Technicality versus participatory construction, reflections from a health communication strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e309

Keywords:

Español

Abstract

Health communication strategies are regularly based on technical models proposed by international organizations such as the World Health Organization (WHO), the Pan American Health Organization (PAHO), the Centers for Disease Control (CDC), among others. These strategies are developed under a reproducible model in order to be adjusted in the different countries, cities and communities where they will be applied. However, the local experience of learning through the construction of a health communication strategy to prevent respiratory diseases leaves many reflections on technical versus participatory constructions.

The story of Paco HerrE.R.A, is a health communication strategy for the prevention and promotion of acute respiratory disease that began as a technical task of a student based on the guidelines of world organizations; however, the immersion of the researchers in the community derived the conception of the development of technical strategies to a participatory methodological construction that achieved unexpected results in the community. This reflection invites professionals to consider health education from qualitative participatory approaches in which knowledge is built in interaction with communities.

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Author Biographies

Español Español, Español

Terapeuta Respiratorio, Magister en Salud Pública y Desarrollo Social, Coordinador de Investigaciones de la Unidad Cardio-pulmonar en la Universidad Manuela Beltrán. Cantautor e investigador colombiano interesado por dar respuesta a las problemáticas sociales en salud, aportando  a la transformación social. Participante activo en múltiples eventos de salud en comunidades, hospitales e instituciones implantando el sello de vencer las barreras de la comunicación a través de la educación, la innovación, la música y las nuevas tecnologías. Líder-Investigador Grupo Cardiorrespiratorio, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Manuela Beltrán, Bogotá Colombia.

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0003-0992-7112

Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?hl=es&authuser=3&user=kYCc74oAAAAJ

Español Español, Fundación Universitaria del Área Andina

Docente e investigadora con amplia experiencia en formación y acción en el campo de la Salud Pública, formulación e implementación de políticas públicas. Interés y práctica investigativa en torno a temas como: Discapacidad, desde el abordaje de la alteridad y la diferencia, construcción social del territorio y la relación entre arte, humanidades y salud. Formación como Enfermera, especialista en epidemiología, Magíster en Desarrollo Educativo y Social, y Doctora en Salud Pública. Con investigaciones y publicaciones a nivel nacional e internacional, compañera de vida, madre y tejedora. Investigadora Grupo Salud Pública y Desarrollo Social. Facultad de Ciencias de la Salud y del Deporte, Fundación Universitaria del Área Andina, Bogotá, Colombia.

Orcid ID:  https://orcid.org/0000-0002-6667-5874

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Published

2023-01-02

How to Cite

Español, E., & Español, E. (2023). Technicality versus participatory construction, reflections from a health communication strategy. Revista De Comunicación Y Salud, 13, 16–36. https://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e309

Issue

Section

Communication and Technicity in times of pandemic

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