Periodismo, trabaja en la Escuela Andaluza de Salud Pública y sus principales líneas de trabajo son: difusión de resultados científicos a través de formatos alternativos, planificación de la comunicación para organizaciones sanitarias, gestión de redes sociales y formación entre iguales.

Alina Danet Danet, Universidad de Jaén

Alina Danet es doctora en Sociología por la Universidad de Granada y Experta en Género y Salud. Trabajó como investigadora del Centro de Investigación Biomédica en Red del Instituto de Salud Carlos III y actualmente este Profesora de Sociología en la Universidad de Jaén. Trabaja con metodología cuantitativa y cualitativa, en el ámbito de la comunicación y salud, desigualdades sociales, necesidades y expectativas ciudadanas y aspectos emocionales de los procesos salud/enfermedad.

María Isabel Tamayo Velázquez, Escuela Andaluza de Salud Pública

María Isabel Tamayo Velázquez es Licenciada en Psicología y Doctora por la Universidad de Granada. En la actualidad trabaja en la Escuela Andaluza de Salud Pública. Participa en distintos proyectos de investigación con metodología cuantitativa y cualitativa. Sus principales líneas de trabajo abarcan el campo de la bioética, la salud mental, ética de la investigación, desigualdades, derechos humanos y formación entre iguales.

Vinita Mahtani-Chugani, Unidad de Investigación HUNSC y Gerencia de Atención Primaria. Tenerife

Vinita Mahtani Chugani es Doctora en Medicina, está adscrita a la Gerencia de Atención Primaria de Tenerife. Es docente de pregrado, postgrado, formación de especialistas y formación continuada en el ámbito de profesionales sanitarios en metodología de investigación en Canarias. Es IP de múltiples proyectos a nivel regional y nacional. Forma parte de la colaboración DIPEx Internacional www.dipexinternational.org y coordinadora científica del proyecto DIPEx España www.dipex.es. Sus principales líneas de trabajo son metodológicas, en investigación cualitativa, revisiones sistemáticas de estudios cuantitativos y cualitativos, así como transferencia de conocimiento basada en el arte aplicadas a temas de salud y enfermedad, así como investigación en servicios sanitarios. Es asesora del Plan de Salud de Canarias y de las Rutas asistenciales de Diabetes en Canarias.

Amets Suess Schwend, Escuela Andaluza de Salud Pública

Amets Suess Schwend es Doctor en Antropología Social por la Universidad de Granada, Máster en Arteterapia y Licenciado en Sociología. Trabaja en investigación y docencia en la Escuela Andaluza de Salud Pública, Granada, y es profesor colaborador de la Universidad de Granada. Es investigador principal del proyecto de investigación “Procesos de desahucio y salud”. Sus líneas de investigación y publicaciones recientes se centran en las temáticas de despatologización trans e intersex, derechos humanos, diversidad sexual, corporal y de género, crisis económica y determinantes sociales de la salud y epistemología, metodología y ética de la investigación cualitativa.

References

Ahmed, S., Quinlan, E., McMullen, L., Thomas, R., Fichtner, P. & Block, J. (2015). Ethnodrama: An innovative knowledge translation tool in the management of lymphedema. Journal of Cancer, 6(9), 859–865. doi: https://doi.org/10.7150/jca.12276

Archibald, M. M., Caine, V. & Scott, S. (2014). The Development of a Classification Schema for Arts-Based Approaches to Knowledge Translation. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 5(11), 316-324. doi: https://doi.org/10.1111/wvn.12053

Archibald, M. M., Caine, V. & Scott, S. D. (2017). Intersections of the arts and nursing knowledge. Nursing Inquiry, 24 (2), e12153. doi: https://doi.org/10.1111/nin.12153

Archibald, M. M., Hartling, L., Ali, S., Caine, V. & Scott, S. D. (2018). Developing My Asthma Diary: A process exemplar of a patient-driven arts-based knowledge translation tool. BMC Pediatrics, 1(18) 1–10. doi: https://doi.org/10.1186/s12887-018-1155-2

Barone, T. & Eisner, E. W. (2012). Arts based research. Thousand Oaks: Sage Publications.

Bartlett, R. (2015). Visualising dementia activism: using the arts to communicate research findings. Qualitative Research, 15(6), 755-768. doi: https://doi.org/10.1177/1468794114567493

Bergum, V. & Godkin, D. (2008). Nursing research and the transformative role of art. In: Knowles JG and Cole AL (eds) Handbook of the Arts in Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage, p. 603–612.

Boydell, K. M., Gladstone, B. M., Volpe, T., Allemang, B. & Stasiulis E. (2012). The Production and Dissemination of Knowledge: A Scoping Review of Arts-Based Health Research. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 13(1), Art. 32. doi: http://dx.doi.org/10.17169/fqs-13.1.1711

Brannen, J. (2002). The use of video in research dissemination: children as experts on their own family lives. International Journal of Social Research Methodology, 5(2), 173-180. doi: https://doi.org/10.1080/13645570110118700

Cortina, A. (2017). Aporofobia, el rechazo al pobre. Barcelona: Paidós.

Emanuel, E. J., Wendler, D. & Grady, C. (2000). What makes clinical research ethical? JAMA, 283 (20), 2701-2711. doi: https://doi.org/10.1001/jama.283.20.2701

Finley, S. (2008). Arts-based research. En: Knowles J-Gary; Cole, Ardra-L (eds) Handbook of the Arts in Qualitative Research: perspectives, methodologies, examples, and issues. Thousand Oaks: Sage Publications.

Friedman, A. J. (2013). Reflections on Communicating Science through Art. Curator: The Museum Journal, 1(56), 3-9. doi: https://doi.org/10.1111/cura.12001

Houston, T., Allisson, J., Sussman, M. et cols. (2011). Culturally appropriate storytelling to improve blood pressure: a randomized trial. Ann Intern Med, 2(154), 77-84. doi: https://doi.org/10.7326/0003-4819-154-2-201101180-00004

Knowles, J. G. & Cole, A. L. (2008). Handbook of the arts in qualitative research: perspectives, methodologies, examples, and issues. Thousand Oaks, Sage Publications.

Kuhn, C., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S. & Saas, H. (2018). A new video-based tool to enhance teaching economics. International Review of Economics Education, 27, 24-33. doi: https://doi.org/10.1016/j.iree.2018.01.007

Lafrenière, D., Menuz, V., Hurlimann, T. & Godard, B. (2013). Knowledge Dissemination Interventions: a literature review. Sage Open, 3(3). doi: https://doi.org/10.1177/2158244013498242

Lapum, J. L., Liu, L., Church, K., Yau, T. M., Ruttonsha, P., Matthews-David, A. & Retta, B. (2014). Arts-Informed Research Dissemination in the Health Sciences: An Evaluation of Peoples’ Responses to “The 7,024th Patient” Art Installation. SAGE Open, 1(4). doi: https://doi.org/10.1177/2158244014524211

Lincoln, S. y Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. London: Sage.

Mahtani Chugani, V., Sanz-Álvarez, E., Izquierdo Mora, D. et cols. (2016). Transferencia de resultados científicos en formatos artístico-creativos. «Tengo ganas de...»: un ejemplo de transformación de un estudio cualitativo sobre atención a mayores en domicilio. Health, aging & end of life, 1, 97-110.

Marín González, E., Malmusi, D., Camprubí, L. M. & Borrell, C. (2017). The Role of Dissemination as a Fundamental Part of a Research Project: Lessons Learned From SOPHIE. International Journal of Health Services, 47(2), 258-276. doi: https://doi.org/10.1177/0020731416676227

Organización Mundial de la Salud. (2011). Cerrando la brecha: La política de acción sobre los determinantes sociales de la salud. En: Conferencia Mundial sobre Determinantes Sociales de la Salud. Río de Janeiro. Recuperado de https://www.who.int/sdhconference/discussion_paper/Discussion-Paper-SP.pdf

Parsons, J. & Boydell, K. (2012). Arts-based research and knowledge translation: Some key concerns for health-care professionals. Journal of Interprofessional Care, 26 (3), 170-172. doi: https://doi.org/10.3109/13561820.2011.647128

Reid, K., Hartling, L., Ali, S. et cols. (2017). Development and usability evaluation of an art and narrative-based knowledge translation tool for parents with a child with pediatric chronic pain: Multi-method study. J Med Internet Res, 19(12), 1-13. doi: https://doi.org/10.2196/jmir.8877

Richardson, L. (2002). Poetic representation in interviews. In: Gubrium JF and Holstein A (Eds.) Handbook of Interview Research: Context and Method. Thousand Oaks, CA: Sage, 877-891. doi: https://dx.doi.org/10.4135/9781412973588.n50

Scott, S., Brett-MacLean, P., Archibald, M. & Hartling, L. (2013). Protocol for a systematic review of the use of narrative storytelling and visual-arts-based approaches as knowledge translation tools in healthcare. Syst Rev, 2, 19-42. doi: https://doi.org/10.1186/2046-4053-2-19

Shochet, R. B., King, J., Levine, R., Clever, S. & Wright, S. (2013). Thinking on my feet: an improvisation course to enhance students confidence and responsiveness in the medical interview. Education for Primary Care, 24(2), 119-124. https://doi.org/10.1080/14739879.2013.11493466

Slater, M. D., Buller, D. B., Waters, E., Archibeque, M. & LeBlanc, M. (2003). A test of conversational and testimonial messages versus didactic presentations of nutrition information. JNEB, 35(5), 255–259. doi: https://doi.org/10.1016/S1499-4046(06)60056-0

Spagnol, G. M., Tagami, C. Y., Bagattini-de-Siquiera, G. & Li, M. L. (2019). Arts-based knowledge translation in aerial silk to promote epilepsy awareness. Epilepsy & Behavior, 93, 60-64. https://doi.org/10.1016/j.yebeh.2018.12.005

Weber, S. (2008). Visual images in research. In: Knowles JG and Cole AL (eds), Handbook of the Arts in Qualitative Research (pp. 41-55). Thousand Oaks, CA: Sage.

Published

2020-12-01

How to Cite

López Doblas, Manuela, Alina Danet Danet, María Isabel Tamayo Velázquez, Vinita Mahtani-Chugani, and Amets Suess Schwend. 2020. “ From the research to the documentary ‘Eviction and Health’: a methodological model for qualitative results dissemination”. Revista de Comunicación y Salud 10 (3):33-51. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(3).33-51.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)