The Chatbot Applied to Health. A Bibliometric Review
DOI:
https://doi.org/10.35669/rcys.2025.15.e355Keywords:
Chatbot, Health, treatment, medical education, technologyAbstract
Introduction: The use of chatbots in healthcare is an emerging area of growing interest, and a comprehensive characterization of the state of knowledge regarding their applications in this field was needed. Methodology: A qualitative bibliometric review of 50 indexed articles published between 2018 and 2023 was conducted, sourced from specialized databases. The articles were classified based on objectives, methodologies, conclusions, and areas of application. Results: Most of the studies focused on mental health, particularly in supporting and treating disorders, as well as in medical education. Descriptive, experimental, and quantitative designs predominated, with a strong focus on rigorously evaluating the effectiveness of chatbots. Discussion: Chatbots have shown benefits in areas such as mental health, medical education, and other specific applications. However, there is a need for further high-quality research to assess their effectiveness in healthcare contexts before widespread implementation. Conclusions: While initial results are promising, there is a need to deepen the scientific foundation of chatbot applications in healthcare, to better characterize their scope and limitations, which will help guide future studies on this emerging technology.
Downloads
References
Abd-Alrazaq, A. A., Alajlani, M., Alalwan, A. A., Bewick, B. M., Gardner, P. y Househ, M. (2019). An overview of the features of chatbots in mental health: A scoping review. International Journal of Medical Informatics, 132, 103978. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2019.103978 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2019.103978
Álvarez, F. R., Osorio, R. C., Moreno, L. M. L., Páramo, D. K. D. y Vesga, A. J. M. (2022). Bots conversacionales en telepsicología: aplicación práctica para la evaluación del dolor oncológico pediátrico. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería. DOI: https://doi.org/10.26507/paper.2487
Arias, F. J. T., Baque, J. J. P., Piloso, H. J. L. y Quiroz, V. R. B. (2022). Importancia de los chatbot en contribución a la salud en el año 2020 por la pandemia en Jipijapa. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(3), 150-159. https://bit.ly/3Vvv3WS DOI: https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n3.2022.443
Arias-Navarrete, A. S., Palacios-Pacheco, X. I. y Villegas-Ch, W. (2020). Integración de un chatbot a un LMS como asistente para la gestión del aprendizaje. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E32), 164-175. https://bit.ly/4gqGGGC
Arrabales, R. (2020). Perla: un Agente Conversacional para la Detección de Depresión en Ecosistemas Digitales. Diseño, Implemen-tación y Validación. arXiv preprint arXiv, 2008.12875.https://bit.ly/3ZL0X4k
Auqui, J. A. O. (2021). Chatbot del proceso de aprendizaje universitario: una revisión sistemática. Revista de Investigación Científica y Tecnológica Alpha Centauri, 2(2), 29-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8092584 DOI: https://doi.org/10.47422/ac.v2i2.33
Ávila-Tomás, J. F., Espinosa, E. O., Lorenzo, C. M., Suberviola, F. J. M., Pardo, B. M., Serrano, M. E. S. y Güeto-Rubio, M. V. (2020). Dejal@ Bot: Un chatbot aplicable en el tratamiento de la deshabituación tabáquica. Revista de Investigación y Educación en Ciencias de la Salud (RIECS), 5(1), 33-41. https://doi.org/10.37536/RIECS.2020.5.1.196 DOI: https://doi.org/10.37536/RIECS.2020.5.1.196
Bacilio Ruiz, A. (2021). Evaluación del uso de un Chatbot para el seguimiento en un ensayo clínico de profilaxis frente al COVID-19 en personal de salud.
Barajas Castro, F. A. y Arias Pinto, A. F. (2021). Aplicación móvil para la detección de trastornos mentales.
Bermejo-Sánchez, F. R., Peña-Ayudante, W. R. y Espinoza-Portilla, E. (2020). Depresión perinatal en tiempos del COVID-19: rol de las redes sociales en Internet. Acta médica peruana, 37(1), 88-93. https://doi.org/10.35663/amp.2020.371.913 DOI: https://doi.org/10.35663/amp.2020.371.913
Calvaresi, D., Calbimonte, J. P., Dubosson, F., Najjar, A. y Schumacher, M. (2019, October). Social network chatbots for smoking cessation: agent and multi-agent frameworks. En IEEE/WIC/ACM International Conference on Web Intelligence (WI) (pp. 286-292). IEEE. https://doi.org/10.1145/3350546.3352532 DOI: https://doi.org/10.1145/3350546.3352532
Camelo Ariza, C. A., Corcho Carranza, R. A., Juliao Colina, R. H. y Maldonado González, P. A. (2019). Sistema móvil de acompañamiento para pacientes con diabetes tipo 2 usando un sistema de reputación bayesiano. http://hdl.handle.net/10584/8768
Cameron, G., Cameron, D., Megaw, G., Bond, R. R., Mulvenna, M., O'Neill, S., Armour, C. y McTear, M. (2018). Best practices for designing chatbots in mental healthcare: A case study on iHelpr. En R. Bond, M. Mulvenna, J. Wallace y M. Black (Eds.), Proceedings of the 32nd International BCS Human Computer Interaction Conference (HCI-2018). BCS Learning & Development Ltd. https://doi.org/10.14236/ewic/HCI2018.129 DOI: https://doi.org/10.14236/ewic/HCI2018.129
Castillo Robles, A. A. y Soto Castañeda, J. C. (2020). Chatbot para el aprendizaje de la prevención de infecciones respiratorias agudas y enfermedades diarreicas agudas.
Chung, K., Cho, H. Y. y Park, J. Y. (2021). A chatbot for perinatal women’s and partners’ obstetric and mental health care: Development and usability evaluation study. JMIR Medical Informatics, 9(3), e18607. https://doi.org/10.2196/18607 DOI: https://doi.org/10.2196/18607
DiPietro, J., Kelemen, A., Liang, Y. y Sik-Lanyi, C. (2019). Computer-and robot-assisted therapies to aid social and intellectual functioning of children with autism spectrum disorder. Medicina, 55(8), 440. https://doi.org/10.3390/medicina55080440 DOI: https://doi.org/10.3390/medicina55080440
Espinosa Rodríguez, R., Pérez de Celis Herrero, C., Lara Muñoz, M. D. C., Somodevilla García, M. J. y Pineda Torres, I. H. (2018). Chatbots en redes sociales para el apoyo oportuno de estudiantes universitarios con síntomas de trastorno por déficit de la atención con hiperactividad. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 22, 52-62. https://doi.org/10.24215/18509959.22.e06 DOI: https://doi.org/10.24215/18509959.22.e06
Fadhil, A. y Schiavo, G. (2019). Designing for health chatbots. arXiv preprint arXiv, 1902.09022. https://doi.org/10.48550/arXiv.1902.09022
Fernández-Saborío, K. J. (2018). Diseño de una herramienta digital interactiva para el aprendizaje y desarrollo de buenas prácticas sobre educación y salud sexual en adolescentes [Proyecto de Graduación para optar por el título de Ingeniera en Diseño Industrial con el grado académico de Bachillerato, Instituto Tecnológico de Costa Rica]. Repositorio TEC. https://repositoriotec.tec.ac.cr/handle/2238/10352
Gamarra-Baca, A. M., Lescano, N. L., Yamao, E., Falcón, E. M. A., Juárez-Coello, P. M., Baca-Gamarra, A. G. y Falcón, R. W. A. (2022). TeleNanu, un chatbot para la teleorientación a los adolescentes y jóvenes en salud sexual y reproductiva. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 33. https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2040
Guerra Ramos, J. W. y Rojas Arias, P. L. (2020). Chatbot para el aprendizaje de la prevención y tratamiento de la COVID-19.
Hernández, J. V. y Barrera Robledo, M. E. (2021). Manejo del trastorno depresivo ¿Qué tratamiento elegir? Revista Médica de Risaralda, 27(1), 85-91. https://doi.org/10.22517/25395203.24637 DOI: https://doi.org/10.22517/25395203.24637
Hernández, R., Méndez, S., Mendoza, C. y Cuevas, A. (2017). Fundamentos de investigación. McGrawHill Education.
Huang, C. Y., Yang, M. C., Huang, C. Y., Chen, Y. J., Wu, M. L. y Chen, K. W. (2018). A chatbot-supported smart wireless interactive healthcare system for weight control and health promotion. En IEEE international conference on industrial engineering and engineering management (IEEM) (pp. 1791-1795). IEEE. https://doi.org/10.1109/IEEM.2018.8607399 DOI: https://doi.org/10.1109/IEEM.2018.8607399
Koulouri, T., Macredie, R. D. y Olakitan, D. (2022). Chatbots to Support Young Adults’ Mental Health: An Exploratory Study of Acceptability. ACM Transactions on Interactive Intelligent Systems (TiiS), 12(2), 1-39. https://doi.org/10.1145/3485874 DOI: https://doi.org/10.1145/3485874
López García de Albizu, A. (2019). Propuesta de diseño de un chatbot informativo para la población sobre la gripe.
Lotero, C., Marin, P. y Mosquera, D. (2022). Con-Tacto: Herramienta digital de capacitación en signos y síntomas de depresión y ansiedad en estudiantes universitarios, para padres y docentes [Tesis de grado, Universidad CES]. Repositorio Digital Institucional, REDICES. https://hdl.handle.net/10946/5752
Martínez Amador, V. (2021). Chatbot para enfermedades minoritarias [Trabajo de Final de Grado]. Universitat Politècnica de Catalunya. https://bit.ly/3BokApx
Mazera, L. y González, M. J. S. (2018). Bot of health care: desarrollo de la aplicación móvil “Kiga” para la enfermedad renal crónica en Brasil. La investigación cualitativa en la comunicación y sociedad digital: nuevos retos y oportunidades.
Merino Pereda, M. (2021). Desarrollo de un Chatbot para identificar deterioros cognitivos [Trabajo Fin de Grado, Universidad Politécnica de Madrid]. Archivo Digital UPM. https://oa.upm.es/69147/
Morales Quintero, D., Morales Giraldo, J. D., Mueses Guarín, I. L. y Martínez Trejos, J. C. (2021). EMOT chatbot de asistencia emocional: Bitácora de Investigación y Creación.
Morone, G., de Sire, A., Martino Cinnera, A., Paci, M., Perrero, L., Invernizzi, M., Lippi, L., Agostini, M., Aprile, I., Casanova, E., Marino, D., La Rosa, G., Bressi, F., Sterzi, S., Giansanti, D., Battistini, A., Miccinilli, S., Filoni, S., Sicari, M., ... Straudi, S. (2021). Upper limb robotic rehabilitation for patients with cervical spinal cord injury: A comprehensive review. Brain Sciences, 11(12), 1630. https://doi.org/10.3390/brainsci11121630 DOI: https://doi.org/10.3390/brainsci11121630
Muñoz, R. F., Pineda, B. S., Barrera, A. Z., Bunge, E. y Leykin, Y. (2021). Instrumentos digitales de prevención y tratamiento de la depresión: lecciones del Instituto Internacional de Intervenciones vía Internet para la Salud. Clínica y Salud, 32(1), 37-40. https://dx.doi.org/10.5093/clysa2021a2 DOI: https://doi.org/10.5093/clysa2021a2
Narynov, S., Zhumanov, Z., Gumar, A., Khassanova, M. y Omarov, B. (2021, October). Development of Chatbot Psychologist Applying Natural Language Understanding Techniques. En 21st International Conference on Control, Automation and Systems (ICCAS) (pp. 636-641). IEEE. https://doi.org/10.23919/ICCAS52745.2021.9649825 DOI: https://doi.org/10.23919/ICCAS52745.2021.9649825
Noble, J. M., Zamani, A., Gharaat, M., Merrick, D., Maeda, N., Foster, A. L., Nikolaidis, I., Goud, R., Stroulia, E., Agyapong, V. I. O., Greenshaw, A. J., Lambert, S., Gallson, D., Porter, K., Turner, D. y Zaiane, O. (2022). Developing, implementing, and evaluating an artificial intelligence–guided mental health resource navigation chatbot for health care workers and their families during and following the COVID-19 pandemic: protocol for a cross-sectional study. JMIR Research Protocols, 11(7), e33717. https://doi.org/10.2196/33717 DOI: https://doi.org/10.2196/33717
Ortega Urbano, M. D. (2023). The Pharmacy in the New Era of Artificial Intelligence: Pharmacy and Artificial Intelligence. TECHNO REVIEW. International Technology, Science and Society Review, 13(3), 1-11. https://doi.org/10.37467/revtechno.v13.4804 DOI: https://doi.org/10.37467/revtechno.v13.4804
Palacios-Florez, M. L., Lerma-Noriega, C. A. y Rebolledo-Méndez, G. (2022). Using bots to conduct interviews in journalism and research courses. En Hosseini, S., Peluffo, D. H., Nganji, J., Arrona-Palacios, A. (Eds.), Technology-Enabled Innovations in Education. Transactions on Computer Systems and Networks (pp. 535-546). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-3383-7_44 DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-19-3383-7_44
Pino Gamazo, M. (2021). Desarrollo de un chatbot para público infantil para clasificar Sonidos del Cielo. Versión 2.
Romero, M., Casadevante, C. y Montoro, H. (2020). Cómo construir un psicólogo-chatbot. Papeles del Psicólogo, 41(1), 27-34. https://dx.doi.org/10.23923/pap.psicol2020.2920 DOI: https://doi.org/10.23923/pap.psicol2020.2920
Segrelles-Calvo, G., de Granda-Beltrán, A. M. y de Granda-Orive, J. I. (2021). Un chatbot para dejar de fumar.¿ Será el futuro?. Adicciones, 33(1), 73-74. https://doi.org/10.20882/adicciones.1499 DOI: https://doi.org/10.20882/adicciones.1499
Seitz, L., Bekmeier-Feuerhahn, S. y Gohil, K. (2022). Can we trust a chatbot like a physician? A qualitative study on understanding the emergence of trust toward diagnostic chatbots. International Journal of Human-Computer Studies, 165, 102848. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2022.102848 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2022.102848
Urrútia, G. y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina clínica, 135(11), 507-511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015 DOI: https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
Valencia Mesías, G. E. (2020). Sistema de reconocimiento y clasificación de instrumental quirúrgico utilizando el robot Baxter [Tesis para obtener el título profesional de Ingeniero Mecatrónico, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio Digital de Tesis y Trabajos de Investigación PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/18814
Vasilachis, I. (2009). Los fundamentos ontológicos y epistemológicos de la investigación cualitativa. Forum Qualitative Sozialforschung, 10(2), 1-27. https://bit.ly/3BnZLul
Vásquez Chacón, W. E. (2021). Chatbot para el aprendizaje del sistema bucal. [Tesis para obtener el título profesional de Ingeniero de Sistemas, Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/76661
Viñas Santos, A. (2022). Chatbot como asistente en la atención a una parada cardiorrespiratoria por personas legas.
Аримова (Arimov), П. С., Намазова-Баранова, Л. С., Левина, Ю. Г., Калугина, В. Г., Вишнева, Е. А. y Харитонова, Е. Ю. (2021). Мобильные технологии в достижении и поддержании контроля астмы у детей: первые результаты работы чат-бота MedQuizBot. Педиатрическая фармакология, 18(3), 214-220. https://bit.ly/41pXI3z
Зобенко (Zobenco), А. В. y Васильев (Vacileev), Ю. А. (2020). ПЕРСПЕКТИВЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЧАТ-БОТА ПРИ ЛЕЧЕНИИ АНОМАЛИЙ ЧЕЛЮСТ-НО-ЛИЦЕВОЙ ОБЛАСТИ. En материалы Международной конференции (p. 16). https://bit.ly/49sg2uS
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Eduardo Cortés Torres, Carol Estefanía Saldaña Moreno, Juan Sebastián Mendoza Moncada, Jesús David Perdomo Pineda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Disclaimer: As of 2023, RCyS is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Articles from 2011 to 2022 are under a Creative Commons CC BY 4.0 License that allows copying and redistributing the material in any medium or format, remixing, transforming and building upon the material for any purpose, including commercial.
We also inform that RCyS is adhered to the Declaration of Berlin.