Male condom social marketing communication strategies for the prevention of HIV/AIDS in Cuba

Authors

  • Nery Suárez Lugo Escuela Nacional de Salud Pública. La Habana

DOI:

https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2014.4(1).69-83

Keywords:

communication; social marketing; male condom; strategy; prevention; HIV/AIDS

Abstract

Male condom social marketing strategies are essential to the prevention and control of the HIV/AIDS epidemic. Within them, communication has played a central role in accompanying the availability of quality condoms, in numbers which cover the needs and satisfy the demands of the population. The experience and lessons learned in Cuba are of interest due to the peculiar and unprecedented characteristics of these events as well as to their context.
During the 80’s, communications went through different periods starting at the beginning of the epidemic: silence, whispered messages, the first voices, the start of a social marketing strategy, a transition toward communications and marketing positioning and with these the use of the male condom to encourage safe sexual relationships.
Finally, at the end of the first decade of the 21st century, a dialogue among all actors takes place: healthcare professionals, opinion leaders, teachers, adolescents, young adults, women, men, MSM, vulnerable groups and general population.
Obstacles and difficulties, lack of knowledge, myths, beliefs and stigmas are interlaced in this process where the role of communication is proven in all of its forms when adequately designed and implemented, as it promotes behavioral changes which are required in achieving wellbeing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aragonés, L.C. Campos, D. Sánchez, V.L. y Pérez Ávila, L.J. (2007). Grupos de Prevención del SIDA (GPSIDA): 15 años de trabajo sostenido en la prevención del VIH/ sida. Revista Cubana de Medicina Tropical. Vol. 59, nº 3.
Brito, S.G. García, R.X. Iraizoz, B. y Jiménez H. (2005). Conocimientos y creencias de una población cubana sobre el VIH/SIDA desde un enfoque bioético. La Habana. Revista Cubana de Medicina General Integral. Vol. 22, nº 4.
Centro Nacional de Prevención ITS-VIH/sida (2006). Documento de Planificación Estratégica. Línea de Mercadeo Social de Condones. La Habana: Centro Nacional de Prevención ITS-VIH/ sida.
Escuela Nacional de Salud Pública (ENSAP) (2013). Evaluación Independiente del Proyecto “Avance hacia la sostenibilidad de la respuesta nacional para la prevención y atención de la epidemia del VIH/sida en la República de Cuba” 2008-2012. La Habana: ENSAP.
García, C.T. y Ledón, L. (2009). Sexualidad y adolescencia: Construcciones de género y barreras para el uso del condón en Cuba. En: Álvarez L, Rodríguez A. (Eds). Salud sexual y reproductiva en adolescentes cubanos. La Habana: Editora Abril.
Herrera, G.V. Rodríguez, D.L. y Quintero S.M. (1997). Anticonceptivo en la consulta de planificación familiar. Revista Cubana de Medicina General Integral. Vol. 13, nº 4, pp. 345-351.
ONUSIDA (2000). Programa Nacional de Sida. Guía para el monitoreo y evaluación. Ginebra: ONUSIDA.
Ministerio de Salud Pública de Cuba (MINSAP) (2006). Plan estratégico Nacional ITS/ VIH/sida 2001-2006 República de Cuba. Resolución Ministerial 110. La Habana: MINSAP.
Oficina Nacional de Estadísticas e Información de Cuba (ONEI) (2013). Encuesta sobre Indicadores de Prevención de Infección por VIH-2011. La Habana: ONEI.
PNUD (2008). Fortalecimiento de la respuesta nacional multisectorial para la prevención y atención de la epidemia del VIH/sida en la República de Cuba. 2003-2008. La Habana: PNUD/FM/Cuba.
PNUD (2009). Expansión y descentralización de acciones, para la prevención del VIH/ SIDA y para la atención integral y apoyo a personas viviendo con VIH/ sida en la República de Cuba 2007-2009. La Habana: PNUD/FM/Cuba.
PNUD (2012). Avance hacia la sostenibilidad de la respuesta nacional para la prevención y atención de la epidemia del VIH/sida en la República de Cuba 2008-2012. La Habana: PNUD/FM/Cuba.
PNUD (2012). Mercadeo Social del condón masculino para posicionar prácticas sexuales seguras en la prevención del VIH/sida en Cuba 2001/2010. Serie Aprendiendo y compartiendo. La Habana: PNUD.
Rojo, P.N. Pérez, P.J. Llanusa, R.S. Álvarez, V.L. y Suárez, N. (2008). Evaluación Independiente del Proyecto “Fortalecimiento de la respuesta nacional multisectorial para la prevención y atención de la epidemia del VIH/sida en la República de Cuba” [CD-ROM]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública.
Suárez, N. (2004). Marketing y salud: una perspectiva teórico-práctica. 3ª Edición. Cali: Editorial CATORSE.
Suárez, N. y Rodríguez, A. (2006). Conocimiento, actitud y uso del condón masculino en la población en riesgo de contraer VIH/SIDA. Revista Horizontes Sanitarios. Vol. 5, nº 1, pp. 12-22.
Suárez, N. (2007). Enfoque Social de la Mercadotecnia Sanitaria. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.
Suárez, N. (2007). Evaluación de la estrategia de mercadotecnia social del condón en Cuba, año 2005. Revista Cubana de Salud Pública. Vol. 33, nº 1, pp. 1-9.
Suárez, N. (2008). Mercadotecnia en el Sistema Nacional de Salud de Cuba, año 2005. Revista Cubana de Salud Pública. Vol. 34, nº 1, pp. 1-11.
Suárez, N. Tamargo, B. y Forcelledo, L. (2009). Conocimientos, actitudes y uso del condón masculino en la prevención del VIH/sida en estudiantes de la Facultad de Ciencias Médicas. Pinar del Río, Curso 2006-2007. Revista Horizontes Sanitarios. Vol. 8, nº 1, pp. 7-24.
Suárez, N. (2013). Conferencia magistral. Simposio Internacional Red Iberoamericana Mercadotecnia en Salud. Santiago de Chile.
Suárez, N. (2013). Mercadeo social como herramienta en función de la salud sexual en Cuba. Revista Cubana de Salud Pública. Vol. 39, Supl. 1.
UNAIDS (2012). Together we will end AIDS. Ginebra: UNAIDS/OMS.
United Nations (2012). The Millennium Development Goals. Report 2012. Nueva York; ONU.

How to Cite

Suárez Lugo , N. . (2014). Male condom social marketing communication strategies for the prevention of HIV/AIDS in Cuba. Revista De Comunicación Y Salud, 4(1), 69–83. https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2014.4(1).69-83

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.