Covid in Spain: analysis of the 2020 Mobile Congress in the newspapers ‘Expansión’ and ‘Cinco Días’

Authors

  • Alfredo Betancourt Hernández Universidad Complutense de Madrid
  • Rafael Barberá González Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2022.12.e289

Keywords:

Coronavirus, mobile, world, congresso, media, technology

Abstract

COVID-19, popularly known as coronavirus, has been one of the most relevant media phenomena since early 2020. One of the most notorious effects of its rapid expansion in Spain was the cancellation of the Mobile World Congress (MWC). This is a global forum that annually brings together the world's leading technology companies and is defined, in terms of business agenda, as one of the main annual events in the sector. According to the estimates made by the organizing company, GSMA, the forecast of attendees for the event, prior to the known outcomes, was more than 100.000 people, counting both attendees from the participating companies and the general public. Despite this, on February 12th and referring to the successive cancellations of the sponsoring companies and participants for reasons of public health, the MWC organization decided to cancel the event. In this article 125 news items from the two main economic newspapers in Spain are analyzed and the impact of the Congress, object of this study, is verified through a methodology based on content analysis. In the period studied, it is concluded that the news about the World Mobile Congress were not as relevant for these media as the effects of Covid-19 were.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alfredo Betancourt Hernández, Universidad Complutense de Madrid

Doctorando en el programa de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Relaciones Públicas de la Universidad Complutense de Madrid, máster en Comunicación de las Organizaciones por la misma universidad. Es consultor de reputación corporativa y gestión de intangibles en la firma de consultoría TrustMaker y formador de argumentación y oratoria en la Universidad Complutense. Su línea de investigación se centra en el desarrollo de sistemas de métricas e indicadores aplicables a la gestión de intangibles corporativos, particularmente en cuanto a la gestión de la confianza entre empresas y stakeholders.

Rafael Barberá González, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Periodismo por la Universidad San Pablo-CEU, licenciado en Periodismo por esta Universidad y licenciado en Derecho por la UCM. Profesor en la Facultad de Ciencias de la Información de la UCM y en la Facultad de Comunicación de la UFV, donde dirige el Máster Universitario en Producción y Realización en Radio y Televisión. Sus líneas de investigación se centran en la comunicación política y la comunicación de crisis. Ha publicado varios artículos científicos sobre estas materias.

References

Andréu, J. (2001). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. Fundación Centro Estudios Andaluces, 10(2), 1-34. https://www.centrodeestudiosandaluces.es/publicaciones/tecnicas-de-analisis-de-contenido-una-revision-actualizada.

AIMC (2020) Marco General de los Medios en España 2020. https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2020/01/marco2020.pdf.

BBC (2020) Coronavirus: Amazon, Sony y otras tecnológicas se retiran del Mobile World Congress por el riesgo que representa el virus. https://www.bbc.com/mundo/noticias-51447009.

Canel, M. J., Benavides, J., Del Río, P. y Echart, N. (2002). El análisis de contenido en los medios de comunicación. En Crespo, I. (Ed.), Las campañas electorales y sus efectos en la decisión de voto. Tirant Lo Blanch, Valencia, pp 103-128.

Cinco Días (2020) Toyota, Airbus y Foxconn fábricas en China; Burberry y Canada Goose alertan sobre beneficios. https://cincodias.elpais.com/cincodias/2020/02/07/companias/1581058112_518700.html

Cinco Días (2020) El virus de Wuhan causa pérdidas de hasta el 8% en los fondos de Bolsa española. https://cincodias.elpais.com/cincodias/2020/02/04/fondos_y_planes/1580845008_651202.html

Expansión (2020) El Ibex disipa las alertas del coronavirus en su asalto a máximos y otras noticias a esta hora. https://www.expansion.com/sociedad/2020/02/12/5e43b3b4e5fdeabc348b4655.html

Expansión (2020) El coronavirus amenaza a la industria tecnológica mundial. https://www.expansion.com/economia-digital/companias/2020/02/06/5e3b03ea468aebfa298b457f.html

Krippendorff, K. (1980) Content análisis: an introduction to its methodology, Sage, Beverly Hills, California.

Prisa Brand Solutions. https://www.prisabs.com/es/info/cinco-dias

Tinto, J. A. (2013). El análisis de contenido como herramienta de utilidad para la realización de una investigación descriptiva. Un ejemplo de aplicación práctica utilizado para conocer las investigaciones realizadas sobre la imagen de marca de España y el efecto país de origen. Provincia, 29, 135-173.

Unidad Editorial. http://www.unidadeditorial.com/publicidad/Prensa/expansion edicionnacional.html

WHO (2020). Expertos y entidades de financiación de todo el mundo establecen prioridades para la investigación de la COVID-19. https://www.who.int/es/news-room/detail/12-02-2020-world-experts-and-funders-set-priorities-for-covid-19-research

Published

2022-01-03

How to Cite

Betancourt Hernández, Alfredo, and Rafael Barberá González. 2022. “Covid in Spain: analysis of the 2020 Mobile Congress in the newspapers ‘Expansión’ and ‘Cinco Días’”. Revista de Comunicación y Salud 12 (January):1-19. https://doi.org/10.35669/rcys.2022.12.e289.

Issue

Section

Communication in times of pandemic