Communication, Gender and Health. Analysis of an advertisement for the early detection of breast cancer

Authors

  • Leila Martina Passerino Instituto de Investigaciones Gino Germani - Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2014.4(1).85-97

Keywords:

Advertisement; breast cancer; prevention; gender; androcentrism; discourse; self-care; subjectivity

Abstract

The paper analyses an advertisement called For the love of boobs (Lowe Porta Agency, 2012) focused on the early detection of breast cancer. From a gender perspective, the paper shows the persistence of androcentric matrices in the way in which the advertisement’s discourse is organized, in which the disease is constructed, and in the manner in which women are engaged.
In methodological terms, a critical analysis of the discourse is carried out which discusses the proposed theoretical focus in relation to the historical processes that have influenced the construction of certain subjective ideal female models and which exhibit the politicization and eroticism of their bodies. Within the field of communication, a critical analysis linking issues of gender and subjectivity with health practices is essential in achieving a fruitful approach to the consequences of these narratives and the meanings that result from them. In this regard, the paper discusses some of the implications derived from the processes of acceptance and coexistence with the diagnosis as well as from self-care, all of which are aspects that are essential to achieving greater equality in medical attention and health promotion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Lowe Porta (Productores) (2012) Por amor a las tetas (Spot publicitario). Chile. Disponible en http://www.poramoralastetas.cl/ Recuperado el 13/02/13.
Althusser, L. (1988) [1969]. Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva Visión.
Arango, Y. (2000) Autocuidado de la salud: reflexiones desde los aportes de género. Ponencia presentada en el Primer Simposio Internacional de Salud y Género. Sociedad Cubana de Medicina Familiar. Santiago de Cuba.
Arango, Y. (diciembre 2007) Autocuidado, género y desarrollo humano: hacia una dimensión ética de la salud de las mujeres. La manzana de la discordia. Año 2, No. 4. Pp. 107-115. Disponible en http://manzanadiscordia.univalle.edu.co/volumenes/articulos/A2N4/art8.pdf Recuperado el 13/02/13.
Bach, A. M. (1994) La conceptualización del sujeto-mujer en Teresa de Lauretis. En Revista Electrónica Hiparquía. Vol. VII. Disponible en: http://www.hiparquia.fahce. unlp.edu.ar/numeros/volvii/sujeto-sin-genero.-la-conceptualizacion-del-sujeto-mujer-en-teresa-de-lauretis/?searchterm=Sujeto%20sin%20g%C3%A9nero.%20La%20 conceptualizaci%C3%B3n%20del%20sujeto-mujer%20en%20Teresa%20de%20Lauretis Recuperado el 13/02/13.
Burin, M., Meler, I. (1998) Género y Familia. Buenos Aires: Paidos.
Burin, M.; Dio Bleichmar, E. (1999) Género, Psicoanálisis, Subjetividad. Buenos Aires: Paidós Psicología Profunda [1996].
Castoriadis, C. (2007) [1975]. La Institución Imaginaria de la Sociedad. Buenos Aires: Ediciones Tusquets.
Dio Bleichmar, E. (1985) El Feminismo Espontaneo de la Histeria. Estudio de los Trastornos Narcisistas de la Feminidad. Madrid: Adotraf.
Dio Bleichmar, E. (2005). La subjetividad en riesgo. Buenos Aires: Topía.
Fernández, A. M. (2007) Las lógicas colectivas. Imaginarios, cuerpos y multiplicidades. Buenos Aires: Editorial Biblos.
Fernández, A. M. (2009) Orden Simbólico. ¿Orden político? Revista Zona Erógena. Buenos Aires. Disponible en:
http://bibliografia-alternativa.blogspot.com.ar/2009/04/orden-simbolico-orden-politico-ana.html
Recuperado el 13/02/13.
Fernández, A. M. (2012) [1993] La mujer de la ilusión. Pactos y contratos entre hombres y mujeres. Buenos Aires: Paidós.
Frenk, J. (2009) Sensibilización, detección temprana y combate a los prejuicios: claves en la lucha contra el cáncer de mama. Salud pública Méx [online]. Vol.51, suppl.2, pp. s135-s137. Disponible en http://www.scielo.org.mx/pdf/spm/v51s2/v51s2a01.pdf Recuperado el 13/02/13.
Guattari, F.; Rolnik, S. (2006) Cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de sueños.
Hazaki, C. (Comp.) (2012) La crisis del Patriarcado. Buenos Aires: Editorial Topia.
Heldman, C. (2012). Sexual Objectification, Part 1: What is it? Caroline Heldman’s Blog. Disponible en: http://carolineheldman.wordpress.com/2012/07/02/sexual-objectification-part-1-what-is-it/ Recuperado el 13/02/13.
Instituto Nacional del Cáncer, (INC) (2012) Mitos y Verdades. Ministerio de Salud. Presidencia de la Nación. Disponible en: http://www.msal.gov.ar/inc/ciudadanos_mitosyverdades_cancer.php Recuperado el 13/02/13.
De Lauretis, T. (1992) Alicia ya no. Feminismo, Semiótica y Cine. Madrid: Cátedra. Traducción de Silvia Iglesias Recuero.
Lauretis, T. (1984) Alicia ya no. Feminismo, semiótica y cine. Valencia: Ediciones Cátedra.
Le Breton, D. (29 de abril de 2010) Rostro. Página 12. Sección Psicología. Argentina.
Disponible en:
http://www.pagina12.com.ar/diario/psicologia/9-144793-2010-04-29.html.
Recuperado el 13/02/13.
Lombardi, A. (s.f.) Orden simbólico, Deseo y Representación Mujer. Agenda de las Mujeres. Disponible en: http://agendadelasmujeres.com.ar/notadesplegada.php?id=3099 Recuperado el 13/02/13.
Meler, I. (2012). Las relaciones de género: su impacto en la salud mental de mujeres y varones. En Hazaki, C. (Comp.) La crisis del Patriarcado. Buenos Aires: Editorial Topia.
Rosenmberg, M. (1999) [1996] Género y sujeto de la diferencia sexual. El fantasma del feminismo. En Burin, M.; Dio Bleichmar, E. Género, Psicoanálisis, Subjetividad. Buenos Aires: Paidós Psicología Profunda.
Sudamericana Hoy (3 de noviembre de 2012.) “Por amor a las tetas”, el vídeo de la polémica en Chile. Disponible en: http://www.sudamericahoy.com/pais-chile/por-amor-a-las-tetas-el-video-de-la-polemica-en-chile/ Recuperado el 13/02/13.
Tajer, D. (2009) Heridos Corazones. Vulnerabilidad coronaria en varones y mujeres. Buenos Aires: Paidós.

How to Cite

Martina Passerino, Leila. 2014. “Communication, Gender and Health. Analysis of an advertisement for the early detection of breast cancer”. Revista de Comunicación y Salud 4 (1):85-97. https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2014.4(1).85-97.

Issue

Section

Articles