Impact of Advertising on Spanish People's Eating Habits: A Question of Food Education

Authors

  • Manuel Carmona Rodríguez Universidad Rey Juan Carlos
  • Juana Mª Anguita Acero Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e267

Keywords:

Health, consumers, publicity, food sector, interview, labelling, balance diet

Abstract

Today's world is concerned about its body image and health. Thus, food sector has been obliged to provide its products with a detailed labelling that, sometimes, could be misleading. This work is aimed at determining what consumers look for, why and if they are really conscious of what they buy. To do so, both a qualitative and a quantitative methodology have been used through an in-depth guided interview. The results show that, in general, labelling and publicity play an important role when choosing the products that are consumed in the context of 2019.

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Author Biographies

Manuel Carmona Rodríguez, Universidad Rey Juan Carlos

Doctor en C.C. Comunicación por la U. de Sevilla. Profesor Asociado del Departamento de Comunicación y Sociología de la URJC. Imparte docencia de Principios de la Comunicación en español e inglés, de Fundamentos de la Comunicación y Estructura de los medios. 20 años de experiencia en publicaciones nacionales e internacionales. Escritor de novelas y ensayos: Autor de Love again (Total Recall Press, 2016) publicada en inglés y lanzada desde los Estados Unidos. Coautor del ensayo Acciones y Palabras (Planeta, 2013). Periodista freelance para EL PAÍS y MAGISTERIO. Su blog periodístico Rick´s Cafe fue reconocido como modelo de periodismo digital en la Tesis de Maestría de Silvana Belén Tecglia en la Universidad Interamericana de Buenos Aires.

Juana Mª Anguita Acero, Universidad Rey Juan Carlos

Doctora en Ciencias de la Educación por la U. Camilo José Cela. Licenciada en Traducción e Interpretación por la U. de Málaga. Licenciada en Filología Inglesa por la UNED. Máster en Educación Bilingüe por la Universidad Francisco de Vitoria. Profesora Asociada del Departamento de Ciencias de la Educación, Lengua, Cultura, Artes, Ciencias Histórico-Jurídicas, Humanidades y Lenguas Modernas de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la Universidad Rey Juan Carlos. Profesora colaboradora en el programa de estudios de la Licenciatura de Educación Infantil y Primaria de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Alfonso X El Sabio. Más de 10 años de experiencia como traductora especializada en localización de software y en educación internacional.

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Published

2021-04-19

How to Cite

Carmona Rodríguez, M., & Anguita Acero, J. M. (2021). Impact of Advertising on Spanish People’s Eating Habits: A Question of Food Education. Revista De Comunicación Y Salud, 11, 29–53. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e267

Issue

Section

Digital medicine: new communication codes

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