Influencer marketing: online health education

Authors

  • Ainhoa García Rivero Universidad Complutense de Madrid
  • Emma G. Carbonell-Curralo Universidad Complutense de Madrid
  • Ana Magán-Álvarez Universidad Complutense de Madrid
  • Rafael Barberá-González Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e268

Keywords:

Health education, social networking, e-health strategies, influencer marketing, online health, Instagram

Abstract

Internet and social networks represent a turning point in healthcare information exchange. This process has generated consequences such as the loss of control over the information available, or the risk of health education in a wrong way. The state of the question addresses the marketing of influence on health-related products and services. Consequently, this article aims to offer a present-day perspective about the communication processes between citizens and influential characters from the online scene. Thanks to an online survey, plenty of influencers that shared any recommendation of health products have been identified. Thanks to this sign, different publications have been analysed and several conclusions have been obtained. Some of the obtained results in the analysis of these profiles is that influencers gain more recognition and repercussion rather than proffesional profiles and sanitary experts. In addition, the posts that are related to sanitary products achieve an enormous quantity of engagement datum despite being comercial content, which means a good public acceptation. The key to success in marketing campaigns of influence in the health sector is the gigantic trust that the followers have on influencers, which means a big risk because, most of the times, it is not a good source of trustful information.

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Author Biographies

Ainhoa García Rivero, Universidad Complutense de Madrid

Graduada en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad Complutense de Madrid, especialista en Comunicación de las Organizaciones y doctoranda en el programa de Doctorado de Comunicación Audiovisual y Publicidad y Relaciones Públicas de esta misma universidad. Ejecutiva de Planificación en Atresmedia Publicidad. Su principal línea de investigación reside en la comunicación en redes sociales y la comunicación de productos infantiles.

Emma G. Carbonell-Curralo, Universidad Complutense de Madrid

Graduada en Periodismo por la Universidad de Valladolid y especializada en Comunicación de las Organizaciones por la Universidad Complutense de Madrid. Con experiencia en comunicación del ámbito cultural y sanitario.

Ana Magán-Álvarez, Universidad Complutense de Madrid

Graduada en Comunicación Audiovisual y Administración y Dirección de Empresas por la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid. Con experiencia en áreas de marketing y desarrollo de negocio en el sector del entretenimiento.

Rafael Barberá-González, Universidad Complutense de Madrid

Acreditado a la figura de Profesor Contratado Doctor por la ANECA. Doctor en Periodismo por la Universidad San Pablo-CEU, licenciado en Periodismo por esta Universidad y licenciado en Derecho por la UCM. Profesor en la Facultad de Ciencias de la Información de la UCM, en la Facultad de Comunicación de la UFV, en IE University y en The College for International Studies. Sus líneas de investigación se centran en la comunicación política y la comunicación de crisis. Ha publicado varios artículos científicos sobre estas materias.

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Published

2021-04-19

How to Cite

García Rivero, A., Carbonell-Curralo, E. G., Magán-Álvarez, A., & Barberá-González, R. (2021). Influencer marketing: online health education. Revista De Comunicación Y Salud, 11, 19–57. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e268

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Antidote to fake news: best practices in health communication

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