The speaker figure in the communication of a health crisis: the case of the Spanish Government during the COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).397-416Keywords:
Speaker, crisis communication, crisis management, risk communication, Spain, health crisis, COVID-19Abstract
Throughout this paper, the exercise of the speaker role in the Government of Spain during the health crisis caused by COVID-19 is analyzed in perspective with the available theory and taking the case study as fundamental methodology. The classic variables on crisis speaker (profile, number of speakers, relation to the media and decision-making capacity or not of who should carry out this work) are evaluated in the light of the strategy followed by the Spanish Executive, concluding that a coordinated and mixed multi-voice system has been chosen. This format has raised some dysfunctions and in it highlights include Doctor Fernando Simón, the Minister of Health, Salvador Illa and the President of the Government, Pedro Sánchez. In order to be able to discuss the previous theoretical evidence, indicators are provided on the communication of this crisis and some conflicting points are collected that could serve for a future improvement of messages transmission in this type of situation. If until now it has been proven that there cannot be good crisis management without proper communication planning, in the future, the new health and ecological scenarios will generate highly mediated massive threat contexts for which the correct choice of the crisis speaker will be decisive.
Downloads
References
Aboud, L. (27 de abril de 2020). Portavoces técnicos sí, pero sin abusar ni quemarlos. El Confidencial. Recuperado de: https://blogs.elconfidencial.com/espana/tribuna/2020-04-27/portavoces-tecnicos-si-pero-sin-abusar-ni-quemarlos_2567091/.
Beck. U. (1992). Risck Society. Towards a New Modernity. Londres: Sage Publications.
Canel, M. J. (2010). Comunicación de las instituciones públicas. Madrid: Tecnos.
Consejo de Seguridad Nuclear -CSN- (2012). Manual de comunicación de crisis para las organizaciones reguladoras nucleares. Madrid: Consejo de Seguridad Nuclear.
Costa-Sánchez, C. y López-García, X. (2020). Comunicación y crisis del coronavirus en España. Primeras lecciones. El Profesional de la Información, 29 (3), 1-14, e290304. doi: 10.3145/epi.2020.may.04
Crespo, I., Garrido, A. y Medina, R.M. (2017). La comunicación de crisis en la Administración pública española: análisis de la evidencia empírica. GAPP, 18, 110-134. doi: 10.24965/gapp.v0i18.10465
Crespo, I. y Garrido, A. (2020). La pandemia del coronavirus: estrategias de comunicación de crisis. Más Poder Local, 41, 12-19. Recuperado de http://maspoderlocal.es/files/articulos/coronavirus-estrategias-comunicacion-crisis-mpl41.pdf
El País. (5 de abril de 2020). El Gobierno rectifica y permitirá preguntas directas de los periodistas. El País. Recuperado de https://elpais.com/espana/2020-04-05/el-gobierno-rectifica-y-permitira-preguntas-directas-de-los-periodistas.html?outputType=amp.
Fumanal, V. (2020). La portavocía: ¿Experta o política? En VV.AA., Comunicación política en tiempos de coronavirus (23-27). Barcelona: Cátedra Ideograma-UPF de Comunicación Política y Democracia.
Gil, F.G. (6 de mayo de 2020). Fernando Simón: un portavoz científico convertido en icono pop de Internet. Eldiario.es Recuperado de: https://www.eldiario.es/tecnologia/fernando-simon-portavoz-cientifico-folclore_1_5967786.html.
Granda Revilla, J. (2015). Cómo aprender de los errores: comunicación en crisis sanitarias. MÈTODE Science Studies Journal, 88, 69-72. doi: 10.7203/metode.6.7509
Lijphart, A. (1971). Comparative Politics and the Comparative Method. APSR, 65, 682-693. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/1955513
Cerdá, J.C. (2011). El riesgo de una mala comunicación de riesgos. Revista de Comunicación y Salud, 1 (2), 61-66. doi: 10.35669/revistadecomunicacionysalud.2011.1(2).61-66
Medina Mínguez, R. M. (2017). Comunicación en situaciones de crisis: factores de éxito que favorecen su eficacia: estudio comparado de casos de comunicación de crisis en el sector público español entre los años 2010-2014 (Tesis doctoral Universidad de Murcia). Recuperado de la base de datos digitum.um.es: https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/52892/1/TESIS%20ROSA%20MARIA%20MEDINA%202017.pdf.
Moncloa (26 de abril de 2020). Comparecencias sobre el coronavirus COVID-19 tras la declaración del estado de alarma. Recuperado de https://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/presidencia/Paginas/2020/260420-comparecencias.aspxm.
Moreno, E. (2008). Gestión de la información y la comunicación en emergencias, desastres y crisis sanitarias. Emergencias. Revista de la Sociedad Española de Medicina de Urgencias y Emergencias, 20 (2), 117-124.
Olsson, E. K. (2014). Crisis Communication in Public Organisations: Dimensions of Crisis Communication Revisited. Journal of Contingencies and Crisis Management, 22 (2), 113-125. doi: 10.1111/1468-5973.12047
Organización Panamericana de Salud. La comunicación de riesgo: preguntas frecuentes. Pan American Health Organization / World Health Organization. Recuperado 12 de mayo de 2020, de
Palomera, E. y Castro, I. (24 de marzo de 2020). Ruedas de prensa en tiempos de pandemia. Moncloa selecciona preguntas por escrito y Arrimadas y Casado responden por videollamada. Eldiario.es. Recuperado de https://eldiario.es/política/coronavirus-moncloa-videollamadas-casado-arrimadas_1_1009263.html.
Paniagua Gallart, C. (2012). Una historia de la comunicación de crisis en España. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 8(2), 3-24. doi: https://doi.org/10.7195/ri14.v8i2.24
Peytibi, X. (2020). En momentos de incertidumbre, es la hora de los gobiernos. 10 necesidades en comunicación de crisis. En VV.AA., Comunicación política en tiempos de coronavirus (10-17). Barcelona: Cátedra Ideograma-UPF de Comunicación Política y Democracia.
Riorda, M. (2011). Gestionando certidumbres: la comunicación de crisis no es comunicación gubernamental, electoral ni de riesgo. En Elizalde, L., Fernández, D. y Riorda, M. (comps.), La gestión del disenso. La comunicación gubernamental en problemas (7-44). Buenos Aires: La Crujía.
Riorda, M. (2012). Quiero salir…sólo y si se puede, bien. Más Poder Local, 10, 38-40.
Riorda, M. (2020). Antes de comunicar el riesgo o la crisis: hay que distinguirlo. Más Poder Local, 41, 20-23.
Rojas Orduña, O. I. (2003). La comunicación en momentos de crisis. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 11(21), 137-140.
Rosas-Rodríguez, M.E., y Barrios-Puga, A. (2017). Comunicación de riesgo, cambio climático y crisis ambientales. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 136, 179-194. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i136.32
Saló Lloveras, N. (2008). La comunicación de crisis en la sociedad del conocimiento: el papel del portavoz. Revista de Comunicación, 7, 22-26.
Sánchez Calero, M. L. (2004). Comité de crisis: actores, roles y trabajo. ZER, Revista de Estudios de Comunicación, 9 (17), 85-99.
Sánchez Galicia, J. (2016) Entrenamiento en medios (media training). En Crespo, I., D´Adamo, O. y Mora, A., Diccionario enciclopédico de Comunicación política (182-184). Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Comunicación y Salud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Disclaimer: As of 2023, RCyS is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Articles from 2011 to 2022 are under a Creative Commons CC BY 4.0 License that allows copying and redistributing the material in any medium or format, remixing, transforming and building upon the material for any purpose, including commercial.
We also inform that RCyS is adhered to the Declaration of Berlin.