Digital content in the age of TikTok: user perception of the Covid-19 Button in Spain

Authors

  • Juan Pablo Micaletto-Belda Centro Universitario San Isidoro
  • Pablo Martín-Ramallal Centro Universitario San Isidoro
  • Alba Merino-Cajaraville Centro Universitario San Isidoro

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2022.12.e290

Keywords:

Social networks, coronavirus, Covid-19, pandemics, TikTok, digital content, communication, institutional publicity, crisis, accessibility, design

Abstract

Covid-19 has provoked a global health crisis that has had profound social, cultural, economic and communicative implications (Castillo-Esparcia; Fernández-Souto; Puentes-Rivera, 2020). Social networks have proven to be an ideal and fundamental means of communication for transmitting key information on matters of general interest (Cancelo; Gadea, 2013). For this reason, these platforms acquire a determining role in the pandemic. TikTok, one of the emerging networks of the last two years, has introduced, in its mobile version, the Covid-19 button; a tool designed to help its community to protect themselves and others from the coronavirus. The initiative consists of resolving doubts and sharing information with members of the community, based on compliance with health recommendations (frequent hand washing, use of masks, etc.) issued by the Spanish Ministry of Health and the World Health Organization. The purpose of the research is to analyze the public perception of TikTok users about this tool and the resources available in its Spanish version, with the aim of determining how they value these contents, as well as their usefulness. For this purpose, a mixed methodology has been designed, consisting of a quantitative and qualitative analysis, which has materialized through an online survey addressed to a group of prosumers of the platform. The results reflect that these individuals favorably value the digital content shared on TikTok. However, they point out that it would be necessary to improve the design and adaptation of these resources to the platform and the target audience, as expressed in the sources consulted in the article (Marcelino, 2015; De-las-Casas, 2020). Therefore, the investigation reveals that the potential of this communication tool to offer information of general interest about the coronavirus is not being fully exploited. Finally, future lines of research at work are proposed, such as knowing the functionality of similar initiatives in other social networks or analyzing the TikTok messages disseminated by public institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Pablo Micaletto-Belda, Centro Universitario San Isidoro

Profesor y coordinador de curso de los Grados universitarios en Comunicación y Comunicación Digital del Centro Universitario San Isidoro, adscrito a la Universidad Pablo de Olavide.

Pablo Martín-Ramallal , Centro Universitario San Isidoro

Profesor de los Grados universitarios en Comunicación y Comunicación Digital del Centro Universitario San Isidoro, adscrito a la Universidad Pablo de Olavide.

Alba Merino-Cajaraville, Centro Universitario San Isidoro

Profesor de los Grados universitarios en Comunicación y Comunicación Digital del Centro Universitario San Isidoro, adscrito a la Universidad Pablo de Olavide.

References

Aguado-Guadalupe, G. (2018). Las relaciones Prensa-Estado en el reparto de publicidad institucional en España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 993-1005. https://doi.org/10.5209/ESMP.62198

Almansa-Martínez, A., Fonseca-Bogotá, O., Castillo-Esparcia, A. (2013). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 20(40), 127-135. https://doi.org/10.3916/C40-2013-03-03

Bassat, L. (2006). El libro rojo de la publicidad (ideas que mueven montañas). DEBOLSILLO

Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación para administración y economía. Pearson

Branco, A. (15 de junio de 2020). ¿Por qué TikTok tiene tanto éxito? Éstas son las 5 razones. El Español. https://www.elespanol.com/omicrono/software/20200615/tiktok-exito-razones/497201249_0.html

Cancelo, M., Almansa, A. (2013). Estrategias comunicativas en redes sociales. Estudio comparativo entre las universidades de España y México. Historia y comunicación social, 18, 423-435. https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/44339

Cancelo, M., Gadea, G. (2013). Empoderamiento de las redes sociales en las crisis institucionales. Vivat academia, (124), 21-33. https://doi.org/10.15178/va.2013.124.21-33

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza

Castillo-Esparcia, A. (2010). Introducción a las Relaciones Públicas. Instituto de Investigación en Relaciones Públicas.

Castillo-Esparcia, A., Fernández-Souto, A. B., Puentes-Rivera, I. (2020). Comunicación política y Covid-19. Estrategias del Gobierno de España. Profesional de la información, 29( 4), e290419. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.19

Cortés, A. (2009). Publicidad institucional y cultura de paz en los Países Bajos. Revista Latina de Comunicación Social, 12(64), 612-631. http://www.revistalatinacs.org/09/art/849_UMA/50_67_Cortes.html

Cortés, A. (2011). La publicidad institucional en España. Una década en perspectiva. Razón y palabra, 16(75). https://doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-849-612-631

De-las-Casas, J. (17 de diciembre de 2020). Cómo ha cambiado la comunicación entre empresas y consumidores. Expansión. https://www.expansion.com/economia/2020/12/17/5fda76ed468aeb4f638b45ef.html

Echazarreta, B. (2020). Del buenismo al drama en los spots para jóvenes: La campaña perfecta es como un antibiótico. ABC. https://www.abc.es/sociedad/abci-buenismo-drama-spots-para-jovenes-campana-perfecta-como-antibiotico-202011260124_noticia.html?ref=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Eco, U. (2014). Cómo se hace una tesis. Editorial Gedisa

Flores-Vivar, J. M. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 17(33), 73-81. https://doi.org/10.3916/c33-2009-02-007

Gallardo-Vera, L., Micaletto-Belda, J.P. (2018). Hacia una definición de comunicación institucional en situaciones de crisis. Revista Observatório, 4(1), 437-465. https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p437

Galeano, S. (21 de junio 2021). Cómo funciona el algoritmo de TikTok explicado por TikTok. Marketing 4 eCommerce. https://marketing4ecommerce.net/algoritmo-de-tiktok-explicado-tiktok/

Gil, Flores, J., Rodríguez-Goméz, G., García-Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe

Hueso, A., Cascant, M. J. (2012). Metodología y técnicas cuantitativas de investigación. Universitat Politècnica de València

IAB (2020). Estudio de Redes Sociales 2020. https://iabspain.es/presentacion-estudio-redes-sociales-2020/

IAB (2021). Estudio de Redes Sociales 2021. https://iabspain.es/estudio/estudio-de-redes-sociales-2021/

Igartua, J. J., Ortega-Mohedano, F., Arcila-Calderón, C. (2020). Usos de la comunicación en los tiempos del coronavirus. Un estudio transcultural. El profesional de la información (EPI), 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.18

Kotler, P., Armstrong, G. (2013). Fundamentos de marketing. Pearson educación.

Ley 29/2005, de 29 de diciembre, de Publicidad y Comunicación Institucional. Boletín Oficial del Estado. https://www.boe.es/buscar/pdf/2005/BOE-A-2005-21524-consolidado.pdf

Luecke, R. (2005). Gestión de crisis convertirlas en oportunidades. Ediciones Deusto.

Marcelino, G. (2015). Migración de los jóvenes españoles en redes sociales, de Tuenti a Facebook y de Facebook a Instagram. La segunda migración. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 13(2), 48-72. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.821

Martínez, E. (2012). Publicidad Institucional de las Administraciones Públicas: marco jurídico y controversias. Comunicación y Hombre, (8), 50-63. https://portalderevistas.ufv.es/index.php/comunicacionyhombre/article/view/142/141

Martínez, E. (2015). Estado de la cuestión de la Publicidad Institucional en España (2006-2012). Poliantea, 11(21), 105-128. https://doi.org/10.15765/plnt.v11i21.705

Martín-Herrera, I., Micaletto-Belda, J. P. (2021). Opiniones y actitudes de los estudiantes universitarios de Comunicación ante las fake news. Diagnóstico en un ecosistema docente. Comunicación y hombre: revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades, (17), 193-206. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2021.17.661.193-206

Martín-Ramallal, P., & Micaletto-Belda, J. P. (2021). Tiktok, red simbiótica de la generación z para la realidad aumentada y el advergaming inmersivo. Revista de Comunicación, 20(2), 223-242.

Ministerio de Sanidad (2020). El Ministerio de Sanidad estrena cuenta oficial en la red social TikTok. https://www.mscbs.gob.es/gabinete/notasPrensa.do?id=5047

Mohsin, M. (1 de julio de 2021). 10 Estadísticas de Tiktok que debes conocer en 2021. Oberlo. https://www.oberlo.es/blog/estadisticas-tiktok

Monferrer, D. (2013). Fundamentos de marketing. Universitat Jaume I. http://dx.doi.org/10.6035/Sapientia74

Moreno, S. (2020). ¿Son efectivas las campañas agresivas sobre la covid entre los jóvenes? Preguntamos a estudiantes y a expertos. El País, 25 de noviembre. https://verne.elpais.com/verne/2020/11/23/articulo/1606126048_182461.html

Mouzo, J. (2021). El aumento de contagios entre jóvenes acelera la transmisión de la Covid en España. El País. https://elpais.com/sociedad/2021-06-28/el-aumento-de-contagios-entre-jovenes-acelera-la-transmision-de-la-covid-en-espana.html

Olivares-García, F. J., Méndez-Majuelos, I. (2020). Análisis de las principales tendencias aparecidas en TikTok durante el periodo de cuarentena por la COVID-19. Revista Española de Comunicación en Salud, (1) 243-252. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5422

Orihuela-Colliva, J. L. (2008). Internet: la hora de las redes sociales. Nueva Revista de Política, Cultura y Arte, 119, 57-62. https://hdl.handle.net/10171/2962

Orozco, J. A. (2010). Comunicación estratégica para campañas de publicidad social. Pensar la publicidad, 4(2), 169-190. https://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/view/PEPU1010220169A

Ruiz, S., Polo, D. (2012). La realidad aumentada como nuevo concepto de la publicidad online a través de los smartphones. Razón y palabra, (80). 293–307. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/492

Piñuel, J. L. (1997). Teoría de la comunicación y gestión de las organizaciones. Editorial Síntesis, S.A.

Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. SM.

Puromarketing (2019). Demasiados anuncios, muy molestos y poco creativos: por qué cada vez más gente odia la publicidad. 28 de octubre. https://www.puromarketing.com/9/32784/demasiados-anuncios-muy-molestos-poco-creativos-cada-vez-mas-gente-odia-publicidad.html

Selva-Ruiz, D. Martín-Ramallal, P. (2019). Realidad virtual, publicidad y menores de edad: otro reto de la cibersociedad ante las tecnologías inmersivas. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes. 17(1), 83-110. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i1.1234

Sterzer, S. (2020). Impacto del coronavirus en el sistema educativo: ejemplos en el continente asiático. Red Sociales. Revista del Departamento de Ciencias Sociales, 7(2), 64-74. http://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/751

Suarez, F. (2020). Publicidad en tiempos del COVID-19. ¿Cómo empezamos? ¿Cómo seguimos? CIMEC. https://www.cimec.es/publicidad-en-tiempos-del-covid-19-como-empezamos-como-seguimos/

Tamara, N. (2020). TikTok. La aplicación favorita durante el aislamiento. Revista Argentina de Estudios de Juventud (14). 1-9. https://doi.org/10.24215/18524907e044

Valero, C. (2020). La fórmula de la atracción inmediata de TikTok: contenidos en abierto para enganchar y un potente algoritmo para la fidelización. Xataka, https://www.xataka.com/servicios/formula-atraccion-inmediata-tiktok-contenidos-abierto-para-enganchar-potente-algoritmo-para-fidelizacion

Verne (2020). Sanidad llega a TikTok para intentar concienciar a los jóvenes sobre el coronavirus. El País. https://verne.elpais.com/verne/2020/09/09/articulo/1599649765_147985.html

Xifra, J. (2020). Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión del riesgo reputacional en tiempos del Covid-19. El profesional de la información (EPI), 29(2). 1-18. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.20

Published

2022-01-03

How to Cite

Micaletto-Belda, J. P., Martín-Ramallal , P. ., & Merino-Cajaraville, A. . (2022). Digital content in the age of TikTok: user perception of the Covid-19 Button in Spain. Revista De Comunicación Y Salud, 12, 1–23. https://doi.org/10.35669/rcys.2022.12.e290

Issue

Section

New digital competencies in the healthcare sector

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.