Technicality versus participatory construction, reflections from a health communication strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e309

Keywords:

Español

Abstract

Health communication strategies are regularly based on technical models proposed by international organizations such as the World Health Organization (WHO), the Pan American Health Organization (PAHO), the Centers for Disease Control (CDC), among others. These strategies are developed under a reproducible model in order to be adjusted in the different countries, cities and communities where they will be applied. However, the local experience of learning through the construction of a health communication strategy to prevent respiratory diseases leaves many reflections on technical versus participatory constructions.

The story of Paco HerrE.R.A, is a health communication strategy for the prevention and promotion of acute respiratory disease that began as a technical task of a student based on the guidelines of world organizations; however, the immersion of the researchers in the community derived the conception of the development of technical strategies to a participatory methodological construction that achieved unexpected results in the community. This reflection invites professionals to consider health education from qualitative participatory approaches in which knowledge is built in interaction with communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Español Español, Español

Terapeuta Respiratorio, Magister en Salud Pública y Desarrollo Social, Coordinador de Investigaciones de la Unidad Cardio-pulmonar en la Universidad Manuela Beltrán. Cantautor e investigador colombiano interesado por dar respuesta a las problemáticas sociales en salud, aportando  a la transformación social. Participante activo en múltiples eventos de salud en comunidades, hospitales e instituciones implantando el sello de vencer las barreras de la comunicación a través de la educación, la innovación, la música y las nuevas tecnologías. Líder-Investigador Grupo Cardiorrespiratorio, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Manuela Beltrán, Bogotá Colombia.

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0003-0992-7112

Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?hl=es&authuser=3&user=kYCc74oAAAAJ

Español Español, Fundación Universitaria del Área Andina

Docente e investigadora con amplia experiencia en formación y acción en el campo de la Salud Pública, formulación e implementación de políticas públicas. Interés y práctica investigativa en torno a temas como: Discapacidad, desde el abordaje de la alteridad y la diferencia, construcción social del territorio y la relación entre arte, humanidades y salud. Formación como Enfermera, especialista en epidemiología, Magíster en Desarrollo Educativo y Social, y Doctora en Salud Pública. Con investigaciones y publicaciones a nivel nacional e internacional, compañera de vida, madre y tejedora. Investigadora Grupo Salud Pública y Desarrollo Social. Facultad de Ciencias de la Salud y del Deporte, Fundación Universitaria del Área Andina, Bogotá, Colombia.

Orcid ID:  https://orcid.org/0000-0002-6667-5874

Google Scholar: https://scholar.google.es/citations?user=BXjZigMAAAAJ&hl=es

 

References

Bandura, A. (1987). Aprendizaje cognoscitivo social. Teoría del Aprendizaje Social, 102-140.

Barcaz Hechavarría, E. (2022). Estrategia de comunicación social para la atención primaria de salud en la provincia Las Tunas. Educ. med. super, 16(1), 19-36.

Barengo, N., Tuomilehto, J., Nissinen, A., & Puska, P. (2011). Estrategias de comunicación en la mejora de los factores de riesgo cardiovascular y enfermedades cardiovasculares en el Proyecto Karelia del Norte. Revista de Comunicación y Salud: RCyS, 1(1), 42-51. DOI: https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2011.1(1).45-54

Bastos Libia, Rizzolatti, G., & Fadiga, L. (2016). Breves consideraciones sobre la importancia de la Experiencia. Vicaria.

Bechini, A., Bonanni, P., Lauri, S., Tiscione, E., Levi, M., Prato, R., Fortunato, F., Martinelli, D., Gasparini, R., Panatto, D., Amicizia, D., Coppola, R. C., Pellizzari, B., Tabacchi, G., Costantino, C., Vitale, F., Iannazzo, S., & Boccalini, S. (2017). Strategies and actions of multi-purpose health communication on vaccine preventable infectious diseases in order to increase vaccination coverage in the population: The ESCULAPIO project. Human Vaccines and Immunotherapeutics, 13(2), 369-375. https://doi.org/10.1080/21645515.2017.1268008 DOI: https://doi.org/10.1080/21645515.2017.1268008

Beltrán-Salmón, L. R. (2010). Comunicación para la salud del pueblo. Estudios Sobre Las Culturas Contemporáneas, 16(31), 17-65.

Cabra, N. (2008). Las voces de la organización. Signo y Pensamiento, 27(52), 165-177.

Cabrera, G. A. (2000). El modelo transteórico del comportamiento en salud. Rev. Fac. Nac. Salud Pública, 18(2), 129-138.

Carvajal, R., Mosquera, J., & Carrasquilla, G. (2010). The world of malaria: A health educational experience in the Colombian Pacific coast. Colombia Medica, 41(3), 240-247. DOI: https://doi.org/10.25100/cm.v41i3.710

CDC. (2019). Comunicación en salud. https://www.cdc.gov/healthcommunication/healthbasics/whatishc.html

dos Santos, L. D. M., Oliveira, E. M., Crepaldi, M. A., & da Ros, M. A. (2010). Actions of health group coordinators within the teaching/care network. Revista de Saúde Pública, 44(1), 177-184. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20140342 DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102010000100019

Fancourt, D., & Finn, S. (2019). WHO Health Evidence Synthesis Report- Cultural Contexts of Health: The role of the arts in improving health and well-being in the WHO European Region. https://bit.ly/3TEHQnk

García, J., Owen, E., & Florez, L.(1976). Genetic engineering concepts may not be workable. Ob. Gyn. News, 11(24), 4–5.

González Blasco, P., Moreto, G., Janaudis, M. A., & Benedetto, M. A. De. (2013). Educar las emociones para promover la formación ética. Persona y Bioética, 1, 28-48. DOI: https://doi.org/10.5294/pebi.2013.17.1.2

González-Díaz, C. (2015). La comunicación en salud como premisa fundamental. In Revista cubana de Higiene y Epidemiología, 53(1561–3003), 11. http://www.revepidemiologia.sld.cu/index.php/hie/article/view/40/18

Gumucio-Dagron, A. (2010). Cuando el doctor no sabe. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. Época, II, 67-93.

Gumucio- Dagron, A. (2011). Comunicación para el cambio social : clave del desarrollo participativo. Signo y Pensamiento, xxx(37). https://www.redalyc.org/pdf/860/86020038002.pdf

HSB NOTICIAS. (2019). Con historia de Paco HerrE.R.A. nació la prevención de enfermedades respiratorias agudas. HSB Noticias. https://bit.ly/3cJfxnk

Lan, G., Porr, C., Parsons, K., Allison, J., & Donovan, C. (2017). Challenges in Self-Management of Type 2 Diabetes Mellitus (T2Dm) in a Rural Communit Y of Eastern Canada. Perspectives: The Journal of the Gerontological Nursing Association, 39(3), 6-15. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=rzh&AN=129270259&site=ehost-live

Machado, D. M., Göttems, L. B. D., & Pires, M. R. G. M. (2013). Aprendizagem em saúde mental por meio da produção videográfica: relato de experiência TT. Contexto Enferm, 22(4), 1205-1213. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&amp%0Apid=S0104-07072013000400040 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072013000400040

Matos M. R., Meneguetti L. C. y Gomes A. L. Z. (2009). Uma experiência em comunicação e saúde. Interface Commun Heal Educ, 13(31), 437-47. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832009000400016

Ministerio de Salud de Colombia. (2018). Estrategias de información , educación y comunicación en salud, incluyente y Oficina de Promoción Social. Minsalud, 22. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/PS/documento-estrategias-de-iec.pdf

Morales-Hernández, L. A., & Urrego-Mendoza, Z. C. (2017). Health, mental health, music and music therapy in a Colombian indigenous community from Cota, 2012-2014. Revista de La Facultad de Medicina, 65(3), 461-465. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n3.56413 DOI: https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n3.56413

Nunes, E. D. (2014). Paradigmas de la salud colectiva: Breve reflexión. Salud Colectiva, 10(1), 57-65. https://doi.org/10.18294/sc.2014.208 DOI: https://doi.org/10.18294/sc.2014.208

OMS, O. mundial de la salud. (2012). La prevención de la violencia: Evaluación de los resultados de programas de educación para padres. עלון הנוטע, 66, 37-39. https://bit.ly/3B64qOy

Páez, C. (2017). Canción oficial-La Historia de Paco HerrERA- #cantandosalvamosvidas. [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=-OAVTodJTeE

Páez, C. (2018). Intervención educativa a través de la estrategia de comunicación en salud para manejo de la enfermedad respiratoria aguda. Documentos de Trabajo Areandina. https://doi.org/10.33132/26654644.1380 DOI: https://doi.org/10.33132/26654644.1380

Páez, C., Rodríguez, R., & Areandina. (2017a). La Historia de Paco HerrERA. https://lahistoriadepacohe.wixsite.com/lahistoriadepacoherr

Páez, C., Rodríguez, R., & Areandina. (2017b). Prevención y manejo en casa de la enfermedad respiratoria aguda.

Páez, C., & Rodríguez, R. (2018). Experimento social- Niño en peligro de muerte.

Plá, S. (2022). Investigar la educación desde la Educación.

PNUD. (2015). Objetivos de desarrollo sostenible. https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html

Ríos, I. (2010). Comunicación en salud: conceptos y modelos teóricos. Perspectivas de la Comunicación, 4(1,2011), 123-140.

Ríos, I. (2011). Comunicación en salud: Conceptos y modelos teoricos. Perspectivas de La Comunicación, 4(1), 123-140.

Rodríguez M. F., Santos Q. C., Talani O. J., & Tovar R., M. F. (2015). Prácticas y creencias culturales acerca del cuidado de niños menores de un año en un grupo de madres de Chocontá, Colombia. Revista Colombiana de Enfermería, 9(9), 77. https://doi.org/10.18270/rce.v9i9.567 DOI: https://doi.org/10.18270/rce.v9i9.567

San Pedro, E., & Gil, J. (2003). El Modelo de Creencias de Salud: Revisión Teórica, Consideración Crítica y Propuesta Alternativa. I: Hacia un Análisis Funcional de las Creencias en Salud. Nternational Journal of Psychology and Psychological Therapy, 3(1), 91-109. https://doi.org/10.2497/jjspm.38.516 DOI: https://doi.org/10.2497/jjspm.38.516

Sebasti, J., & Sanin, G. (2015). Teoría de la música. Musica, 1(3), 25. https://www.teoria.com/articulos/guevara-sanin/guevara_sanin-teoria_de_la_musica.pdf

Shegog, R., Craig Rushing, S., Gorman, G., Jessen, C., Torres, J., Lane, T. L., Gaston, A., Revels, T. K., Williamson, J., Peskin, M. F., D’Cruz, J., Tortolero, S., & Markham, C. M. (2017). NATIVE-It’s Your Game: Adapting a Technology-Based Sexual Health Curriculum for American Indian and Alaska Native youth. Journal of Primary Prevention, 38(1-2), 27-48. https://doi.org/10.1007/s10935-016-0440-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s10935-016-0440-9

U.S. Department of Health and Human Services. (2010). Healthy People 2010. https://bit.ly/3q771S2

Urrutia, M. T., Beoriza, P., & Araya, A. (2016). Barreras en la comunicación percibidas por un grupo de mujeres histerectomizadas: Un desafío para entregar una educación apropiada. Revista Chilena de Obstetricia y Ginecología, 81(3), 218-222. https://doi.org/10.4067/S0717-75262016000300008 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-75262016000300008

USAID, & UNICEF. (2017). Guía Rápida para Adaptar el Marco de Comunicación Estratégica para la Prevención del Zika. www.healthcommcapacity.org

Published

2023-01-02

How to Cite

Español, Español, and Español Español. 2023. “Technicality versus participatory construction, reflections from a health communication strategy”. Revista de Comunicación y Salud 13 (January):16-36. https://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e309.

Issue

Section

Communication and Technicity in times of pandemic