The discrimination by skin color in the current educational debate: Anthropology versus Education?

Authors

  • Luisa Martínez O’Farrill Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(3).73-85

Keywords:

Race, racism, social discrimination, racial discrimination in Cuba, cuban society, university

Abstract

The theme of the social discriminations for color of skin, sex, religions or stereotypes on the textiles, very well I could look like aspects surpassed within the context of the present-day Society Cubana. However, the survival of this whip of discrimination accompanies the development of our society in the present, feeding in some people the decision making regarding individuals with the ones that they enter with in contact under determined working conditions, of study, personal relations and of couple. The objective 57, pass mark in the First National Lecture of the Party of Cuba, celebrated in January of the past (2011), talk about confronting prejudices and discriminatory conducts for color of skin, kind, religious beliefs, sexual orientation, territorial origin and other ones that they are contrary to the constitution and laws, they threaten the national unit and they limit the exercise of the rights of the people. The University before the call of the country, deems a high responsibility the overcoming of these intentions that are aftereffects of the past in the fight as. But most of all far away of the humanistic traditional ideal of the Cuban society, to whose conquest the children dedicated their better lives, in the whole temporary trajectory of our history and culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luisa Martínez O’Farrill, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”

Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. La Habana, Cuba.

References

Diccionario de Filosofía, enciclopedia digital Herder. (2004). Recuperado de https://encyclopaedia.herdereditorial.com/

Dictamen de la Comisión No. 2: Trabajo Político e Ideológico. (2012, febrero 1). Granma. [Publicado bajo el formato de resumen de la Conferencia del PCC]. Recuperado de http://www.granma.cu/granmad/secciones/1ra-conferencia-pcc/dictamen2.html

Resumen del Dictamen de la Comisión No. 3. Política de Cuadros. (2012, febrero 2) Granma. [Publicado bajo el formato de resumen de la Conferencia del PCC]. Recuperado de http://www.granma.cu/granmad/secciones/1ra-conferencia-pcc/dictamen3.html

Detrás de la ciencia. (2012, marzo 9) Juventud Rebelde. Recuperado de http://www.juventudrebelde.cu/

Martínez O’Farrill, L. (2017). La historiografía en el análisis del negro en Cuba. Tlatemoani: revista académica de investigación, 8(24), 159-190. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7283805

Martínez O’Farrill, L. (2018). Yo soy el otro en la historia social cubana: Historia social del negro en Cuba. Unión Europea: Editorial Academia Española - SIA OmniScriptumPublishing.

Ortiz, F. (1975). El engaño de las razas. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Sociales.

PCC (Eds.). (2011). Lineamientos Económicos, Políticos y Sociales de la Sociedad Cubana actual. La Habana, Cuba: Editorial Consejo de Estado.

Revista Bimestre Cubana No. 1, copia en Archivo de la Sociedad Económica de Amigos del País, de la Habana.

Revista Etnología y Folklore, No. 7, 1969

Trabajadores, periódico. Entrevista al Dr. Esteban Morales, publicada el 14 de diciembre de 2009.

Morales, E. (7 de enero de 2009). Comprender la problemática racial cubana. Recuperado de http://estebanmoralesdominguez.blogspot.com/2009/01/comprender-la-problematica-racial.html

UNESCO. Informe. Asociación Americana para el Avance de la Ciencia (AAAS), Atlanta, Estados Unidos, febrero de 1995.

Published

2020-12-01

How to Cite

Martínez O’Farrill, Luisa. 2020. “The discrimination by skin color in the current educational debate: Anthropology versus Education?”. Revista de Comunicación y Salud 10 (3):73-85. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(3).73-85.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)