Persuasive and emotional strategies in the DGT's audiovisual campaigns in the period 2011-2019

Authors

  • Iulia Mihaela Marinescu Universidad Complutense de Madrid https://orcid.org/0000-0002-9480-0476
  • Guillermo Mejías Martínez Universidad Complutense de Madrid
  • Antonia Isabel Nogales-Bocio Universidad de Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2022.12.e286

Keywords:

Institutional advertising, emotions, persuasion, spot, audiovisual, DGT

Abstract

The institutional advertising of the Dirección General de Tráfico has gained more and more strength in recent years. The entity's historical task of reducing road accidents and, consequently, mortality in traffic accidents is a great challenge at present. This work is proposed with the aim of extracting a series of quantitative and qualitative results and conclusions based on the characteristics and dimensions of the audiovisual discourse that the DGT has maintained in its campaigns in the period 2011-2019. The time frame corresponds to the period of validity of the second Plan Estratégico de Seguridad Vial (2011-2020), which lays the foundations for the DGT's actions and is the roadmap for its mission to reduce road accidents. Specifically, the aim is to find out what are the emotional and persuasive factors involved in these campaigns and how they are manifested, what are the supports and messages used and what impact or scope they have on the viewing public. The results show that in the audiovisual discourse of the DGT throughout the compilation of the 74 audiovisual pieces of the period 2011-2019 there is a predominance of a negative line that bets on campaigns with a high emotional impact through effective persuasive mechanisms.

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Author Biographies

Iulia Mihaela Marinescu, Universidad Complutense de Madrid

Iulia Maihaela Marinescu es Licenciada en Periodismo por la Universidad de Zaragoza y master en Comunicación Audiovisual para la Era Digital por la Universidad Complutense de Madrid. Comenzó su experiencia laboral con una beca en el Área de Comunicación Institucional para la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC). A finales de 2019 se incorporó al Grupo de Comunicación La COMARCA de Alcañiz, (Promotora Cultural del Bajo Aragón) donde profesa activamente en el periodismo local, al frente de los informativos 'Hora 14 Bajo Aragón'. Le interesa el periodismo cercano y tiene especial inclinación por el área social y cultural.

Guillermo Mejías Martínez, Universidad Complutense de Madrid

Guillermo Mejías Martínez es doctor en neurofisiología por la Universidad Complutense de Madrid y master en Comunicación Audiovisual por la misma universidad.  Sus áreas de investigación incluyen el estudio neurológico de los fenómenos de la neurocomunicación y neurocognición, con publicaciones en revistas internacionales como Brain Stimulation.

Antonia Isabel Nogales-Bocio, Universidad de Zaragoza

Antonia Isabel Nogales-Bocio es profesora Ayudante Doctora (Acreditada Contratada Doctora) del Área de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Zaragoza. Vicepresidenta del Laboratorio de Estudios en Comunicación y miembro de los grupos de investigación en Comunicación e Información Digital (GICID); Estructura, Historia y Contenidos de la Comunicación (GREHCCO) y Social Media y Educación Mediática inclusiva y ubicua (SMEMIU). Ha publicado artículos en revistas de impacto y es autora de trabajos en editoriales de prestigio relacionados con sus principales líneas de investigación: el estudio estructural de la comunicación, la Historia del Periodismo Español y el análisis crítico del discurso.

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Published

2022-01-03

How to Cite

Marinescu, Iulia Mihaela, Guillermo Mejías Martínez, and Antonia Isabel Nogales-Bocio. 2022. “Persuasive and emotional strategies in the DGT’s audiovisual campaigns in the period 2011-2019”. Revista de Comunicación y Salud 12 (January):1-20. https://doi.org/10.35669/rcys.2022.12.e286.

Issue

Section

Research article