Social Media and the Like Addiction of Generation Z
DOI:
https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e281Keywords:
Communication, social media, addiction, gen zers, internetAbstract
Psychologists and technology experts from all over the world have long warned that the frequent and continuous use of social networks can result in addiction, which, in turn, can lead to anxiety, emotional dependence, loss of motivation, lack of self-control and irritability. A study carried out by the Chicago Booth School of Business (2012) pointed out that social networks have a greater addiction capacity even than tobacco because, among other reasons, accessing these platforms is simple and, moreover, free. With the present study, we propose to analyze the importance and impact of ‘likes’ on generation Z, as well as to study the social context of social networks; we aim to investigate if these ‘likes’ affect generation Z and in what way. A bibliographic review on social networks and the use that young people make of them has been carried out, identifying which are their favorites, how much time they dedicate to them, what activities they carry out and how that affects the human brain. Also, a field study has been carried out in Spain with a sample of 500 young people between the ages of 18 and 26 (those corresponding to generation Z), with the aim of understanding the use they make of social networks and analyze the impact that ‘likes’ have on them. Among the main conclusions of this research, we found out that gen Z uses social networks for more than three hours a day, with Instagram and WhatsApp being their favorite networks. Although some members of this social group claim to feel insecure, angry and even sad if they do not receive the expected response (translated into ‘likes’ or post-publication comments) they do not modify or adapt the type of content they share publicly based on the number of likes they can get. Finally, despite the fact that they say they do not give too much importance to the feedback received, they usually activate their notifications on social networks to be up to date with possible interactions.
Downloads
References
Arroyo-Almaraz, I., Calle Mendoza, S. y Van Wyk C. (2018). La eficacia en la comunicación de las ONGD. El uso de Facebook en campañas de emergencia. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 765-789. http://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1281
Barrientos-Báez, A., Caldevilla-Domínguez, D. y García-García, E. (2017). APP para la tercera edad: utilidad, clases y valor social. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 22(2), 1-11. http://doi.org/10.35742/rcci.2017.22(2).1-11
Barrientos-Báez, A., Caldevilla-Domínguez, D. y Martínez-González, J. A. (2021). Educación y gestión de emociones en Internet: hábitos de vida saludables. ESAMEC. Education Journal: Health, Environment and Citizenship.
Benjamin, E. Do We Live in a Social Media Technology Addicted Society? (s.f.). Integral World. Consultado el 27 de diciembre de 2020. http://www.integralworld.net/benjamin76.html
Bermejo, P. (2016, 19 de abril). Las redes sociales ya han modificado nuestro cerebro. Redes III reunión Pfizer. https://bit.ly/2QWjYA5
Bernal, A. I. (2010, 15 de septiembre). Definición conceptual de los medios de comunicación por un grupo de jóvenes españoles. El valor de internet. Revista Vivat Academia, 112, 22-32. https://doi.org/10.15178/va.2010.112.22-32
Catalán, C. (2020, 1 de febrero). Esclavos de la dopamina. Navarra Capital. https://navarracapital.es/esclavos-de-la-dopamina/
Cervantes-Sintas, M. (2020). La comunicación desde el consejo de administración: estudio empírico sobre la legibilidad de los informes de sostenibilidad en español. Revista de Comunicación de la SEECI, 53, 103-134. https://doi.org/10.15198/seeci.2020.53.103-134
Cofré-Soto, E. (2020). Comunicación para la salud: aproximaciones epidemiológicas y socioculturales al cuerpo enfermo de las mujeres con cáncer de mama. Revista de Comunicación de la SEECI, 51, 169-183. http://doi.org/10.15198/seeci.2020.51.169-183
Colombo, D. Cómo funciona el cerebro cuando usas las redes sociales (s.f.). Cooperativa 93.3 FM. Consultado el 26 de diciembre de 2020. https://bit.ly/3fruNUG
Cuesta, U. y Cuesta, V. y Martínez, L. y Niño, J. I. (2020, 15 de enero). Smartphone: en comunicación, algo más que una adicción. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 367-381.http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/15/10
Cuesta, U. y Menéndez, T. (2009). Prevención, comunicación y nuevas tecnologías: aspectos psicológicos entre jóvenes universitarios. Adicciones y nuevas tecnologías de la información y de la comunicación, pp. 84-85. Consultado el 29 de diciembre de 2020. https://bit.ly/3rBHTRY
Digital. (2012). ADDICTION: Study Finds Social Media to Be Like Smoking Cigarettes. https://bit.ly/3fp7SJP
Establés, M. J. y Guerrero, M. y Contreras, R. S. (2019, 11 de enero). Jugadores, escritores e influencers en redes sociales: procesos de profesionalización entre adolescentes. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 214-236. http://www.revistalatinacs.org/074paper/1328/11es.html
Franco, R. y Barrio, M. G. (2015, 15 de noviembre). Infoxicación: implicaciones del fenómeno en la profesión periodística. Revista de Comunicación de La SEECI, 38, 141-181. https://doi.org/10.15198/seeci.2015.38.141-181
Fundación hay salida. ¿Qué es la adicción? (s.f.). Consultado el 27 de diciembre de 2020. https://www.fundacionhaysalida.com/que-es-la-adiccion/
Gonçalves, W. (2016, 1 de septiembre). Facebook: ¡todo sobre la red social más usada en el mundo! Rock Content. https://rockcontent.com/es/blog/facebook/
Help adicciones. (2019, 12 de agosto). La adicción al like. Help adicciones: Centros especializados en trastornos adictivos. https://bit.ly/3cCICxT
Huaytalla, C. (2016). Riesgo de adicción a redes sociales, autoestima y autocontrol en estudiantes de secundaria (E.P. de Psicología ed.). Revista Científica de Ciencias de la Salud, 9(1). https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/236/236
IAB Spain. (2020, 17 de junio). Presentación estudio redes sociales 2020. IAB Spain. https://iabspain.es/presentacion-estudio-redes-sociales-2020/
Illa, A. (2020, 17 de junio). Claves del Estudio de Redes Sociales IAB 2020 by Elogia. Elogia. https://bit.ly/3w7Fimd
Lago, D. y Direito, S. y Rodríguez, A. y López, X. (2016, 9 de noviembre). El consumo millennial de información política en televisión y redes sociales. Análisis de la campaña Elecciones Generales en España 2015. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 1.151-1.169 http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1139/59es.html
León León, M. E., Linares Herrera, M. P. y Junco Martínez, F. (2018). Oportunidades y desafíos relevantes de la educación para la comunicación ciudadana como concreción de una agenda de desarrollo local sostenible. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 23(2), 15-25. http://doi.org/10.35742/rcci.2018.23(2).15-25
Martínez, C. (2020, 25 de agosto). Estadísticas del uso y percepción de las redes sociales en 2021. Cyberclick. https://bit.ly/3sDd0hc
Mas Delblanch, M. D. ISEP. (2021). Adicciones tecnológicas: internet, móviles y redes sociales. Blog de ISEP. Consultado el 10 de enero de 2021. https://bit.ly/3wfeCA0
Mindola, A. P. (2019, 28 de noviembre). Depender de likes: ¿Qué sentimos cuando no nos dan like? Extra. Ec. https://bit.ly/2Pmm1g3
Otto, C. (2019, 17 de noviembre). El imperio de los 'influencers' se desmorona: por qué su fortuna está en peligro. El Confidencial. https://bit.ly/2QTzAUQ
Palazzo, M. G. (2014, 20 de diciembre). Un recorrido por categorías y representaciones sobre juventud en las Ciencias Sociales. Revista Vivat Academia, 129, 119-147. https://doi.org/10.15178/va.2014.129.119-147
Piqueiras-Conlledo, P., De Marchis, G. y Cuesta Díaz, V. (2020). Análisis del contenido publicado en YouTube, Facebook e Internet sobre vacunas y anti vacunas. Revista de Comunicación y Salud, 10(1), 67-90. http://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(1).67-90
Quintanilla, I. (2002). Psicología del consumido. PEARSON EDUCACIÓN, S. A., Madrid, 2002
Rodríguez, Y. M. (2017, 15 de marzo). Reconceptualización de la educación en la era digital: educominicacion, redes de aprendizaje y cerebro factores claves en los actuales escenarios de construcción de conocimiento. Revista de Comunicación de la SEECI, 42, 85-118. https://doi.org/10.15198/seeci.2017.42.85-118
Russell, J. (2017, 22 de junio). 5 Riesgos de seguridad en redes sociales y cómo evitarlos. Hootsuite. https://blog.hootsuite.com/es/riesgos-de-seguridad-en-redes-sociales/
Sancho-Escrivá, J. V., Fanjul Peyró, C., de la Iglesia Vayá, M, Montell, J. A. y Escartí Fabra, M. J. (2020). Aplicación de la inteligencia artificial con procesamiento del lenguaje natural para textos de investigación cualitativa en la relación médico-paciente con enfermedad mental mediante el uso de tecnologías móviles. Revista de Comunicación y Salud, 10(1), 19-41. http://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(1).19-41
Top Doctors. Adicción. Top Doctors España. Consultado el 27 de diciembre de 2020). https://www.topdoctors.es/diccionario-medico/adiccion
Varchetta, M. Fraschetti, A. Mari, E. y Giannini, A. M. (2020). Adicción a redes sociales, Miedo a perderse experiencias (FOMO) y Vulnerabilidad en línea en estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1), e1087. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2020.1187
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Comunicación y Salud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Disclaimer: As of 2023, RCyS is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Articles from 2011 to 2022 are under a Creative Commons CC BY 4.0 License that allows copying and redistributing the material in any medium or format, remixing, transforming and building upon the material for any purpose, including commercial.
We also inform that RCyS is adhered to the Declaration of Berlin.