Persuasive and emotional strategies in the DGT's audiovisual campaigns in the period 2011-2019
DOI:
https://doi.org/10.35669/rcys.2022.12.e286Keywords:
Institutional advertising, emotions, persuasion, spot, audiovisual, DGTAbstract
The institutional advertising of the Dirección General de Tráfico has gained more and more strength in recent years. The entity's historical task of reducing road accidents and, consequently, mortality in traffic accidents is a great challenge at present. This work is proposed with the aim of extracting a series of quantitative and qualitative results and conclusions based on the characteristics and dimensions of the audiovisual discourse that the DGT has maintained in its campaigns in the period 2011-2019. The time frame corresponds to the period of validity of the second Plan Estratégico de Seguridad Vial (2011-2020), which lays the foundations for the DGT's actions and is the roadmap for its mission to reduce road accidents. Specifically, the aim is to find out what are the emotional and persuasive factors involved in these campaigns and how they are manifested, what are the supports and messages used and what impact or scope they have on the viewing public. The results show that in the audiovisual discourse of the DGT throughout the compilation of the 74 audiovisual pieces of the period 2011-2019 there is a predominance of a negative line that bets on campaigns with a high emotional impact through effective persuasive mechanisms.
Downloads
References
Alvarado López, M. C. (2010). La Publicidad Social: una modalidad emergente de comunicación (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid. http://eprints.ucm.es/11522/
Benavides Delgado, J. (1997). Lenguaje Publicitario: hacia un estudio del lenguaje en los medios. Madrid, España: Síntesis.
Cortés Gonzáles, A. (2008). Conceptualización de la publicidad institucional en su dimensión socializadora y educativa. Espacios Públicos, 11(22), 226-237. http://www.redalyc.org/pdf/676/67602212.pdf
Dirección General de Tráfico. (2011). Estrategia de Seguridad Vial 2011-2020. (nº 1). http://www.dgt.es/es/la-dgt/centro-de-documentacion/biblioteca/publicacioneselectronicas/publicaciones/2011/estrategia-de-seguridad vial-2011-2020.shtml
Dirección General de Tráfico. (2018). En 2017, 1.200 fallecidos. Tráfico y Seguridad Vial. 239, portada. http://revista.dgt.es/es/noticias/nacional/2018/01ENERO/0103-Presentacion-balance- accidentes-2017.shtml
Dirección General de Tráfico. (2011-2016). Siniestralidad Vial 9(14). http://publicacionesoficiales.boe.es/
Dirección General de Tráfico (2018). Misión, visión y objetivos. España: Dgt.es. http://www.dgt.es/es/la-dgt/objetivos-y-competencias/
Dirección General de Tráfico (2018). Historia. España: Dgt.es. http://www.dgt.es/es/la-dgt/quienes-somos/historia/
Dirección General de Tráfico. Campañas. España: Dgt.es. http://www.dgt.es/es/index-campana.shtml 2
Dirección General de Tráfico (2018). DGT.es. España: YouTube. https://www.youtube.com/user/publicidaddgt3
Feliu Albaladejo, A. (2004). Publicidad institucional y publicidad electoral. En Mínguez Arranz, N. y Villagra García, N. (Coord.) La comunicación: nuevos discursos y perspectivas (509-516). Madrid, España: Edipo.
García López, M. (2001). Publicidad Institucional: el Estado anunciante. Málaga, España: Universidad de Málaga. Servicio de Publicaciones e Intercambio.
Gómez García, Y. (2016). La eficacia de la publicidad emocional y racional: análisis de las campañas de la Dirección General de Tráfico. (Trabajo Fin de Máster). Universidad de León. León. https://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/5482/71464244R_GMIM_Julio16.pdf
López Vázquez, B. (2007). Publicidad emocional. Estrategias creativas. Madrid, España: Eisec Editorial.
Martínez Rodrigo, E., y Segura García, R. (2012). Música y emociones en campañas institucionales. El caso de la DGT española (1964-1983). Revista de Comunicación Vivat Academia, (117E), 643-655. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.643-655
Martínez Rodrigo, E., y Segura García, R. (2013). El discurso emocional en la publicidad audiovisual de la DGT. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 863-872. http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/42169
Ministerio del Interior (2017, 27 de abril). Tú Eliges [Archivo de video]. https://www.youtube.com/user/interiorgob4
Moragas Spá, M. (2005). Publicidad institucional, comunicación y civismo. Los monográficos de B.MM, (6), 72-77. http://www.publicacions.bcn.es/b_mm/ebmm_civisme/072-077.pdf
Radio Televisión Española (2017d, 18 de diciembre). La mortalidad por accidentes de tráfico re-punta en 2017 por segundo año consecutivo. España: Rtve.es. http://www.rtve.es/noticias/20171218/mortalidad-accidentes-trafico-repunta-2017- segundo-ano-consecutivo/1648003.shtml
Rey, J., y Pineda Cachero, A. (2009). Propaganda y publicidad institucional: Algunas consideraciones teóricas. Questiones publicitarias, 1 (nº Especial), 9-32. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/13057/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Segura García, R. (2014). Personajes y discurso emocional en las campañas de la DGT. Análisis de los Spots de 2007-2011. Historia y Comunicación Social, 19 (nº 2 febrero), 355-363. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5040071
Segura García, R. (2015). Evolución y efectividad de los spots de la DGT. Revista Opción, 31(3), 1180-1200. http://www.redalyc.org/html/310/31045567062/
Segura García, R. (2017). Retórica de las emociones en la Publicidad Audiovisual de la DGT. Análisis de los spots de 1962 a 2013. (Tesis Doctoral). Universidad de Granada. Granada. https://hera.ugr.es/tesisugr/26518077.pdf
Vieira García, C. (2014). Uso y Eficacia del Miedo como Factor Persuasivo en las Campañas Institucionales de la Dirección General de Tráfico. (Trabajo Fin de Grado). Universidad de Málaga. Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/11384/TFG%20CRISBEL%20VIEIRA%20%28DGT%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Comunicación y Salud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Disclaimer: As of 2023, RCyS is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Articles from 2011 to 2022 are under a Creative Commons CC BY 4.0 License that allows copying and redistributing the material in any medium or format, remixing, transforming and building upon the material for any purpose, including commercial.
We also inform that RCyS is adhered to the Declaration of Berlin.