The impact of verbalizations by the health professional on the follow-up behavior of the attention-deficit/hyperactivity disorder patient

Authors

  • Ivette Vargas-de la Cruz Universidad de Guadalajara
  • Isabel Heded López Universidad de Guadalajara
  • Gloria Ochoa Zendejas Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e270

Keywords:

Verbal behavior, adherence, ADHD, communication, childhood

Abstract

Introduction: Adherence to treatment involves complex behavior that develops in the interaction between the patient and the health professional. An interaction that is made primarily through the verbal behavior of both. As a first step for studying this interaction, we analyze the doctor's verbal behavior within the clinical context. This analysis will allow us to identify variables related to behaviors comprehended by adherence to treatment, such as attendance to a second appointment and follow-up on the doctor’s indications. Objective: To analyze (1) the differences between the doctor´s verbalization pattern in cases where there is a follow-up of the doctor´s indications and in cases where there is not; and (2) the differences between the doctor’s verbalization pattern in cases where there is a second appointment and in cases where that is not the case. Method: The sample was selected by non-probability sampling, consisting of patients who attended their consultation within a 5-month period at the Neuroscience care unit of the University of Guadalajara and agreed to participate in the study. Video recordings were made of the first consultation of 10 children diagnosed with ADHD (all male, between 4 and 9 years old) attended by a neurologist. To carry out the video recording, the participants signed a consent form. The follow-up behavior was evaluated based on attendance records of the appointments, along with the tutor´s analysis of the observations. The doctor’s verbalizations were categorized according to the SISC-INTER-CVT. The pattern of verbalizations emitted by the neurologist was compared in each analysis. Results: We found the same pattern of verbalizations in both comparisons. This pattern was characterized by a greater number of verbalizations with the informative function and a fewer number of verbalizations with the punishment function. Conclusions: Based on the obtained data, we identified some functions of the verbal behavior of the health professional that may be important factors to take into consideration in the follow-up of the doctor´s indications and patient assistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivette Vargas-de la Cruz, Universidad de Guadalajara

Adscripción: Departamento de Neurociencias de la Universidad de Guadalajara. Categoría: Profesor investigador. Licenciada en Psicología por la Universidad de Guadalajara, México. Estudió el doctorado de Ciencia de la Conducta en la Universidad Autónoma de Madrid, España; el máster de Retórica y Comunicación en la Escuela Contemporánea de Humanidades, España y el máster de Terapia de conducta en la UNED, España.  Como docente, imparte cursos académicos de la carrera de Psicología desde el año 2014 y de Psicología del consumidor en la carrera de Mercadotecnia en la Universidad Panamericana campus Guadalajara desde el año 2017.  Ha colaborado en proyectos de investigación financiados por el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT) y por otros organismos internacionales como el Ministerio de Ciencia e Innovación de España. Su principal línea de investigación es el análisis de variables lingüísticas relacionadas con la motivación, adherencia y cambio hacia conductas saludables. Los resultados de sus investigaciones se han publicado en revistas científicas como: The Spanish Journal of Psychology, European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, Psicothema, Universitas Psychologica, Revista Mexicana de Psicología, Conductual International Journal of Interbehaviorism and Behavior Analysis, o The European Procedia Social and Behavioural Sciences, entre otras. Además, ha participado como ponente (en simposios, presentaciones orales o póster) en diversos congresos nacionales e internacionales desde el año 2004 a la fecha.

Isabel Heded López, Universidad de Guadalajara

Licenciada en psicología por la Universidad de Guadalajara, maestrante de la maestría en psicología de la salud de la Universidad de Guadalajara. Diplomado en terapias contextuales, y diversos talleres y entrenamientos en la terapia de aceptación y compromiso. Experiencia profesional como psicóloga clínica y colaborando con el equipo multidisciplinario de la unidad de cuidados paliativos y clínica del dolor del Hospital Civil de Guadalajara “Dr. Juan I. Menchaca” para la atención de pacientes hospitalizados y diversos proyectos de investigación. Participación en diversos congresos con carteles de investigación. Líneas de investigación: Dolor crónico, cuidados paliativos, análisis de la conducta verbal.  

Gloria Ochoa Zendejas , Universidad de Guadalajara

Licenciada en Psicología por la Universidad de Guadalajara. Ha participado en distintos congresos nacionales e internacionales como ponente en relación con la comunicación dentro del campo clínico.

References

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.

Amigó, V., Fernández, C., & Pérez, M. (2009). Manual de psicología de la salud. Madrid: Ediciones Pirámide.

Apter, A. J., Reisine, S. T., Affleck, G., Barrows, E., & ZuWallack, R. L. (1998). Adherence with twice-daily dosing of inhaled steroids: Socioeconomic and health-belief differences. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, 157(6), 1810–1817. https://doi.org/10.1164/ajrccm.157.6.9712007

Bakeman, R. (2000). Behavioural observation and coding. In H. T. Reis & C. M. Judd (Eds.), Handbook of research methods in social and personality psychology (pp. 138–159). Cambridge: Cambridge University Press.

Bijlenga, D., Kulcu, S., Van Gellecum, T., Eryigit, Z., & Kooij, J. J. S. (2017). Persistence and adherence to psychostimulants, and psychological well-being up to 3 years after specialized treatment of adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A naturalistic follow-up study. Journal of Clinical Psychopharmacology, 37(6), 689-696. https://doi.org/10.1097/JCP.0000000000000787

Chacko, A., Newcorn, J., Feirsen, N., & Uderman, J. (2010). Improving medication adherence in chronic pediatric health conditions: A focus on ADHD in youth. Current Pharmaceutical Design, 16(22), 2416-2423. https://doi.org/10.2174/138161210791959908

Chapel, J. M., Ritchey, M. D., Zhang, D., & Wang, G. (2017). Prevalence and medical costs of chronic diseases among adult medicaid beneficiaries. American Journal of Preventive Medicine, 53(6), 143-154. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2017.07.019

Chue, P. (2006). The relationship between patient satisfaction and treatment outcomes in schizophrenia. Journal of Psychopharmacology, 20(6), 38-56. https://doi.org/10.1177/1359786806071246

Coletti, D. J., Pappadopulos, E., Katsiotas, N. J., Berest, A., Jensen, P. S., & Kafantaris, V. (2012). Parent perspectives on the decision to initiate medication treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Child and Adolescent, 22(3), 226-237. Psychopharmacology. https://doi.org/10.1089/cap.2011.0090

DiMatteo, M. R., Haskard, K. B., & Williams, S. L. (2007). Health beliefs, disease severity, and patient adherence: A meta-analysis. Medical Care, 45(6), 521–528. https://doi.org/10.1097/MLR.0b013e318032937e

Dunbar-Jacob, J., Gemmell, L., & Schlenk, E. (2009). Predictors of patient adherence: patient characteristics. In S. O. J. & K. A. Riekert (Eds.), The Handbook of Health Behavior Change (pp. 397–410). New York: Springer.

Froján-Parga, M. X., Montaño-Fidalgo, M., Calero-Elvira, A., García-Soler, Á., Garzón-Fernández, Á., & Ruiz-Sancho, E. M. (2008). Sistema de categorización de la conducta verbal del terapeuta [Therapist´s verbal behavior categorization system]. Psicothema, 20(4), 603-609.

Froján-Parga, M. X., Ruiz-Sancho, E. M., & Calero-Elvira, A. (2016). A theoretical and methodological proposal for the descriptive assessment of therapeutic interactions. Psychotherapy Research, 26(1), 48-69. https://doi.org/10.1080/10503307.2014.935518

Froján-Parga, M. X., Ruiz-Sancho, E. M., Montaño-Fidalgo, M., Calero-Elvira, A., & Alpañés-Freitag, M. (2011). Estudio comparativo de la conducta verbal del terapeuta según su experiencia durante la evaluación clínica. Anales de Psicología, 27(2), 311-318. https://revistas.um.es/analesps/article/view/122911

Froján, M., Montaño, M., & Calero, A. (2010). Therapists’ verbal behavior analysis: A descriptive approach to the psychotherapeutic phenomenon. Spanish Journal of Psychology, 13(2), 914-926. https://doi.org/10.1017/s1138741600002560

Froján Parga, M. X., Montaño Fidalgo, M., Calero Elvira, A., & Ruiz Sancho, E. (2011). Aproximación al estudio funcional de la interacción verbal entre terapeuta y cliente durante el proceso terapéutico. Clínica y Salud, 22(1), 69–85. https://doi.org/10.5093/cl2011v22n1a5

Gau, S. S. F., Chen, S. J., Chou, W. J., Cheng, H., Tang, C. S., Chang, H. L., Huang, Y. S. (2008). National survey of adherence, efficacy, and side effects of methylphenidate in children with attention-deficit/hyperactivity disorder in Taiwan. Journal of Clinical Psychiatry, 69(1), 131-140. https://doi.org/10.4088/JCP.v69n0118LK

Gil, V., Belda, J., Piñero, F., & Merino, J. (1999). El cumplimiento terapéutico. Madrid: Doyma.

Kasper, L. J., Alderson, R. M., & Hudec, K. L. (2012). Moderators of working memory deficits in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 32(7), 605-617. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.07.001

Maiman, L. A., & Becker, M. H. (1977). The health belief model: Origins and correlates in psychological theory. Health Education & Behavior, 2(4), 336-353. https://doi.org/10.1177/109019817400200404

Marchena-Giráldez, C., Calero-Elvira, A., & Galván-Domínguez, N. (2013). La importancia de las instrucciones del psicólogo para favorecer la adhesión terapéutica [The importance of the psychologist´s instructios to promote therapeutic adherence]. Clínica y Salud, 24(2), 55-65. https://doi.org/10.5093/cl2013a7

Marcus, S. C. & Durkin, M. (2011). Stimulant adherence and academic performance in urban youth with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 50(5), 480-489. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2011.02.007

Martin-Alfonso, L., & Grau-Abalo, J. (2005). La fiabilidad de las mediciones clínicas: el análsiis de concordancia para variables numéricas. In y J. G. A. E. Hernández-Meléndez (Ed.), Psicología de la salud: Fundamentos y aplicacione (pp. 567–589). Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Moreno, E., Pedro, S., & Roales-Nieto, J. G. (2003). El modelo de creencias de salud: Revisión teórica, consideración crítica y propuesta alternativa. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 3(1), 91-109. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56030105

Pishyareh, E., Tehrani-Doost, M., Mahmoodi-Gharaie, J., Khorrami, A., & Rahmdar, S. R. (2015). A comparative study of sustained attentional bias on emotional processing in ADHD children to pictures with eye-tracking. Iranian Journal of Child Neurology, 9(1), 64–70.

Pita Fernandez, S., & Pértegas Díaz, S. (2004). La fiabilidad de las mediciones clínicas: el análsiis de concordancia para variables numéricas. Atención Primaria En La Red, 10(4), 290-6.

Polanczyk, G., De Lima, M. S., Horta, B. L., Biederman, J., & Rohde, L. A. (2007). The worldwide prevalence of ADHD: A systematic review and metaregression analysis. American Journal of Psychiatry, 164, 942–948. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.164.6.942

Rodriguez-Marin, J. (1998). Psicología de la salud. Informació Psicològica, 67, 4–11.

Ruiz-Lurduy, A., Torres, L. I., & Novoa, K. L. (2017). Relación médico-paciente y adherencia al tratamiento. Ciencia y Humanismo en La Salud, 4(1), 29–37.

Ruiz-Sancho, E., Froján-Parga, M. X., & Galván-Domínguez, N. (2015). Verbal interaction patterns in the clinical context: A model of how people change in therapy. Psicothema, 27(2), 99-107. https://doi.org/10.7334/psicothema2014.119

Sandvik, M., Eide, H., Lind, M., Graugaard, P. K., Torper, J., & Finset, A. (2002). Analyzing medical dialogues: Strength and weakness of Roter’s interaction analysis system (RIAS). Patient Education and Counseling, 46(4), 235-241. https://doi.org/10.1016/S0738-3991(02)00014-9

Schaefer, M. R., Rawlinson, A. R., Wagoner, S. T., Shapiro, S. K., Kavookjian, J., & Gray, W. N. (2017). Adherence to Attention-Deficit/Hyperactivity disorder medication during the transition to college. Journal of Adolescent Health, 60(6), 706-713. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2016.12.011

Schillinger, D., Piette, J., Grumbach, K., Wang, F., Wilson, C., Daher, C., Bindman, A. B. (2003). Closing the loop: Physician communication with diabetic patients who have low health literacy. Archives of Internal Medicine, 163(1), 83-90. https://doi.org/10.1001/archinte.163.1.83

Silva Sarmiento, G. E., Galeano, E., & Correa, J. O. (2005). Adherencia al tratamiento. Implicaciones de la no-adherencia. Acta Médica Colombiana, 30(4), 268-273,

Sitholey, P., Agarwal, V., & Chamoli, S. (2011). A preliminary study of factors affecting adherence to medication in clinic children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Indian Journal of Psychiatry, 53(1), 41-44. https://doi.org/10.4103/0019-5545.75561

Skinner, B. F. (1957). Verbal behavior. East Norwalk: Appleton-Century-Crofts.

Soria, R., Vega, Z., Nava, C., & Saavedra, K. (2011). Interacción médico-paciente y su relación con el control delpadecimiento en enfermos crónicos. Liberabit, 17(2), 223-230.

Vargas de la Cruz, I., Pardo Cebrian, R., Martínez, H., & Froján Parga, M. X. (2017). Las verbalizaciones tipo regla del terapeuta a lo largo del proceso clínico. Universitas Psychologica, 16(1), 25-39. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy16-1.vtrt

World Health Organization. (2003). Adherence to long-term therapies: evidence for action. https://www.who.int/chp/knowledge/publications/adherence_Section1.pdf

Published

2021-04-19

How to Cite

Vargas-de la Cruz, Ivette, Isabel Heded López, and Gloria Ochoa Zendejas. 2021. “The impact of verbalizations by the health professional on the follow-up behavior of the attention-deficit/hyperactivity disorder patient”. Revista de Comunicación y Salud 11 (April):25-43. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e270.

Issue

Section

Research article