The impact of verbalizations by the health professional on the follow-up behavior of the attention-deficit/hyperactivity disorder patient

Authors

  • Ivette Vargas-de la Cruz Universidad de Guadalajara
  • Isabel Heded López Universidad de Guadalajara
  • Gloria Ochoa Zendejas Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e270

Keywords:

Verbal behavior, adherence, ADHD, communication, childhood

Abstract

Introduction: Adherence to treatment involves complex behavior that develops in the interaction between the patient and the health professional. An interaction that is made primarily through the verbal behavior of both. As a first step for studying this interaction, we analyze the doctor's verbal behavior within the clinical context. This analysis will allow us to identify variables related to behaviors comprehended by adherence to treatment, such as attendance to a second appointment and follow-up on the doctor’s indications. Objective: To analyze (1) the differences between the doctor´s verbalization pattern in cases where there is a follow-up of the doctor´s indications and in cases where there is not; and (2) the differences between the doctor’s verbalization pattern in cases where there is a second appointment and in cases where that is not the case. Method: The sample was selected by non-probability sampling, consisting of patients who attended their consultation within a 5-month period at the Neuroscience care unit of the University of Guadalajara and agreed to participate in the study. Video recordings were made of the first consultation of 10 children diagnosed with ADHD (all male, between 4 and 9 years old) attended by a neurologist. To carry out the video recording, the participants signed a consent form. The follow-up behavior was evaluated based on attendance records of the appointments, along with the tutor´s analysis of the observations. The doctor’s verbalizations were categorized according to the SISC-INTER-CVT. The pattern of verbalizations emitted by the neurologist was compared in each analysis. Results: We found the same pattern of verbalizations in both comparisons. This pattern was characterized by a greater number of verbalizations with the informative function and a fewer number of verbalizations with the punishment function. Conclusions: Based on the obtained data, we identified some functions of the verbal behavior of the health professional that may be important factors to take into consideration in the follow-up of the doctor´s indications and patient assistance.

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Author Biographies

Ivette Vargas-de la Cruz, Universidad de Guadalajara

Adscripción: Departamento de Neurociencias de la Universidad de Guadalajara. Categoría: Profesor investigador. Licenciada en Psicología por la Universidad de Guadalajara, México. Estudió el doctorado de Ciencia de la Conducta en la Universidad Autónoma de Madrid, España; el máster de Retórica y Comunicación en la Escuela Contemporánea de Humanidades, España y el máster de Terapia de conducta en la UNED, España.  Como docente, imparte cursos académicos de la carrera de Psicología desde el año 2014 y de Psicología del consumidor en la carrera de Mercadotecnia en la Universidad Panamericana campus Guadalajara desde el año 2017.  Ha colaborado en proyectos de investigación financiados por el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT) y por otros organismos internacionales como el Ministerio de Ciencia e Innovación de España. Su principal línea de investigación es el análisis de variables lingüísticas relacionadas con la motivación, adherencia y cambio hacia conductas saludables. Los resultados de sus investigaciones se han publicado en revistas científicas como: The Spanish Journal of Psychology, European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, Psicothema, Universitas Psychologica, Revista Mexicana de Psicología, Conductual International Journal of Interbehaviorism and Behavior Analysis, o The European Procedia Social and Behavioural Sciences, entre otras. Además, ha participado como ponente (en simposios, presentaciones orales o póster) en diversos congresos nacionales e internacionales desde el año 2004 a la fecha.

Isabel Heded López, Universidad de Guadalajara

Licenciada en psicología por la Universidad de Guadalajara, maestrante de la maestría en psicología de la salud de la Universidad de Guadalajara. Diplomado en terapias contextuales, y diversos talleres y entrenamientos en la terapia de aceptación y compromiso. Experiencia profesional como psicóloga clínica y colaborando con el equipo multidisciplinario de la unidad de cuidados paliativos y clínica del dolor del Hospital Civil de Guadalajara “Dr. Juan I. Menchaca” para la atención de pacientes hospitalizados y diversos proyectos de investigación. Participación en diversos congresos con carteles de investigación. Líneas de investigación: Dolor crónico, cuidados paliativos, análisis de la conducta verbal.  

Gloria Ochoa Zendejas , Universidad de Guadalajara

Licenciada en Psicología por la Universidad de Guadalajara. Ha participado en distintos congresos nacionales e internacionales como ponente en relación con la comunicación dentro del campo clínico.

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Published

2021-04-19

How to Cite

Vargas-de la Cruz, I., Heded López, I., & Ochoa Zendejas , G. (2021). The impact of verbalizations by the health professional on the follow-up behavior of the attention-deficit/hyperactivity disorder patient. Revista De Comunicación Y Salud, 11, 25–43. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e270

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