Risks of digital communication in the transition to non-presential teaching

Authors

  • Jesús Cuevas Salvador University of Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).323-342

Keywords:

Digital communication, didactic, digital divide, teaching, non-face-to-face teaching, digital skills, learning

Abstract

The impact of confinement by Covid-19 has transformed the education model by accelerating new communication channels based on digitization. Suddenly the students had to continue their learning process from home, the teaching activity based on the presence of the teacher and the students in the same space has been transformed to become a digital space. The new model has not been without complications. This research has allowed us to analyze how the teaching-learning process has developed through digital communication to discover the new risks that must be prevented in online education. By applying an online questionnaire, the teachers have expressed their experience as a virtual teacher and have defined risks that must be faced and overcome: the digital divide, the lack of digital skills, the teacher as transmitter, demotivation and the abandonment of students. The hypothesis that establishes a relationship between the degree of digital communication and the degree of performance of teaching in the non-face mode has been verified. The educational scenario is designed by the new digital communication channels, based on the need for digital literacy for students and teachers, and incorporating the monitoring of new digital applications into teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús Cuevas Salvador, University of Zaragoza

Degree in Political Science and Sociology and PhD from the University of Zaragoza. He is currently a professor in the Master in Teaching at the Faculty of Education at the University of Zaragoza. He has done research stays in the Faculty of Political Science and Sociology at the Complutense University of Madrid. The research activity is focused on three lines of research: Sustainable Development and Corporate Social Responsibility of Organizations, innovation in teaching-learning processes and analysis of digital communication in didactics.

References

Bagán, P; García, M y Moreno, A. (2020). El coronavirus y los efectos sobre la desigualdad en el ámbito educativo. En Grupo de investigación Corona social (Ed.), COVID-19 Caos 2.0: Ensayos desconfinados. Ideas de debate para la post pandemia. (pp. 173-193). España: AnthropiQa 2.0.

Barroso, J. y Cabero, J. (Coords.) (2013). Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Madrid: Pirámide.

Berganza, M.R. y Ruiz, J.A. (2005). Investigar en comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. Madrid: McGraw-HILL

BlinkLearning (2020). V Estudio sobre el uso de las TIC en la Educación. Disponible en: https://www.blinklearning.com/home?blinklang=MX

Cabrera, E. (2020). La crisis como motor del cambio social. Aspectos educativos fortalecidos tras el confinamiento por la pandemia. En Vázquez, A. y Cambero, S., (Ed.), Reflexiones desconfinadas para la era posCOVID-19. (pp. 193-208), AnthropiQa 2.0.

European Commission. (2006). The European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu). Disponible en: https://ec.europa.eu/jrc/digcompedu

Fundación Telefónica. (2016). La sociedad de la Información en España 2016. Madrid: Ariel.

Gobierno de España. Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática. Ley Orgánica 4/1981, de 1 de junio, de los estados de alarma. Boletín oficial del estado nº 134. Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/lo/1981/06/01/4/con

Gobierno de España. Ley Orgánica 5/2002 de 19 de junio, de las Cualificaciones y de la Formación Profesional. Boletín oficial del estado, 147, de 20/06/2002. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2002-12018

Gobierno de España. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado nº 106, 4 de mayo 2006. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-7899&tn=3

Gobierno de España. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado nº 295, de 10/12/2013. Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8/con

Gobierno de España. Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática. Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. Boletín oficial del estado nº 67. (pp. 25390- 25400). Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463

Gobierno de España. Ministerio de Educación y Formación Profesional. Orden EFP/365/2020, de 22 de abril, por la que se establecen el marco y las directrices de actuación para el tercer trimestre del curso 2019-2020 y el inicio del curso 2020-2021, ante la situación de crisis ocasionada por el COVID-19. . Boletín oficial del estado nº 114. Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/o/2020/04/22/efp365/con

Gobierno de España. Ministerio de Educación y Formación Profesional Orden EFP/361/2020, de 21 de abril, por la que se adoptan medidas excepcionales en materia de flexibilización de las enseñanzas de Formación Profesional del Sistema Educativo y de las enseñanzas de Régimen Especial. Boletín oficial del estado nº 113. (pp. 29617 a 29621). Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/o/2020/04/21/efp361

Gómez, M., Contreras, L., y Gutiérrez, D. (2016). El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de ciencias sociales: un estudio comparativo de dos universidades públicas. Innovación educativa (México, DF), 16(71), 61-80. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732016000200061&lng=es&tlng=es

Lankshear, C. y Knobel, M. (2009). Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Barcelona: Ediciones Morata, S.L.

López, F. (2020). El currículo y la educación en el siglo XXI. La preparación del futuro y el enfoque por competencias. Madrid: Narcea.

Pérez, A. (2017). Alfabetización mediática, TIC y competencias digitales. Barcelona: UOC (Universitat Oberta de Cataluña)

Romero, L.M. y Rivera, D. (Coords) (2019). La comunicación en el escenario digital. Actualidad, retos y prospectivas. Perú: Pearson.

Sierra, E: (2020). ¿Cómo será el mundo después del coronavirus?. En Vázquez Atochero, A. y Cambero Rivero, S., (Ed.), Reflexiones desconfinadas para la era posCOVID-19. (pp. 247-266). España: AnthropiQa 2.0.

Torrecillas, T., Vázquez, T., Suárez, R. y Fernández L. M. (2020). El papel de los padres en el comportamiento online de menores hiperconectados. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 121-148. doi: 10.4185/RLCS-2020-1419

Unesco. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en Educación en América Latina y el Caribe. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Disponible en: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/ FIELD/

Universidad de Zaragoza (2020). Guía de la Universidad de Zaragoza para la adaptación a la docencia no presencial y evaluación online. Disponible en: http://www.unizar.es/actualidad/vernoticia_ng.php?id=53801&idh

Universidad de Zaragoza (2020). Practicum II, especialidad Administración, Marketing, turismo, Servicios a la Comunidad y Formación y Orientación laboral. Disponible en: https://estudios.unizar.es/estudio/asignatura?anyoacademico=2020&asignatura_id=63297&estudio_id=20200659&centro_id=107&plan_id_nk=584

Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación, conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Madrid: Narcea.

Published

2020-11-14

How to Cite

Cuevas Salvador, J. (2020). Risks of digital communication in the transition to non-presential teaching. Revista De Comunicación Y Salud, 10(2), 323–342. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).323-342

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.