Digital content in the age of TikTok: user perception of the Covid-19 Button in Spain
DOI:
https://doi.org/10.35669/rcys.2022.12.e290Keywords:
Social networks, coronavirus, Covid-19, pandemics, TikTok, digital content, communication, institutional publicity, crisis, accessibility, designAbstract
Covid-19 has provoked a global health crisis that has had profound social, cultural, economic and communicative implications (Castillo-Esparcia; Fernández-Souto; Puentes-Rivera, 2020). Social networks have proven to be an ideal and fundamental means of communication for transmitting key information on matters of general interest (Cancelo; Gadea, 2013). For this reason, these platforms acquire a determining role in the pandemic. TikTok, one of the emerging networks of the last two years, has introduced, in its mobile version, the Covid-19 button; a tool designed to help its community to protect themselves and others from the coronavirus. The initiative consists of resolving doubts and sharing information with members of the community, based on compliance with health recommendations (frequent hand washing, use of masks, etc.) issued by the Spanish Ministry of Health and the World Health Organization. The purpose of the research is to analyze the public perception of TikTok users about this tool and the resources available in its Spanish version, with the aim of determining how they value these contents, as well as their usefulness. For this purpose, a mixed methodology has been designed, consisting of a quantitative and qualitative analysis, which has materialized through an online survey addressed to a group of prosumers of the platform. The results reflect that these individuals favorably value the digital content shared on TikTok. However, they point out that it would be necessary to improve the design and adaptation of these resources to the platform and the target audience, as expressed in the sources consulted in the article (Marcelino, 2015; De-las-Casas, 2020). Therefore, the investigation reveals that the potential of this communication tool to offer information of general interest about the coronavirus is not being fully exploited. Finally, future lines of research at work are proposed, such as knowing the functionality of similar initiatives in other social networks or analyzing the TikTok messages disseminated by public institutions.
Downloads
References
Aguado-Guadalupe, G. (2018). Las relaciones Prensa-Estado en el reparto de publicidad institucional en España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 993-1005. https://doi.org/10.5209/ESMP.62198
Almansa-Martínez, A., Fonseca-Bogotá, O., Castillo-Esparcia, A. (2013). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 20(40), 127-135. https://doi.org/10.3916/C40-2013-03-03
Bassat, L. (2006). El libro rojo de la publicidad (ideas que mueven montañas). DEBOLSILLO
Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación para administración y economía. Pearson
Branco, A. (15 de junio de 2020). ¿Por qué TikTok tiene tanto éxito? Éstas son las 5 razones. El Español. https://www.elespanol.com/omicrono/software/20200615/tiktok-exito-razones/497201249_0.html
Cancelo, M., Almansa, A. (2013). Estrategias comunicativas en redes sociales. Estudio comparativo entre las universidades de España y México. Historia y comunicación social, 18, 423-435. https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/44339
Cancelo, M., Gadea, G. (2013). Empoderamiento de las redes sociales en las crisis institucionales. Vivat academia, (124), 21-33. https://doi.org/10.15178/va.2013.124.21-33
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza
Castillo-Esparcia, A. (2010). Introducción a las Relaciones Públicas. Instituto de Investigación en Relaciones Públicas.
Castillo-Esparcia, A., Fernández-Souto, A. B., Puentes-Rivera, I. (2020). Comunicación política y Covid-19. Estrategias del Gobierno de España. Profesional de la información, 29( 4), e290419. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.19
Cortés, A. (2009). Publicidad institucional y cultura de paz en los Países Bajos. Revista Latina de Comunicación Social, 12(64), 612-631. http://www.revistalatinacs.org/09/art/849_UMA/50_67_Cortes.html
Cortés, A. (2011). La publicidad institucional en España. Una década en perspectiva. Razón y palabra, 16(75). https://doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-849-612-631
De-las-Casas, J. (17 de diciembre de 2020). Cómo ha cambiado la comunicación entre empresas y consumidores. Expansión. https://www.expansion.com/economia/2020/12/17/5fda76ed468aeb4f638b45ef.html
Echazarreta, B. (2020). Del buenismo al drama en los spots para jóvenes: La campaña perfecta es como un antibiótico. ABC. https://www.abc.es/sociedad/abci-buenismo-drama-spots-para-jovenes-campana-perfecta-como-antibiotico-202011260124_noticia.html?ref=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Eco, U. (2014). Cómo se hace una tesis. Editorial Gedisa
Flores-Vivar, J. M. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 17(33), 73-81. https://doi.org/10.3916/c33-2009-02-007
Gallardo-Vera, L., Micaletto-Belda, J.P. (2018). Hacia una definición de comunicación institucional en situaciones de crisis. Revista Observatório, 4(1), 437-465. https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p437
Galeano, S. (21 de junio 2021). Cómo funciona el algoritmo de TikTok explicado por TikTok. Marketing 4 eCommerce. https://marketing4ecommerce.net/algoritmo-de-tiktok-explicado-tiktok/
Gil, Flores, J., Rodríguez-Goméz, G., García-Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe
Hueso, A., Cascant, M. J. (2012). Metodología y técnicas cuantitativas de investigación. Universitat Politècnica de València
IAB (2020). Estudio de Redes Sociales 2020. https://iabspain.es/presentacion-estudio-redes-sociales-2020/
IAB (2021). Estudio de Redes Sociales 2021. https://iabspain.es/estudio/estudio-de-redes-sociales-2021/
Igartua, J. J., Ortega-Mohedano, F., Arcila-Calderón, C. (2020). Usos de la comunicación en los tiempos del coronavirus. Un estudio transcultural. El profesional de la información (EPI), 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.18
Kotler, P., Armstrong, G. (2013). Fundamentos de marketing. Pearson educación.
Ley 29/2005, de 29 de diciembre, de Publicidad y Comunicación Institucional. Boletín Oficial del Estado. https://www.boe.es/buscar/pdf/2005/BOE-A-2005-21524-consolidado.pdf
Luecke, R. (2005). Gestión de crisis convertirlas en oportunidades. Ediciones Deusto.
Marcelino, G. (2015). Migración de los jóvenes españoles en redes sociales, de Tuenti a Facebook y de Facebook a Instagram. La segunda migración. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 13(2), 48-72. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.821
Martínez, E. (2012). Publicidad Institucional de las Administraciones Públicas: marco jurídico y controversias. Comunicación y Hombre, (8), 50-63. https://portalderevistas.ufv.es/index.php/comunicacionyhombre/article/view/142/141
Martínez, E. (2015). Estado de la cuestión de la Publicidad Institucional en España (2006-2012). Poliantea, 11(21), 105-128. https://doi.org/10.15765/plnt.v11i21.705
Martín-Herrera, I., Micaletto-Belda, J. P. (2021). Opiniones y actitudes de los estudiantes universitarios de Comunicación ante las fake news. Diagnóstico en un ecosistema docente. Comunicación y hombre: revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades, (17), 193-206. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2021.17.661.193-206
Martín-Ramallal, P., & Micaletto-Belda, J. P. (2021). Tiktok, red simbiótica de la generación z para la realidad aumentada y el advergaming inmersivo. Revista de Comunicación, 20(2), 223-242.
Ministerio de Sanidad (2020). El Ministerio de Sanidad estrena cuenta oficial en la red social TikTok. https://www.mscbs.gob.es/gabinete/notasPrensa.do?id=5047
Mohsin, M. (1 de julio de 2021). 10 Estadísticas de Tiktok que debes conocer en 2021. Oberlo. https://www.oberlo.es/blog/estadisticas-tiktok
Monferrer, D. (2013). Fundamentos de marketing. Universitat Jaume I. http://dx.doi.org/10.6035/Sapientia74
Moreno, S. (2020). ¿Son efectivas las campañas agresivas sobre la covid entre los jóvenes? Preguntamos a estudiantes y a expertos. El País, 25 de noviembre. https://verne.elpais.com/verne/2020/11/23/articulo/1606126048_182461.html
Mouzo, J. (2021). El aumento de contagios entre jóvenes acelera la transmisión de la Covid en España. El País. https://elpais.com/sociedad/2021-06-28/el-aumento-de-contagios-entre-jovenes-acelera-la-transmision-de-la-covid-en-espana.html
Olivares-García, F. J., Méndez-Majuelos, I. (2020). Análisis de las principales tendencias aparecidas en TikTok durante el periodo de cuarentena por la COVID-19. Revista Española de Comunicación en Salud, (1) 243-252. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5422
Orihuela-Colliva, J. L. (2008). Internet: la hora de las redes sociales. Nueva Revista de Política, Cultura y Arte, 119, 57-62. https://hdl.handle.net/10171/2962
Orozco, J. A. (2010). Comunicación estratégica para campañas de publicidad social. Pensar la publicidad, 4(2), 169-190. https://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/view/PEPU1010220169A
Ruiz, S., Polo, D. (2012). La realidad aumentada como nuevo concepto de la publicidad online a través de los smartphones. Razón y palabra, (80). 293–307. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/492
Piñuel, J. L. (1997). Teoría de la comunicación y gestión de las organizaciones. Editorial Síntesis, S.A.
Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. SM.
Puromarketing (2019). Demasiados anuncios, muy molestos y poco creativos: por qué cada vez más gente odia la publicidad. 28 de octubre. https://www.puromarketing.com/9/32784/demasiados-anuncios-muy-molestos-poco-creativos-cada-vez-mas-gente-odia-publicidad.html
Selva-Ruiz, D. Martín-Ramallal, P. (2019). Realidad virtual, publicidad y menores de edad: otro reto de la cibersociedad ante las tecnologías inmersivas. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes. 17(1), 83-110. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i1.1234
Sterzer, S. (2020). Impacto del coronavirus en el sistema educativo: ejemplos en el continente asiático. Red Sociales. Revista del Departamento de Ciencias Sociales, 7(2), 64-74. http://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/751
Suarez, F. (2020). Publicidad en tiempos del COVID-19. ¿Cómo empezamos? ¿Cómo seguimos? CIMEC. https://www.cimec.es/publicidad-en-tiempos-del-covid-19-como-empezamos-como-seguimos/
Tamara, N. (2020). TikTok. La aplicación favorita durante el aislamiento. Revista Argentina de Estudios de Juventud (14). 1-9. https://doi.org/10.24215/18524907e044
Valero, C. (2020). La fórmula de la atracción inmediata de TikTok: contenidos en abierto para enganchar y un potente algoritmo para la fidelización. Xataka, https://www.xataka.com/servicios/formula-atraccion-inmediata-tiktok-contenidos-abierto-para-enganchar-potente-algoritmo-para-fidelizacion
Verne (2020). Sanidad llega a TikTok para intentar concienciar a los jóvenes sobre el coronavirus. El País. https://verne.elpais.com/verne/2020/09/09/articulo/1599649765_147985.html
Xifra, J. (2020). Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión del riesgo reputacional en tiempos del Covid-19. El profesional de la información (EPI), 29(2). 1-18. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.20
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Comunicación y Salud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Disclaimer: As of 2023, RCyS is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Articles from 2011 to 2022 are under a Creative Commons CC BY 4.0 License that allows copying and redistributing the material in any medium or format, remixing, transforming and building upon the material for any purpose, including commercial.
We also inform that RCyS is adhered to the Declaration of Berlin.