Advertising communication strategies for cancer treatment and prevention

Spanish case

Authors

  • Gloria Jiménez-Marín Universidad de Sevilla
  • Nuria Sánchez-Gey Valenzuela Universidad Pablo de Olavide

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e310

Keywords:

Cancer, communication, emotional, strategy, persuasion, advertising, social., Cancer, Communication, Emotional, Strategy, Persuasion, Advertising, Social

Abstract

Many brands make use of emotional advertising to address their target audience. This method has become an efficient way to conquer the minds of consumers in the face of the current information saturation, but also because it allows them to show situations from everyday life with which people can identify and thus establish a deeper relationship.

This study analyses the impact and effectiveness of cancer disease advertisements on the Spanish public when they make use of different emotional advertising strategies. To this end, a bibliographical review of the evolution of advertising since its beginnings has been carried out and a discourse analysis of a series of spots from Spanish organisations fighting against cancer has been applied. Finally, the semi-structured qualitative interview technique was used. The results point to a greater effectiveness in those who have had a closer relationship with the disease, as well as the need for a more realistic and informative content for the study population. The conclusions are that there is a possibility of empathising with the recipients when rational and emotional strategies are combined in the messages.

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Author Biographies

Gloria Jiménez-Marín, Universidad de Sevilla

Doctora en Comunicación, Licenciada en Periodismo y Licenciada en Publicidad y RR.PP. por la Universidad de Sevilla, es Profesora Titular de Universidad en la Facultad de Comunicación de la misma universidad, además de colaboradora en la Universitat Oberta de Catalunya. Ha sido profesora en la Universidad de Cádiz, en la Universidad de Huelva y en la University of Wales. Asimismo, ha sido profesora invitada en la University of California Berkeley, en la Universidade da Madeira o en la Glasgow Caledonian University, entre otras. Es autora de varios libros sobre comunicación y de más de 35 artículos científicos. Es directora de la revista científica internacional IROCAMM – International Review Of Communication And Marketing Mix Es miembro de La Academia de la Publicidad y de la Asociación Española de Comunicación Sanitaria y directora del Grupo de Investigación SEJ-624 International Research Of Communication And Marketing Mix

Nuria Sánchez-Gey Valenzuela, Universidad Pablo de Olavide

Periodista, Doctora en Comunicación y Licenciada en Periodismo, ha trabajado durante más de quince años en medios de comunicación locales, autonómicos y nacionales, en prensa, radio y televisión, aunque se ha especializado en este último. También ha impartido clases en la Escuela de Reporteros de Andalucía y ha sido docente en el Aula de la Experiencia de la Universidad de Sevilla. Su tesis doctoral es un análisis del sector audiovisual y la televisión pública, realizada desde el enfoque estructural de la Economía Política de la Información, que su campo de investigación. Asimismo, forma parte del equipo de investigación de Estructura de la Información dirigido por el catedrático Ramón Reig de la Universidad de Sevilla.

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Published

2023-01-02

How to Cite

Jiménez-Marín, G., & Sánchez-Gey Valenzuela, N. (2023). Advertising communication strategies for cancer treatment and prevention: Spanish case. Revista De Comunicación Y Salud, 13, 42–62. https://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e310

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