Analysis of the Campaign Against Congenital Syphilis 'Vamos Cuidar Agora' in Brazil from the acceptability indicator perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e314

Keywords:

congenital syphilis, health campaign, communication and health, instagram, social media, advertising and acceptability

Abstract

Syphilis is a sexually transmitted infection that can also be transmitted vertically, i.e. from mother to child during pregnancy. According to data from the Brazilian Epidemiological Bulletin (2021), the detection rate of syphilis in pregnant women is 61,441 cases and 22,065 cases of congenital syphilis. In this sense, although the Ministry of Health promotes surveillance, prevention and infection control actions, recommending pregnant women to take the rapid syphilis test during prenatal care, the rate of infected pregnant women and babies is still considered quite high. Considering this scenario, we propose a study that aims to qualitatively analyse the Campaign to Fight Congenital Syphilis "Vamos Cuidar Agora" broadcast from October to December 2021 on Instagram. To this end, the analysis will be carried out in the dimension of the acceptability indicator in order to evaluate the campaign in terms of images, content, tone and relevance of the pieces published. From the analysis of the empirical corpus 21 messages published between videos, images and various content formats - it is possible to identify which formats are more relevant to work on important public health issues, as well as to expand the knowledge of the target audience about congenital syphilis and its forms of transmission, diagnosis and prevention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Claudia Costa Araujo, Universidad Complutense de Madrid

Estudiante de doctorado vinculada al Programa de Postgrado en Estudios de Medios, en la línea de Prácticas Sociales (PPgEM/UFRN), y al Doctorado en Comunicación Audiovisual, Publicidad y Relaciones Públicas de la Universidad Complutense de Madrid (Cotutela). Maestría del Programa de Postgrado en Ingeniería de Producción - UFRN (2018). Licenciatura en Comunicación Social con especialización en Publicidad y Propaganda (UFRN). Miembro del Grupo de Investigación Pragmática de la Comunicación y los Medios (Pragma/UFRN/CNPq). Es investigadora del proyecto de innovación Investigación Aplicada para la Integración Inteligente Orientada al Fortalecimiento de las Redes Asistenciales para la Respuesta Rápida a la Sífilis (LAIS/SEDIS/NESC/UFRN/OPAS/MS 2018-2022).

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0002-5128-6040

Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=yJB2f1kAAAAJ&hl=pt-BR

ResearchID: https://publons.com/researcher/4070629/ana-claudia-costa/

Research Gate: https://www.researchgate.net/profile/Ana-Claudia-Costa

Maria del Mar Marcos Molano, Universidad Complutense de Madrid

Profesora de la Universidad Complutense de Madrid (Facultad CC. de la Información) donde imparte clases de Narrativa Audiovisual y Dirección de Actores. Ha impartido seminarios sobre el análisis de la imagen fotográfica y cinematográfica en cursos y conferencias nacionales e internacionales. En 2007 incorporó el estudio de las tecnologías a su investigación estudiando los videojuegos desde los ámbitos de la narrativa, la retórica, la puesta en escena y la conexión con el usuario, publicando diferentes artículos sobre videojuegos, narrativa y educación. En la actualidad, es directora del Centro CREAV de Apoyo a la Investigación de Contenidos Audiovisuales y Digitales para la Docencia y la Investigación, donde desarrolla su proyecto de investigación sobre Divulgación de la Ciencia y la Tecnología.

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0002-8738-9244

Google Scholar: https://scholar.google.es/citations?user=f5koMb0AAAAJ&hl=es  

ResearchID: https://publons.com/researcher/3150933/mar-marcos/

Juciano Sousa Lacerda, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Profesor titular del Doctorado en Estudios de Medios de la Universidad Federal de Río Grande del Norte (UFRN), Brasil (2009-actualidad). Doctorado en Ciencias de la Comunicación en UNISINOS- Brasil (2004-08). Profesor visitante en la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB) con una beca de la Agencia Capes-Brasil (Programa de Estancias Senior en el Extranjero 2017-18). Investigador y becario del Laboratorio de Innovación Tecnológica en Salud (LAIS/UFRN). Investiga los procesos de comunicación ciudadana y su relación con la publicidad y la salud pública. Ha publicado y coordinado siete libros y publicado más de 100 textos en revistas científicas y capítulos de libros, y conferencias científicas. Ha impartido cursos y conferencias como profesor invitado en universidades de Brasil y España.

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0002-0876-377X

Google Scholar: https://scholar.google.com.br/citations?user=3SfvtwIAAAAJ&hl=pt-BR

ResearcherID: https://publons.com/researcher/ABA-8541-2020/

Research gate: https://www.researchgate.net/profile/Juciano-Lacerda

 

References

Andrasik, P. M., Clad, R., Bove, J., Tsegaselassie, S. y Morris, M. (2015). A Preliminary Evaluation of a Community-Based Campaign to Increase Awareness of Concurrency and HIV Transmission in African American and African-Born Communities. AIDS and Behavior, 19(10), 1782-1791. https://doi.org/10.1007/s10461-015-1017-y

French, R. S., Bonell, C., Wellings, K. y Weatherburn, P. (2014). An exploratory review of HIV prevention mass media campaigns targeting men who have sex with men. BMC Public Health, 14(1), 1-17. https://doi.org/10.1186/1471-2458-14-616

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. Atlas.

Huhman, M., Potter, L. D., Nolin, M. J., & Judkins, D. R. (2009). Evaluation of the VERBTM Campaign: Challenges and Solutions. Communication Methods and Measures, 3(1-2), 47-60. https://doi.org/10.1080/19312450902809680

Instagram (2020). Apresentamos o recurso Reels do Instagram. About Instagram. https://bit.ly/3uPkxNs

Ministério da Saúde do Brasil. (2021). Boletim epidemiológico – Sífilis. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de DST, Aids e Hepatites. Virais. Ministério da Saúde.

Noar, S. M. (2012). An Audience-Channel-Message-Evaluation (ACME) Framework for Health Communication Campaigns. Health Promotion Practice, 13(4), 481-488. https://doi.org/10.1177/1524839910386901

Olejniczak, A., & Tomorad, D. (2015). Selected indicators for evaluating the effectiveness of marketing communication. Marketing of Scientific and Research Organizations, 16(2), 19-32. https://doi.org/10.14611/minib.16.02.2015.09

Snyder, L. B., Hamilton, M. A., y Huedo-Medina, T. (2009). Does Evaluation Design Impact Communication Campaign Effect Size? A Meta-Analysis. Communication Methods and Measures, 3(1-2), 84-104. https://doi.org/10.1080/19312450902809722

Verón, E. (2005). A publicidade ou os mistérios da recepção. In Veron, E. Fragmentos de um tecido. UNISINOS.

Wakefield, M., Loken, B. y Hornik, R. C. (2017). Use of mass media campaigns to change health behaviour. International Seminar FGM/C: From Medicine to Critical Anthropology, 24(8), 1-113. https://doi.org/10.1016/S0140-6736

World Health Organization (2016). Global health sector strategy on sexually transmitted infections 2016-2021. Toward ending STIs. https://apps.who.int/iris/handle/10665/246296

Yin, R. K. (2001). Estudo de caso: planejamento e métodos. Bookman.

Published

2023-01-02

How to Cite

Costa Araujo, Ana Claudia, Maria del Mar Marcos Molano, and Juciano Sousa Lacerda. 2023. “Analysis of the Campaign Against Congenital Syphilis ’Vamos Cuidar Agora’ in Brazil from the acceptability indicator perspective”. Revista de Comunicación y Salud 13 (January):63-74. https://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e314.

Issue

Section

Research article