Journalism, institutional communication and transparency: lessons from the covid-19 health crisis

Authors

  • Javier Sierra Rodríguez Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).569-591

Keywords:

COVID-19, transparency, freedom of information, journalism, right of access, health data, emergency contracts

Abstract

Introduction: The objective of the article is to extract learnings for the modification and improvement of the regulatory norms of transparency in Spain, in exceptional situations such as the state of alarm, so that it serves purposes such as to facilitate the accountability and work of journalism professionals. Methodology:  For this, an analysis of the controversy on the lack of government transparency in the context of the state of alarm is carried out,, performing a reconstruction of the milestones and circumstances that occurred between the months of March and May 2020 in relation to the State's government transparency, combining various sources of information such as statistics, CIS survey data, press news, legal reports and bibliography. Results: the analysis confirms the insufficiencies of the transparency regulations detected in the literature by experts and journalists. Among them, the lack of recognition of access to public information as a fundamental right, the excess of deadlines to respond to requests for access, the limited use to develop data journalism or the weakness of the Council of Transparency and Good Governance, apart from a general lack of provisions to make accountability effective in health and the use of emergency contracts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier Sierra Rodríguez, Universidad de Murcia

He holds a PhD in Law and a BA in Political Science. He has worked as a consultant for over 15 years with extensive experience in social research and public policy planning. He has been an associate professor at the Faculty of Law of the University of Murcia for more than a decade, and currently teaches at the University of Alicante and at the University Centre ISEN of Cartagena attached to the University of Murcia. He has developed an intense research activity, participating in International Congresses, with more than forty publications related to electoral systems, transparency and participation, as well as stays in Brussels, Budapest and Rome. He participates annually in the organization of the International Congress on Transparency and is the Deputy Director of the Spanish Journal of Transparency. Between 2009 and 2015 he was the Dean of the Official College of Political Science and Sociology of the Region of Murcia.

References

Amat, F; Arenas, A.; Falcó Gimeno, A.; y Muñoz, J. (2020). Pandemics meet democracy: Experimental evidence from the COVID-19 crisis in Spain. SocArXiv (working paper). Recuperado de https://arxiv.org/abs/2003.03848

Arnaldo Alcubilla, E. (2020). “Salus populi est lex, sed lex superior est constitutio”. Diario La Ley, núm. 9637, Sección Tribuna.

Barredo Rodríguez, C. (2017). Las causas de inadmisión de las solicitudes de acceso a la información; en particular, la doctrina de las autoridades independientes de transparencia. Revista General de Derecho Administrativo, 46. Recuperado de http://laadministracionaldia.inap.es/noticia.asp?id=1507961

Beltrán Orenes, P. y Martinez Pastor, E. (2016). Grado de cumplimiento de las Leyes de transparencia, acceso y buen gobierno, y de reutilización de los datos de contratación de la Administración central española. El profesional de la información, 25 (4), 557-567. doi: 10.3145/epi.2016.jul.05

Bertoni, E.A. (2011). Libertad de Información ¿Tres palabras inofensivas? Leyes de acceso a la información y rol de la prensa. Washington: Banco Mundial. Recuperado de https://www.palermo.edu/cele/pdf/Bertoni-LibertaddeInformacionyPrensa.pdf

Blanes Climent, M.A. (2020). “El derecho de acceso sobre el Coronavirus durante el Estado de Alarma” [entrada de blog] https://miguelangelblanes.com/2020/03/

Canel Crespo, M.J. (2007). Comunicación de las instituciones públicas. Madrid: Editorial Tecnos.

Canel Crespo, M.J. (2006). Comunicación política. Una guía para su estudio y práctica. Madrid: Tecnos.

Costa Sánchez, C. y López García, X. (2020). Comunicación y crisis del coronavirus en España. Primeras lecciones. El profesional de la información, 29(3), e290304. doi: 10.3145/epi.2020.may.04

Cotino Hueso, L. (2017). El reconocimiento y contenido internacional del acceso a la información pública como derecho fundamental. Teoría y Realidad Constitucional, 40, 279-316. doi: 10.5944/trc.40.2017.20910

Curto Rodríguez, R. (2020). “Transparencia operativa de las comunidades autónomas españolas mediante sus portales de datos abiertos”. El profesional de la información, v. 29, n. 1, e290115. https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.15

Díez Garrido, M. y Campos Domínguez, E. (2018). Los periodistas ante la transparencia en España. Valoración y uso de la apertura informativa. Revista Española de la Transparencia, 7, 49-69. Recuperado de https://revistatransparencia.com/ojs/index.php/ret/article/view/9

De la Sierra Morón, S. (2020). Lectura de urgencia de las reacciones frente al COVID-19 desde una óptica jurídica internacional y comparada. El Cronista del Estado Social y Democrático, 86-87, 32-41. Recuperado de http://www.elcronista.es/El-Cronista-n%C3%BAmero-86-87-Coronavirus.pdf

Espinosa Sánchez, N. (2020). Censura y manipulación informativa durante las primeras semanas de la crisis del Coronavirus en España. La Razón Histórica, 46, 39-62. Recuperado de https://www.revistalarazonhistorica.com/46-6/

Fernández Ramos, S. (2018). La transparencia pública: pasado, presente y futuro. Revista Aragonesa de Administración Pública, 51, 213-243.

García Melián, J.C. (2020). La contratación pública de emergencia. Revista de Contratación Pública Práctica, 167, 81-87.

Gamero Casado, E. (2020). Transparencia y contratación de emergencia ante l Covid-19. Observatorio de Contratación Pública [entrada de fecha 16/04/2020]. http://www.obcp.es/opiniones/transparencia-y-contratacion-de-emergencia-ante-el-covid-19

Hernández Ramos, M. (2018). El derecho de acceso a la información pública en la jurisprudencia del TEDH: un derecho instrumental imprescindible para la eficacia del Convenio desde la teoría general de los derechos. Teoría y Realidad Constitucional, 42, 483-509. doi: 10.5944/trc.42.2018.23641

Ibáñez García, I. (2020). “Transparencia suspendida en tiempos del coronavirus” [Entrada de blog 11/04/2020]. https://hayderecho.expansion.com/2020/04/11/transparencia-suspendida-en-tiempos-del-coronavirus/

Ibáñez Peiró, A. (2020). La actividad informativa del Gobierno español durante la emergencia sanitaria provocada por el coronavirus, COVID-19. Revista Española de Comunicación en Salud, sup. 1, S304-318. doi: 10.20318/recs.2020.5441

La Rosa Barrolleta, L. y Sandoval Martín, T. (2016). La insuficiencia de la Ley de Transparencia para el ejercicio del periodismo de datos en España. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 1208-1229. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1142/62es.html

Manfredi Sánchez, J.L. (2014). Buenas y malas noticias sobre la ley de transparencia. Cuadernos de Periodistas, 27, 72-80. Recuperado de http://www.cuadernosdeperiodistas.com/media/2014/02/72-80-JuanManfredi.pdf

Magallón Rosa, R. (2013). ¿Por qué es importante una buena ley de transparencia para el periodismo y para los periodistas?. Instituto para la Innovación Periodística (30/09/2013). Recuperado de http://www.2ip.es/wp-content/uploads/2013/01/Ley_trasnparencia.pdf

Martínez Solana, Y. (2004). La crisis de las “vacas locas” en España: la necesidad de una información sanitaria responsable. Estudios sobre el mensaje periodístico, 10, 139-158. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0404110139A/12581

Mir Puigpelat, O. (2017). El acceso a la información pública en la legislación española de transparencia: crónica de un cambio de paradigma. Revista Catalana de Dret Públic, 55, 48-66. doi: 10.2436/rcdp.i55.2017.3018

Moretón Toquero, A. (2014). Los límites del derecho de acceso a la información pública. Revista Jurídica de Castilla y León, 33, 1-24. Recuperado de https://www.jcyl.es/web/jcyl/AdministracionPublica/es/Plantilla100Detalle/1215245063566/1215245063566/1284319383546/Redaccion

Piñar Mañas, J.L. (2014). Transparencia y Derecho de Acceso a la Información Pública. Algunas reflexiones en torno al Derecho de Acceso en la Ley 19/2013, de transparencia, acceso a la información y Buen Gobierno. Revista Catalana de Dret Públic, 49, 1-19. doi: 10.2436/20.8030.01.29

Ramírez Alujas, A. (2010). Gobierno Abierto, Servicios Públicos 2.0 y Ciudadanía Digital: Notas para una nueva agenda de modernización de la gestión pública en Iberoamérica. GIGAPP Estudios/Working Papers, 2011-09. Recuperado de http://www.gigapp.org/administrator/components/com_jresearch/files/publications/WP-2011-09.pdf

Rubio Jiménez, M. (2017a). ¿Cómo y cuánto usamos los periodistas españoles las herramientas dispuestas por la ley de transparencia?. Cuadernos de Periodistas, 34, 33-42. Recuperado de http://www.cuadernosdeperiodistas.com/media/2017/09/Mariela_Rubio.pdf

Rubio Jiménez, M. (2017b). Ley de transparencia y periodismo en España: el derecho de acceso a la información pública desde el punto de vista de los profesionales de los medios de comunicación [Tesis doctoral]. Madrid: Universidad Europea de Madrid.

Sánchez de Diego, M. (2010). De la libertad de expresión al derecho de acceso a la información pública. Comunicación y Pluralismo, 9, 231-266. Recuperado de https://summa.upsa.es/viewer.vm?id=30689

Sánchez de Diego, M. (2016). El principio de transparencia y el derecho de acceso a la información pública. En Cascajo Castro, J.L. y Martín de la Vega, A., Participación, Representación y Democracia XII Congreso de la Asociación de Constitucionalistas de España. Valencia: Tirant Lo Blanch, pp. 297-318.

Sánchez de Diego, M. y Sierra Rodríguez, J. (2020). Retos para una agenda de la transparencia. En VV.AA., Transparencia y participación para un Gobierno Abierto. Madrid: Wolters Kluwer, pp. 19-46.

Villoria Mendieta, M. (2014). Desarrollo, buen gobierno y transparencia: revisión conceptual. Revista Tiempo de Paz, 114, 4-10. Recuperado de http://revistatiempodepaz.org/revista-114/#dflip-df_1425/5/

Westlund, O. y Ghersetti, M. (2015). Modelling news media use. Positing and applying the GC/MC model to the analysis of media use in everyday life and crisis situations. Journalism studies, 16(2), 133-151. doi: 10.1080/1461670X.2013.868139

Zafra Díaz, J. M. (2013). ¿Cómo puede cambiar el panorama mediático con una ley de transparencia?. Telos: Cuaderno de comunicación e innovación, 94, 81-83. Recuperado de https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero094/como-puede-cambiar-el-panorama-mediatico-con-una-ley-de-transparencia/

Published

2020-11-14

How to Cite

Sierra Rodríguez, J. (2020). Journalism, institutional communication and transparency: lessons from the covid-19 health crisis. Revista De Comunicación Y Salud, 10(2), 569–591. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).569-591

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.