Disorders of the Emotions as a Consequence of Covid-19 and the Confinement in University of the Different Schools of the Hermilio Valdizan National University
DOI:
https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).343-354Keywords:
Emotion disorders, COVID-19, confinement, university, public universityAbstract
The Covid-19 pandemic has transformed the way we live, and after mandatory confinement, the way we interact with people will also change drastically. And without going through the traumatic experience of hospitalization, society as a whole will suffer post-traumatic stress, due to home isolation. In many cases, the disease has directly impacted close people, which will translate into a higher prevalence of mental health-related problems. In this sense, no one doubts the psychological and social footprint that the pandemic will leave on the majority of the population. The work carried out has the objective of identifying the disorders of the emotions as a result of the covid-19 and the confinement in university students of the National University Hermilio Valdizán. The type and level of research was descriptive, exploratory, explanatory, applicative, analytical, prospective and cross-sectional, with a sample of 100 university students from the different academic professional schools of the university. For data collection, the questionnaire was used and the virtual survey was used as a technique. The main results show that university students present emotional disorders such as: sleep problems (85%) and feelings of depression and hopelessness (83%). It is concluded that as a result of confinement, university students present psychological problems of anxiety and depression (46%), 22% present depression and stress, while 17% of university students present post-traumatic stress as a result of COVID-19 and confinement.
Downloads
References
Alonso, G. J. (2016). Problemas de convivencia y trastornos de conductas en los adolescentes. Revisión teórica. Universidad de la Laguna. España. Disponible en: https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/
American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. (2004). Desórdenes de conducta. Rev. N° 33. Disponible en: https://www.aacap.org/AACAP/Families
Brooks, S.K., Webster, R.K., y Smith, L.E. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet, 395(10227), 912-920. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30460-8
Esfahani, S. E. (2020). En Confinamiento por el Coronavirus Artículo. Busca el significado, no la felicidad. New York Times. USA. Disponible en: https://www.impaqto.net/en-confinamiento-por-el-coronavirus
Espada, J. P., Orgilés, M., Piqueras, J. A., y Morales, A. (2020). Buenas prácticas en la atención psicológica infanto-juvenil ante la COVID-19. Clínica y Salud, 31(2), 109-113. doi: 10.5093/clysa2020a14
Fernández, M. (2020). Resiliencia y Altruismo en tiempos de Confinamiento. Un comentario. Blog, Hay derecho: por una conciencia cívica. Colombia. Disponible en: https://hayderecho.expansion.com/2020/04/12/resiliencia-y-altruismo-en-tiempos-de-confinamiento/
González, G. E., Hernández, G. L., Guerra, M. D., y Del Rey, G. D. (2013). Comportamiento de los desórdenes de la conducta en un grupo de niños de la enseñanza primaria. Medimay, 19(1), 33-43. Recuperado de http://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/597
Hernández, N. J. (2016). Problemas emocionales y conductuales en una muestra de adolescentes de la ciudad de Toluca. (Tesis para obtener el título de licenciado en psicología). Universidad de Toluca, México. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.11799/65268
Huanca, S. P. (2017). Influencia de la situación socio-económica de la familia en las manifestaciones de agresividad en los estudiantes del 3er Grado de la I. E. S. Comercial el Centenario Putina. (Tesis de Segunda Especialidad). Universidad Nacional de San Agustín. Facultad de Ciencias de la Educación. Arequipa. Perú. Disponible en: http://repositorio.unsa.edu.pe
Marquina, M. R. y Jaramillo, V. L. (2020). El COVID-19: Cuarentena y su Impacto Psicológico en la población. Universidad Nacional Federico Villarreal. Perú. Disponible en: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/452
Ozamis, E., Dosil, S., Picaza, G., y Idoiaga, M. (2020). Niveles de estrés y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cad. Saúde Pública, 36(4), e00054020. doi: 10.1590/0102-311x00054020
Ruiz-Grosso, P., Loret-de-Mola, C., y Vega-Dienstmaier, J. M. (2012). Validation of the Spanish Center for Epidemiological Studies Depression and Zung Self Rating Depression Scales: a comparative validation study. PLoS One, 7(10), e45413. doi: 10.1371/journal.pone.0045413
Tu diario. Diario local de la ciudad de Huánuco. Perú. (2020, 24 de mayo). Disponible en: https://tudiariohuanuco.pe
Urzúa, A., Vera-Villarroel, P., Caqueo-Urízar, A., y Polanco-Carrasco, R. (2020). La Psicología en la prevención y manejo del COVID-19. Aportes desde la evidencia inicial. Terapia Psicológica, 38(1), 103-118. Disponible en: http://www.teps.cl/index.php/teps/article/view/273
Xin, M., Luo, S., She, R., Yu, Y., Li, L., Wang, S., Ma Tao, F., Zhang, J., Zhao, J., Li L., Hu, D., Zhang, G., Gu, J., Lin, D., Wang, H., Cai, Y., Wang, Z., You, H., Hu, G., y Lau, J. T. (2020). Correlaciones cognitivas y psicológicas negativas de la cuarentena obligatoria durante el brote inicial de COVID-19. China. The new england journal of medicine. Disponible en: https://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMoa2002032
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Comunicación y Salud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Disclaimer: As of 2023, RCyS is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Articles from 2011 to 2022 are under a Creative Commons CC BY 4.0 License that allows copying and redistributing the material in any medium or format, remixing, transforming and building upon the material for any purpose, including commercial.
We also inform that RCyS is adhered to the Declaration of Berlin.